قیمت چراغ روز جوجه جدید

قیمت چراغ روز جوجه جدید

روز جدید در میان نابسامانی های اخیر، موضوع معیشت تحت الشعاع قرار گرفته و قیمت کالاهای اساسی روند صعودی به خود گرفته است. در همین حال، رئیس اتحادیه مرغ‌های تخم‌گذار در تهران می‌گوید تولیدکنندگان مرغ در حال زیان دهی هستند و قیمت تخم‌مرغ باید تعدیل شود.

بر اساس گزارش های میدانی، قیمت مرغ یک کیلوگرمی در بازار به 68 هزار تومان و تخم مرغ 30 شانه ای به 85 هزار تومان رسید. افزایش قیمت گوشت مرغ در حالی صورت می گیرد که مرغداران چند ماه است که به دلیل افزایش قیمت خوراک دام تخمی نمی گذارند و لحظه به لحظه قیمت تمام شده تولید آنها افزایش می یابد.

معلوم نیست چه تعداد از خریداران پروتئین همان کسانی هستند که در ابتدای سال پس از افزایش قیمت مواد غذایی برای ارزان تر شدن اقلام ضروری صف کشیدند و اکنون گرفتار قیمت بالای دیگری شده اند.

افزایش قیمت محصولات پروتئینی در حالی صورت می گیرد که فعالان بازار پیش از این قیمت مرغ بالای 60 هزار تومان را تخلف آشکار می خواندند، غیررسمی بودن بار دیگر معیشت را با بحران جدی مواجه کرده است.

این در حالی است که مرغ فروشان از نبود گوشت مرغ و یخچال خالی گلایه دارند و عده ای می گویند چون مرغ آنها به قیمتی بالاتر از قیمت مصوب می رسد، مجبورند آن را با قیمت بالاتری بفروشند.

به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، هر ساله به دلیل اوج گرما در تابستان، میزان جوجه ریزی در مناطق گرمسیر به صفر و در مناطق ییلاقی به میزان زیادی کاهش می یابد.
در این سال همزمانی این شرایط با توجیه یارانه ها و آزادسازی قیمت کالاها دلیل شد و جوجه ریزی بیش از پیش کاهش یافت. اما با اقدامات انجام شده و خرید در زمان اوج تولید، تزریق مرغ به بازار رو به افزایش است و مشکل و کمبودی وجود ندارد.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در این خصوص گفت: در صورت عدم تغییر قیمت مواد اولیه، ذرت و سویا در بازار آزاد، مرغ کیلویی 75 هزار تومان تمام می شود. از سوی دیگر مدیرعامل اتحادیه سراسری پرورش دهندگان طیور معتقد است که تولیدکنندگان از قیمت های مصوب متحمل ضرر شدند و اکنون قیمت واقعی هر کیلو مرغ بالای 70 هزار تومان است.

حبیب الله اسدعلی نژاد با تاکید بر اینکه دولت از ابتدای مهرماه وعده تغییر قیمت ها را داده است، افزود: هنوز قیمت جدید از سوی دولت اعلام نشده است اما امیدواریم به زودی قیمت جدید اعلام شود.

نرخ های پیشنهادی خود را به دولت اعلام کرده ایم و منتظر تصمیم نهایی دولت هستیم.
وی با اشاره به اینکه در صورت واقعی شدن قیمت مرغ، قیمت تمام شده آن برای مصرف کننده به بالای 70 هزار تومان می رسد، گفت: منتظر بودیم تا دولت قیمت جدید را تصویب و اعلام کند، اما پاسخگوی گرانی ها نیستیم. و نهادهای مربوطه باید پاسخگو باشند

اسداله نژاد با بیان اینکه هم اکنون مرغ زنده را با قیمت 42 هزار تومان از مرغداران می خرند که با توجه به افزایش هزینه های تولید منطقی نیست، ادامه داد: اما قیمتی که گوشت مرغ به دست مصرف کننده می رسد موضوعی است که باید در سازمان بازرسی بررسی شود. ، و نظارت بر کالاهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی باید در این زمینه مسئولیت داشته باشد.

سخنگوی کمیته کشاورزی در این خصوص گفت: با توجه به روند صعودی قیمت مرغ و حضور دو معاون وزیر جهاد کشاورزی در جلسات کمیته در هفته گذشته، مقرر شد این موضوع مجددا در جلسه بررسی شود. جلسه امروز کمیسیون کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان مربوطه بررسی شود.
ذبیح الله اعظمی ساردوی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار هانه ملت، گفت: با توجه به روند افزایشی قیمت گوشت مرغ و حضور دو نفر تصمیم گرفته شد. توسط معاونان وزارت جهاد کشاورزی در جلسات کمیته هفته گذشته که این موضوع در جلسه کمیته کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان مربوطه بررسی خواهد شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ادامه روند فعلی باعث افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ می شود، گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس با جدیت پیگیر این موضوع است. هفته و آن را در دستور کار شما قرار می دهد. با توجه به اهمیت محصولات پروتئینی در سبد غذایی اقشار مختلف جامعه، به نظر می رسد دولت باید از راهکارهای کارشناسی برای کنترل قیمت این محصول استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید