قهرمانی دختران ایران در فدراسیون جهانی هندبال؛ مریخ یک الماس درخشان است


ساعت: 16:03
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887731

نگاه ویژه بین المللی به درخشش دختران ایرانی در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان

فدراسیون جهانی هندبال در گزارشی به عملکرد درخشان تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی فدراسیون هندبال، سایت رسمی فدراسیون بین المللی هندبال (IHF) در گزارشی به درخشش فاطمه مرخیص، ملی پوش تیم نوجوانان دختر ایران در میزبانی جام جهانی پرداخته است. از مقدونیه شمالی

در متن مصاحبه و گزارش سایت فدراسیون جهانی هندبال آمده است:

فاطمه مارکیس ایرانی در مقدونیه شمالی به آرزویش رسید. هندبال در ایران رونق گرفت با برنامه های متعددی که در سال های اخیر انجام شده و به توسعه این ورزش کمک کرده است.

هر روز کارهای زیادی انجام می شود و این خود را در عملکرد تیم های ملی ایران در بالاترین سطوح نشان می دهد. این نماینده آسیا (ایران) در 9 ماه گذشته اولین حضور خود را در جام جهانی زنان، جام جهانی دختران (زیر 20 سال) و اکنون در جام جهانی دختران (زیر 18 سال) تجربه کرده است.

آخرین دوره مسابقات، موفق ترین تورنمنت ایران بود، زیرا تیم نوجوانان دختر ایران پس از شروع مسابقات با دو برد در دو مسابقه (47 بر 31 مقابل ازبکستان و 39 بر 29 مقابل سنگال)، همه را شگفت زده کرد و راهی دور اصلی شد.

اگرچه قرار گرفتن در جمع 16 تیم برتر جهان تضمینی برای موفقیت در آینده نیست زیرا نمونه های زیادی از تکرار نشدن نتایج خوب در این رده سنی برای رده های بزرگسالان وجود دارد، اما قطعا شرایط برای ایران و پو – خوب خواهد شد.

پیروزی های آنها تصادفی یا تصادفی نبود، بلکه پاداش خوبی برای آمادگی خوب آنها بود. همانطور که فلسفه هندبال به خوبی نشان می دهد، این یک فرآیند فکری بزرگ پشت توسعه این ورزش در کشور است.

اگرچه کمتر کسی انتظار داشت که در پایان مرحله مقدماتی، بهترین گلزن جام جهانی نوجوانان دختر (عنوانی که قبلا بازیکنانی مانند لوئیس ابینگ کسب کرده بودند) به بازیکنی از ایران برسد.

فاطمه مارکیس که تنها 17 سال داشت و در آستانه 18 سالگی در مقدونیه شمالی یکی از بازیکنانی بود که در این مسابقات شرکت کرد. او نه تنها بیشترین گل را در این رقابت ها به ثمر رساند (28 گل)، بلکه در سه دیدار ابتدایی مرحله مقدماتی، 5 پاس گل نیز داد.

فاطمه مریخ:

فکر می‌کردم بهترین بازیکن زمین شوم، اما مهم‌ترین چیز برای من این است که ایران در بیشتر مسابقات پیروز شود و البته هدف من و کل تیم ملی مقدونیه شمالی برد است.

شخصاً هدف من این بود که در هر بازی خوب بازی کنم و بهترین بازیکن زمین باشم. به خصوص مقابل تیم های اروپایی که در مسابقات هندبال عملکرد خوبی دارند. من واقعاً می‌خواستم این لحظه نماینده کشورم باشد و اگر دروغ نگویم، واقعاً می‌دانستم که می‌توانم گل‌های زیادی بزنم و تقریباً آن را پیش‌بینی می‌کردم.»

این یک تابستان باورنکردنی برای او بود، زیرا این دومین تورنمنت مهمی است که او در ماه گذشته انجام داده است. چپ پاي تيم ملي ايران در جام جهاني جوانان 2022 نيز حضور داشت و با 38 گل برترين گلزن ايران در اين مسابقات شد که او را در رده نوزدهم جدول گلزنان قرار مي دهد.

فاطمه مریخ:

“مسابقات قهرمانی جهان دختران و نوجوانان تجربه خوبی برای من بود و با وجود اینکه فکر می‌کردیم نتیجه خوبی نگرفتیم، واقعا به ما کمک کرد. آن مسابقات شخصاً کمک زیادی به پیشرفت من کرد و باعث شد چیزهای مهم زیادی را مقابل حریفانم یاد بگیرم، بنابراین بسیار خوشحالم که در تیم ملی ایران حضور دارم.”

فاطمه مرخیس مدافعی که میل آشکار به گلزنی دارد و همچنین سرعت و خلاقیت بالایی دارد، هندبال را مانند بسیاری از بازیکنان ایرانی از دبستان شروع کرد.

درخواست مربی ای که پتانسیل این بازیکن را تشخیص داده بود در این مسیر مهم بود چرا که به نظر او این بازیکن از ابتدا به سمت هندبال نرفته بود اما در نهایت همه چیز به گونه ای پیش رفت که همه از این تغییر مسیر منتفع شوند. هم خودم و هم تیم ملی جوانان و نوجوانان دختر ایران.

فاطمه مریخ:

«بعد از تماشای چند بازی تیم ملی عاشق هندبال شدم. از لیگ دسته دوم ایران شروع کردم و بعدها موفق شدم به مسابقات دسته بالاتر بروم. انتخاب شدن برای تیم ملی واقعا ارزشش را داشت.

مربیان تیم های ملی با من خیلی کار کردند. یادم هست در لیگ هیچکس مرا نشناخت اما بعدها در مسابقات آسیایی و حالا در مسابقات قهرمانی جوانان و جوانان مرا می شناسند.

به ثمر رساندن 67 گل در 10 بازی در جام جهانی جوانان برای یک بازیکن کار آسانی نیست، به خصوص زمانی که تیمش (ایران) برای اولین بار در این دو رویداد شرکت می کند. اما مریخ نقطه برجسته سبک سریع و سریع ایران است، به عنوان یک نیروی محرکه با حرکات سریع و انفجاری، زمانی که دفاع در اختیار توپ باشد، گل می زند.

اما با وجود صعود به مرحله نهایی و قرار گرفتن در جمع 16 تیم برتر جهان، شکست 31 بر 19 مقابل مقدونیه شمالی در دیدار نهایی مرحله مقدماتی زنگ خطری برای ایران بود.

فاطمه مریخ:

ما قبل از سفر به اینجا می‌دانستیم که چند قدم از تیم‌های اروپایی عقب هستیم، اما ثابت کردیم که می‌توانیم هندبال خوبی بازی کنیم و در این تورنمنت به خوبی رقابت کنیم. شاید هیچ کس فکر نمی کرد که بتوانیم در این دو بازی پیروز شویم و در جمع 16 تیم برتر جهان باشیم. اما اکنون آن رویا به حقیقت پیوسته است و نمی توانم احساسم را نسبت به او با کلمات بیان کنم.

حضور تیم ملی بانوان ایران در جام جهانی برای بسیاری از بازیکنان جوان لحظه احساسی بود. برای تیمی که پیش از این هرگز به جام جهانی صعود نکرده بود، رویارویی با قهرمان آینده جهان، نروژ یا قدرتی مانند رومانی، لحظاتی را رقم زد که هر چیزی ممکن به نظر می رسید. وقتی جام جهانی اسپانیا را از تلویزیون تماشا کردم، بسیار افتخار کردم که ایران برای اولین بار در این رویداد شرکت کرد. جام جهانی با حضور بهترین تیم های اروپایی کمی سخت است اما اکنون سعی می کنیم فاصله را با آنها کم کنیم.

در صورت راهیابی تیم ایران به جام جهانی بعدی زنان که در سال 2023 به میزبانی مشترک دانمارک/نروژ/سوئد برگزار می شود، احتمال کمی وجود دارد که مدافع ایران (فاطمه مرهیس) که در زمان جام جهانی 19 سال سن داشته باشد. مسابقات، در این رویداد خواهد بود. من با چنین نمایش خوبی در مسابقات رده سنی جوان تر، قطعا مریخی مانند یک الماس می درخشد.

چه کسی می داند، شاید او به اروپا بیاید و حتی بیشتر پیشرفت کند. شاید حتی مقابل بازیکن محبوبش (استین بردال از آفتدال) بازی کند. با چنین نمایش های خوبی مقابل حریفان قدرتمند، چشم ها به او دوخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید