قیمت سیمان دوباره افزایش یافت


ساعت: 10:22
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855879

مانند سال گذشته، محدودیت های برق برای کارخانه های فولاد و سیمان منجر به افزایش قیمت این کالاها در بازار شده است. بنابراین قیمت سیمان در خرده فروشی ها از حدود 50 هزار تن به 65 هزار تن و در برخی مناطق به 90 هزار تن افزایش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از اعمال محدودیت برای برق در صنایع فولاد و سیمان، مالکان از افزایش 2000 تنی هر کیلوگرم میلگرد خبر می دهند و می گویند قیمت ها از 18000 تن در هر کیلوگرم در روزهای اخیر به 20000 تن در کیلوگرم رسیده است و امکان افزایش این میزان وجود دارد. درصد نوسانات بازار مصالح ساختمانی پس از قطعی برق در شرایطی رخ داد که سال گذشته به همین منوال بود. در روزهای اخیر عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان هشدار داده بود که در صورت محدودیت 50 درصدی برق سنگدانه های سیمان، قیمت سیمان افزایش می یابد و ظاهراً همین اتفاق افتاده است.

قیمت سیمان که تا همین اواخر کمتر از 50 هزار تن در هر پاکت بود، بر اساس گزارش های میدانی به حدود 65 هزار تن رسید. البته به دلیل آشفتگی بازار شنیده شد که در برخی مناطق قیمت ها به 90 هزار تن رسیده است.

سازندگان: قطع برق بهانه گرانی است

سازندگان منازل که بعضاً از تولیدکنندگان فولاد و سیمان انتقاد می کنند، می گویند این شرکت ها قطعی برق را بهانه ای برای افزایش قیمت ها می کنند و قبل از تعطیلی، ظرفیت خود را تا 60 درصد کاهش داده اند. فرشید پورحاجت، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن انبوه سازان در این خصوص به ایسنا گفت: در حوزه مصالح ساختمانی، مردم عمدا درصدد افزایش قیمت هستند و نظارتی بر عملکرد آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه گرانی مصالح ساختمانی بازار مسکن را مختل می کند، اضافه کرد: باد می وزد، سیمان و فولاد گران می شود، باد می ایستد، دوباره گران می شود. قطعی برق بهانه است وگرنه می دانیم که برخی از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی چند روز قبل از اعمال محدودیت ها، ظرفیت تولید خود را به 40 درصد رسانده اند.

پورحاجت با بیان اینکه هر تن سیمان درب کارخانه به 900 هزار تن رسید گفت: در واقع هر کیسه سیمان درب 45 هزار تن با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حمل و نقل، سود واسطه ها، کارگران و … بوده است. . مصالح ساختمانی وارد بازی سفته بازی می شود و بورس و سوء استفاده هایی در این جریان صورت می گیرد.

بازار سیمان در دست 30 نفر؟

انتقاد منتقدان از بازار مصالح ساختمانی در حالی مطرح می شود که سال گذشته رئیس انجمن تولیدکنندگان سیمان از وجود 30 واسطه سیمان صحبت می کرد که مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را نابود کرده اند. به گفته جمارانیان، بیش از 15 سال است که بازار سیمان را کنترل کرده اند.

در عین حال، تولیدکنندگان سیمان برای نوسانات بازار استدلال هایی دارند. عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان چند روز پیش به ایسنا گفت: به اندازه برق مصرفی کارخانه های سیمان در سال گذشته، امسال 50 درصد آن توزیع می شود. این امر از ادامه تولید کارخانه های سیمان جلوگیری می کند و تولید کلینکر آنها را که برای کار کوره به برق نیاز دارد، متوقف می کند. اگر برق مورد نیاز برای تولید کلینکر تامین نشود، قطعا تولید متوقف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با رویای تولید، کاهش تولید در کشور جدی خواهد شد که بزرگترین دلیل افزایش قیمت در بازار آزاد خواهد بود. ما به عنوان یک تولیدکننده، سیمان خود را از طریق بورس کالا می فروشیم و این تاثیری بر ما نخواهد داشت و درآمد اضافی ایجاد نمی کند، بلکه بازار آزاد را شعله ور می کند.

برخی از فولادسازان بزرگ نیز نسبت به کاهش شدید تولید به دلیل محدودیت ها هشدار داده اند. فولاد خراسان اعلام کرد: در صورت اعمال این محدودیت، پیش بینی می شود تولید و فروش واحدهای برنامه ریزی شده در دوره چهار ماهه مذکور به ترتیب حدود 60 و 30 درصد کاهش یابد.

با وجود این شرایط، شوک‌ها در بازار مصالح ساختمانی می‌تواند بخش مسکن را به عنوان یک نیروی محرک تحت تأثیر قرار دهد. دولت هم اکنون طرح چهار میلیون واحدی نهضت ملی مسکن را در دستور کار خود قرار داده است که هم اکنون از گرانی مصالح ساختمانی رنج می برد. پیمانکاران مدعی هستند هر گونه افزایش قیمت مصالح ساختمانی به جز رکود پروژه ها، بر قیمت بلوک ها تأثیر منفی خواهد گذاشت که بر عهده متقاضیان خواهد بود.

دهقانان و کابوس مصالح ساختمانی گران قیمت

شاید یکی از مهم ترین گروه هایی که تحت تاثیر گرانی مصالح ساختمانی قرار گرفته اند، دهقانان باشند که قصد بازسازی و بهسازی واحدهای خود را دارند. از آبان ماه سال گذشته روستاییان منتظر افزایش سقف تسهیلات از 100 به 200 میلیون تن با سود 5 درصدی هستند و سازمان برنامه و بودجه تاکنون تضمینی برای پرداخت مابه التفاوت سود این تسهیلات ارائه نکرده است. امکانات این در حالی است که مصالح ساختمانی نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید