لباس فرم؛ یک چالش تکراری هنگام بازگشایی مدارس، لیست لوازم التحریر اجباری است، معضل جدید والدین!


ساعت: 11:21
تاریخ انتشار: 1301/06/24
کد خبر: 1897573

بازگشایی مدارس گران قیمت باعث شده والدین هر ساله روزهای پر اضطرابی را برای تهیه فرم و لوازم التحریر برای دانش آموزان بگذرانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، در تهیه لباس فرم اجباری وجود ندارد. سوالی که هر ساله با بازگشایی مدارس والدین را بر سر دوراهی قرار می دهد

ماجرای الزام خانواده ها به خرید لباس فرم از فروشگاه های طرف قرارداد با مدارس یک فاجعه تکراری است، در حالی که آموزش و پرورش تشخیص می دهد که لباس فرم مدارس اختیاری است، اما در نهایت به تصمیم نهایی هیئت مدرسه موکول می شود و عملا لباس فرم مدارس را پوشش می دهد. الزامی نیست و در دست والدین نیست.


اما یکی از چالش های اقتصادی برای آغاز سال تحصیلی جدید، تهیه لباس فرم است. این مشکل همواره یکی از گلایه های والدین به ویژه خانواده هایی که ۲ تا ۳ دانش آموز دارند بوده و اجبار به تهیه لباس فرم هزینه های گزافی را بر دوش آنها تحمیل کرده است.

خلیلی یکی از والدین زاهدانی که سه دانش آموز دختر در مقاطع مختلف تحصیلی دارد به خبرنگار ما گفت: در شرایط اقتصادی کنونی که خانواده ها به سختی از عهده هزینه های اجاره و هزینه بر می آیند، خرید لباس فرم برای شروع سال تحصیلی گران تمام می شود. باری مضاعف ایجاد کرده است که به خانواده ها فشار می آورد و اگر آن را تامین نکنیم شرمنده فرزندانمان می شویم.

وی هزینه هر لباس برای پایه پنجم و ششم ابتدایی را 350 و برای پایه دوم متوسطه 500 هزار تومان عنوان کرد.

به گفته والدین، لباس فرم دانش آموزان در مدرسه بد نیست و مشکلی ندارد، اما انتظار هرساله برای تعویض لباس فرم مدرسه برای خانواده ها سخت است و هزینه زیادی را می طلبد.

اربابی یکی دیگر از والدین، هزینه های اجباری و اجتناب ناپذیر از جیب اولیا در مدارس را تنها به خرید فرم محدود نمی کند، گفت: مدارس در ابتدای سال تحصیلی بر اساس فهرستی فرم بلند به والدین می دهند. لوازم التحریر که باید تهیه کنند


c9bfba97 18be 4d33 b839 2df003ec6568 خبر خاکستری

وی ادامه داد: با اشاره به اینکه چندین مورد لوازم التحریر مربوط به تهیه این لیست ضروری را داشتم، در مجموع باید حدود یک میلیون تومان هزینه کنیم تا بتوانیم یک دفترچه، مداد و جوهر، پوشه کتاب رنگی، یک برگه کلید، آبرنگ و گواش

لباس فرم مدرسه اجباری یا اختیاری است!

عباس پوردرویش مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه پوشیدن لباس فرم برای دانش آموزان اجباری نیست افزود: لباس فرم مدارس مانند سایر برنامه هایی که مدارس می توانند در طول سال اجرا کنند اجباری نیست. ،

وی گفت: در هر مدرسه ای واحدی به نام انجمن اولیا و مربیان وجود دارد که نمایندگان اولیاء در آن حضور دارند و می توانند از مصوباتی که در انجمن ارائه می شود دفاع کنند.

پوردرویش ادامه داد: موضوع فرم مدارس قطعا در جلسه انجمن مطرح می شود و نماینده نمی تواند آن را بپذیرد یا در صورت تایید توسط هیات آموزش و پرورش منطقه اجرا می شود اما مجددا تاکید می شود اجباری نیست و اگر انجمن آن را تایید می کند، می تواند آن را درک کند

طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس سیستان و بلوچستان آغاز شد

ایرج حسن پور مدیرکل صنایع، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با توجه به فرا رسیدن ایام بازگشایی مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و آغاز سال تحصیلی جدید، تقاضا برای خرید لوازم تحریر، کیف و کفش و سایر نیازهای آموزشی افزایش خواهد یافت.


c6493654 56fc 4384 ae90 8e2fd517491d خبر خاکستری

وی افزود: در همین راستا به منظور بازرسی و نظارت بر قیمت ها، تحویل، توزیع و ارائه به موقع کالاها و خدمات اولویت دار در این ایام، طرح نظارتی ویژه ای برای بازگشایی مدارس با هماهنگی نهادهای ذیربط برای جلوگیری از کمبودها و افزایش بی رویه قیمت ها و وقوع تخلفات احتمالی از سوی واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی و رسیدگی سریع به شکایات و سیگنال های مردمی از 26 شهریور آغاز و تا 24 مهرماه ادامه دارد.

مدیرکل صمت گفت: انجام گشت های مشترک و رسیدگی سریع به پرونده ها، نظارت ویژه بر رعایت درصد سود خرده فروشی و عمده فروشی و نصب برچسب قیمت و صدور فاکتور، جلوگیری از فروش اجباری کالا به همراه دفترچه مدارس، نظارت بر مدارس و غیره. مدارس انتفاعی برای دریافت شهریه مصوب، جلوگیری از توزیع و فروش لوازم التحریر بی کیفیت از دیگر اقدامات این طرح است.

حسن پور گفت: بر اساس اقدامات انجام شده برای کاهش زمان رسیدگی به شکایات مردمی، مردم استان می توانند هرگونه تخلف اقتصادی را از طریق سامانه ارتباطی 124 به بازرسان اداره کل صنعت، معدن و تجارت اطلاع دهند. به زودی امکان پذیر است

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید