قیمت ها در ماه مه یک روز جدید افزایش می یابد

جهش قیمت ها در ماه می

روز جدید مرکز آمار ایران گزارشی از روند افزایشی قیمت مواد غذایی در دومین ماه سال 1401 منتشر کرد و نوشت: در اردیبهشت ماه امسال از 53 قلم خوراکی انتخاب شده در مناطق شهری، 30 قلم کالا تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم داشته است. کشور. به عبارت دیگر تورم 30 کالای غذایی به بالای 39.2 درصد رسیده است. در گزارش این مرکز، موج تورم در ماه گذشته و همزمان با لغو یارانه کالاهای اساسی اعلام شد. «جراحی اقتصادی» و کاربرد آن در مواجهه با تورم مورد انتقاد قرار گرفته است. مرکز آمار ایران تا به امروز به کار تخصصی خود در انتشار قیمت واقعی کالاها ادامه داده است. انتظار می رود این رویه تا زمانی که کارشناسان و مسئولان با بررسی آمارهای واقعی راه حلی برای کنترل تورم پیدا کنند ادامه یابد.

بر اساس این آمار، در گروه نان و حبوبات بیشترین افزایش در اقلام «ماکارونی» با 3 درصد، «آش رشته» با 2.7 درصد و «برنج ایرانی درجه یک» با 2.7 درصد افزایش نسبت به ماه قبل بوده است. در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده های آنها بیشترین افزایش قیمت به اقلام «مرغ ماشینی» ۲.۷ درصد، «گوشت گاو یا گوساله» ۲.۷ درصد و «کنسرو تن ماهی» و «گوسفند» با ۲.۷ درصد افزایش قیمت داشته است. . به ماه قبل اما بیشترین افزایش قیمت در بخش روغن خوراکی رخ داده است. “روغن مایع” 1.5 درصد و “روغن نباتی جامد” 19 درصد افزایش یافت.

افزایش قیمت برنج

در بخشی دیگر از گزارش مرکز آمار نیز به میانگین قیمت برخی از اقلام خوراکی اشاره شده است که نکات مهمی را در خود جای داده است. مرکز آمار اصطلاح «متوسط» را میانگین قیمت پرداخت شده برای یک محصول با کیفیت بالا تعریف می کند. با این تعریف میانگین قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در اردیبهشت سال گذشته 36 هزار و 141 تن بود که در کمتر از یک سال این رقم در اردیبهشت ماه امسال به 76 هزار و 160 تن رسید. مرکز آمار اعلام کرد: قیمت هر کیلوگرم برنج تنها در یک ماه گذشته نزدیک به 5 هزار تن افزایش یافته و به 81 هزار و 961 تن رسیده است. این ارقام به این معناست که قیمت هر کیلوگرم برنج نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته حدود 127 درصد افزایش داشته است.

افزایش قیمت محصولات پروتئینی

در بخش محصولات پروتئینی نیز افزایش قیمت در حال کاهش است. متوسط ​​قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در اردیبهشت ماه سال گذشته 137 هزار و 900 تن بوده که در اردیبهشت ماه امسال به بیش از 170 هزار تن افزایش یافته است که در مدت یک سال نزدیک به 24 درصد افزایش قیمت داشته است. جالب اینجاست که گوشت گاو یا گوساله نرخ رشد ماهانه بالاتری نسبت به گوشت گوسفند دارند. هر کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله در اردیبهشت امسال به طور متوسط ​​166 هزار و 368 تن بود که نسبت به ماه گذشته 2.2 درصد افزایش داشت. اما افزایش قیمت ماهیانه گوشت گوسفندی 1.3 درصد است. در این بخش قیمت ماهی قزل آلا حدود 52 درصد در سال رشد می کند. شیر پاستوریزه حدود 31 درصد و تخم مرغ نزدیک به 62 درصد افزایش یافت.

رکورد افزایش سالانه قیمت مواد غذایی

نکته جالب در این گزارش رکورد افزایش سالانه قیمت مواد غذایی در بخش میوه و تره بار است. سیب زمینی، جایگزین مهمی برای برنج، نان و ماکارونی که کالری بالایی برای مصرف کنندگان فراهم می کند، طی یک سال بیش از 175 درصد افزایش یافت. قیمت این محصول اردیبهشت ماه گذشته 5 هزار و 400 تن بود که امسال سه برابر شد و حدود 15 هزار تن به فروش رسید. بعد از سیب زمینی قیمت گوجه فرنگی است که نسبت به سال گذشته حدود 103 درصد افزایش داشته است. این امر منجر به افزایش 109 درصدی قیمت هر پوند رب گوجه فرنگی نسبت به سال گذشته شد.

لزوم اجرای اقدامات ضد تورمی

تورم نقطه به نقطه و نظارت بر آن از این جهت حائز اهمیت است که می دانیم شاخص تورم پیشرو محسوب می شود. اگر این نرخ کمتر از نرخ تورم باشد به معنای کاهش میانگین تغییرات نرخ تورم و بالعکس خواهد بود. محمدرضا مان، اقتصاددان می گوید: تورم در اردیبهشت امسال به 38.7 درصد رسید و تورم نقطه به نقطه با 3.7 درصد افزایش به 39.3 درصد رسید. در این صورت اگر اقدامات ضد تورمی صورت نگیرد، نرخ تورم بالاتر از اقتصاد ایران خواهد بود. جنبه تورمی لغو یارانه ها هم اکنون در اقتصاد نمایان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید