قوانینی که مانع از تخریب ذهن و فکر شهروندان در فضای مجازی نمی شود/ زمانی که فضای مجازی هنوز دغدغه مسئولان نیست


ساعت: 13:51
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1807027

با این حال، رسانه های اجتماعی علاوه بر اینکه به کاربران امکان چت می دهند، یک پلتفرم ارزان و گسترده برای بازاریابی و تبلیغ کسب و کار نیز هستند. اما تصویری هولناک از سکه در این شبکه های اجتماعی مفید وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ نظارت در رسانه های اجتماعی یک روش معمول است. اما در کشور ما با وجود سازمان های زیادی که به این موضوع می پردازند، هنوز ساختار سیستماتیک و قانونی ندارد و علیرغم اینکه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی سالهاست بر جوامع مختلف حکومت می کنند، اما در کشور ما رصد فضای مجازی یکی از اولویت های دولت کشور حذف شد. مسئولان فرهنگی و نظارتی موضوع فضای مجازی را به بهانه گسترش بدنسازی پررنگ کرده اند و می گویند باید به مردم یاد بدهیم سراغ محتوای بد نروند، اما مشکل اینجاست که مردم سراغ محتوای نامناسب نمی روند، بلکه به سمت محتوای نامناسبی که مردم ما دارند می روند. و بیشتر جوانان و نوجوانان کشورمان روزانه در معرض انواع محتوایی هستند که با اهدافی خاص تولید می شود، بی آنکه بدانند چه آسیب هایی به همراه دارد و آسیب های جبران ناپذیری به امنیت روحی، روانی و اقتصادی آنها وارد می کند. . با توجه به میزان آسیبی که فضای مجازی به افراد جامعه وارد می کند، کنترل جریان محتوا در جامعه حیاتی به نظر می رسد.

با این حال، رسانه های اجتماعی علاوه بر اینکه به کاربران امکان چت می دهند، یک پلتفرم ارزان و گسترده برای بازاریابی و تبلیغ کسب و کار نیز هستند. اما تصویری هولناک از سکه در این شبکه های اجتماعی مفید وجود دارد. خرید و فروش سلاح و یادگیری نحوه استفاده از آن، فروش مواد مخدر، توزیع محتوای جنسی و ترویج اعمال ناپسند، شایعه پراکنی، ترویج خودکشی، انتشار پیام های تحریک آمیز در مورد نظم عمومی و جذب گروه های تروریستی تنها بخشی از مواردی است که در شبکه های اجتماعی رخ می دهد. اتفاق می افتد. مهم ترین دلیل این نوع فعالیت ها ناشناس بودن کاربران در فضای مجازی است. نیاز به نظارت بر این حوزه وجود دارد، مشکلی که بر خلاف ایران در سایر کشورهای دنیا نیز وجود دارد.

در روزهای اخیر یکی از سایت های خبری کشور پس از انتشار عکس هایی از صحنه دلخراش قتل زنی که روان مردم را مختل کرد، بلافاصله هیات نظارت بر مطبوعات با اکثریت آرا به توقیف این خبرگزاری رای داد اما متاسفانه با فضای مجازی لحظه و ساعت بمباران هر نوع محتوای نامناسبی توسط هرکسی و در همه جا انجام می شود، هیچ نظارت و تحقیق و اصلاً متولی خاصی وجود ندارد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب تقریباً در همه دیدارها و بیانات خود به این موضوع اشاره و تأکید می کنند و متولی اصلی این موضوع هستند.


* قوانین موجود کشور فضای مجازی را محدود نمی کند و تاکنون دستاوردی نداشته است

حامد کمال در گفت و گو با صاحب نیوز با اشاره به مشکلات و آسیب های فضای مجازی گفت: در حال حاضر نظارت بر فضای مجازی بر عهده شورای عالی فضای مجازی است. می بینیم که متاسفانه مصوبات جلسات این شورا جدی گرفته نمی شود شورا باید فردی را برای رسیدگی به تخلفات جرایم سایبری تعیین کند.

این کارشناس فضای مجازی افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در فضای مجازی به گونه ای عمل می کند که اگر یکی از خبرگزاری ها تخلفی انجام دهد با آن خبرگزاری برخورد می کند، همانطور که اخیرا با تخلف این خبرگزاری اقدام به انتشار دلخراش کرد. تصاویر زن جوانی در اهواز، این سازمان قاطعانه وارد شد و آن را جدی گرفت، اما نکته اینجاست که فعالیت این خبرگزاری های رسمی کشور در فضای مجازی به دقت رصد نمی شود و می توان دریافت که برخی خبرگزاری ها به راحتی تهمت می زنند و مطالب خلاف واقعیت و عرف منتشر می کنند و اتحادیه ای که قرار است دنبال کند هیچ اقدامی نمی کند.

