قیمت جهانی نفت امروز 8 مارس 1401

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 31 سنت معادل 0.37 درصد کاهش به 82 دلار و 85 سنت رسید.

دلار قوی تر و ترس از رکود اقتصادی جهانی اثرات طرح روسیه برای کاهش عرضه نفت را خنثی کرد و قیمت نفت را در معاملات متزلزل روز دوشنبه کاهش داد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 31 سنت معادل 0.37 درصد کاهش به 82 دلار و 85 سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 25 سنت کاهش یا 0.33 درصد به 76.77 دلار معامله شد.

هر دو شاخص نفت در روز جمعه بیش از 90 سنت افزایش یافتند.

ارزش دلار به بالاترین میزان خود در 7 هفته گذشته رسید و دلیل آن نیز داده های اقتصادی آمریکا بود که نشان می داد فدرال رزرو باید دوباره نرخ بهره را افزایش دهد.

افزایش ارزش دلار، خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای جهانی گران‌تر می‌کند.

ترس از ادامه انقباضات توسط فدرال رزرو پس از افزایش 0.6 درصدی شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ژانویه تشدید شد. این شاخص، معیار اصلی بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود است.

یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت نفت، افزایش ذخایر نفت خام در آمریکا است که بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی این کشور به بالاترین میزان از ماه می 2021 رسیده است.

در زمینه عرضه، روسیه قصد دارد صادرات نفت از بنادر غربی خود را در ماه مارس نسبت به ماه جاری 25 درصد کاهش دهد. روسیه قبلاً اعلام کرده بود که تولید نفت خود را در ماه آینده 5 درصد کاهش می دهد.

قیمت نفت در یک سال از آغاز جنگ در اوکراین حدود یک ششم کاهش یافته است. روسیه عرضه نفت به لهستان از طریق خط لوله دروژبا را متوقف کرده است. این اقدام یک روز پس از ارسال اولین تانک های لهستان به اوکراین صورت گرفت.

از سوی دیگر، سرمایه گذاران منتظر داده های تولید این هفته چین هستند که می تواند جهت تقاضای نفت در آن کشور را تعیین کند.

دیدگاهتان را بنویسید