وی با انتقاد از ضعف قوانین موجود در حوزه حاکمیت فضای مجازی گفت: نکته کلیدی در اینجا این است که قوانین حاکمیتی و کلیات قوانین ما هنوز ساختار و حاکمیت لازم بر فضای مجازی را که در شورای عالی فضای مجازی تعریف و تصویب شده است، ندارد. هیچ دستاورد یا نتیجه قطعی در اجرا وجود ندارد، جز اینکه در حال حاضر متولی مشخصی که مسئولیت فضای مجازی را بر عهده دارد وجود ندارد و در صورت بروز مشکل متولیان فرهنگی مسئولیت را بر عهده می گیرند.

کمال گفت: پیشنهاد ما تشکیل هیئت نظارت بر فضای مجازی است و این هیئت نظارت باید وظیفه نظارت بر تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی را داشته باشد و در درجه اول نظارت و پیگیری محتوا و سپس هماهنگی برای تولید محتوای خوب را داشته باشد. “پاسخ دادن. به عنوان مثال، کاری که اکنون در استان اصفهان انجام می دهیم، برگزاری مسابقه ویدئو، تیزر و تولید فیلم در زمینه آسیب های اجتماعی با همکاری 27 سازمان و نهاد است، زیرا معتقدیم اگر محتوای خوبی تولید و به صورت گسترده منتشر شود، محتوای نامناسب کمتری وجود خواهد داشت. دیده خواهد شد.

وی ادامه داد: این کار با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه با همکاری نهادها و مؤسسات انجام می شود، زیرا طبق آیه قرآن که می فرماید این قوم شماست، ملت.’ اگر همه کنار هم باشند کارهای خوبی انجام می شود و نتیجه مطلوب سریعتر و بهتر به دست می آید.


*در سکوت مسئولان فرهنگی کشور فرهنگ ما در فضای مجازی در حال تغییر است

این کارشناس فعال فضای مجازی افزود: ما در هماهنگی کار هم ضعیف هستیم و هر وقت مشکلی پیش بیاید مدام توپ را به سمت هم می اندازیم چون قوانین موجود در فضای مجازی سخت است در حالی که رهبر معظم انقلاب می فرمایند: فضای مجازی است. به همان اندازه که انقلاب اسلامی «یعنی فضای مجازی کشور به اندازه کل انقلاب اسلامی مهم است و همچنین می گویند «فرهنگ مانند هوایی است که تنفس می کنیم» اما متاسفانه فرهنگ ما در فضای مجازی در حال تغییر است.

وی ادامه داد: اکنون هرکسی به راحتی می تواند هر محتوایی را تولید و منتشر کند، مانند صدا و سیما، اگرچه فیلترهای نظارتی متعددی وجود دارد تا فرد پس از تایید آنها بتواند به عضویت این سازمان درآید، اما ویدئوهایی را در فضای مجازی منتشر می کند که هیچ سنخیتی ندارد. آنها فرهنگ ما را ندارند و رفت و آمدهای زیادی دارند و بعد برخوردی نمی شود یعنی قوانین ما بازدارنده نیست.


*هنوز دغدغه فضای مجازی برای مسئولان وجود ندارد

کمال با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات عدم نظارت و نظارت بر نحوه فعالیت و تبلیغات اصناف مختلف در فضای مجازی است، خاطرنشان کرد: اگرچه هر سایتی باید دارای نماد تجارت الکترونیک برای خرید، فروش و فعالیت باشد، اما با وجود برخی پیگیری ها خارج از بیش از یک میلیون سایت، تنها 60000 سایت با این نماد در حوزه امنیت سایبری کار می کنند.

وی افزود: این هماهنگی نیازمند دستگاه هایی به ویژه در راس شورای عالی فضای مجازی است. متأسفانه این قوانین بازدارنده نیستند، زیرا دغدغه ای وجود ندارد که کارمندان دور هم بنشینند و قوانین را اصلاح کنند یا حداقل این نگرانی همچنان برای هر محتوایی بدون مرز است و چون این دغدغه هنوز برای مسئولان ایجاد نشده است. چنین مشکلاتی پیش خواهد آمد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید