لزوم اصلاح مستمری بازنشستگان/ «شورای اجرا» محل رأی گیری است

لزوم اصلاح مستمری بازنشستگان/ «شورای اجرا» محل رأی گیری است

واکنش دولت به رای شورای انتظامی مجلس؛ تصمیم هیئت مدیره در 30 خرداد، لغو مصوبه افزایش مستمری کارگران بود، اما یک روز بعد شورای اطلاع رسانی دولت در بیانیه ای اعلام کرد که «شورای اجرایی موضعی برای لغو مصوبات شورای دولت ندارد. “

در بخشی از این ابلاغ، شورای تطبیق قوانین مجلس سلب اختیار کرده و آمده است: هیئت مستشاری ریاست محترم مجلس شورای اسلامی باید وظایف محوله در دو اصل مقرر در قانون اساسی را انجام دهد. این کمیسیون مطابق قانون و رویه های قبلی نسبت به مصوبات هیأت وزیران ریاست محترم مجلس نظر خود را اعلام می دارد. بنابراین شورای اجرایی هیچ موضعی برای لغو مصوبات هیات وزیران ندارد.

اما چنین رویکردی منطبق بر اصول 85 و 138 قانون اساسی نیست، زیرا این شورای انتظامی نیست که از هیئت وزیران درخواست تجدیدنظر در تصمیم افزایش مستمری بازنشستگان می کند، بلکه رئیس مجلس به دلیل اینکه تغییر اساسی در قانون.

علی دهگان کیا (رئیس کانون بازنشستگان استان تهران) در این باره گفت: این ادعا که شورای اجرا وجهه قانونی برای بررسی مصوبات دولت ندارد صحت ندارد. ما قبلاً حداقل دو مورد دیگر را از طریق همان نیروی انتظامی و نامه رئیس وقت مجلس تغییر داده ایم. یکی صدور نسخه های 4000 تنی در داروخانه ها بود که از طریق مجلس پیگیری کردیم و در نهایت شورای قضایی متوجه شد که پول نسخه ها خلاف قانون است. کلیباف (رئیس وقت مجلس) سپس نامه ای به رئیس جمهور نوشت و موضوع لغو شد.

وی ادامه می دهد: نوبت دوم مربوط به زمان بازنگری لایحه بودجه سال 1400 بود که معتقد بودند باید 89 هزار میلیارد تن بدهی های عمومی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود اما براساس قانونی از سال 93 ادعا می کنند که دولت ممکن است تمیز نکند و فقط باید پول داشته باشد به جای بدهی به صورت نقدی پرداخت می کند. موضوع مجدداً از طریق مجلس و نیروی انتظامی پیگیری و با نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور وقت مجدداً اصلاح شد.

به گفته وی، درست است که شورای انتظامی نهاد مستشاری ریاست جمهوری است، اما زمانی که تصمیم ابطال هیات رئیسه به دست رئیس جمهور می رسد و او رای را تایید می کند، دیگر نیازی به دولت نیست. کابینه باید دستور اصلاح سریعتر قطعنامه را بدهد.

وی افزود: پس از طی مراحل اداری، دولت یک هفته یا حداقل ده روز فرصت دارد تا تصمیم افزایش مستمری بازنشستگان را تغییر دهد. اصلاح قانون تامین اجتماعی بر اساس مصوبات مربوط به حقوق و دستمزد شورای عالی کار. اگر در این مدت دولت اصلاح شود چه بهتر وگرنه قانون اجرا می شود و ریاست مجلس مستقیما وارد موضوع می شود. با این حساب اصلاحیه مصوبه افزایش مستمری مستمری بگیران بیمه قطعی است و دلیلی ندارد.

رئیس کانون بازنشستگان استان تهران معتقد است؛ بی ادبی دولت با سازمان تامین اجتماعی وی در این خصوص می گوید: شورای دولت به جای دخالت در روند افزایش مستمری ها و ممانعت از اجرای ماده 96 باغ وحش باید بدهی های سنگین و انباشته خود را به سازمان پرداخت کند. امروز، میزان بدهی بیش از 450 تریلیون تن است. دولت نه تنها این کار را نمی کند، بلکه به سمت مجریان قانون سنگ اندازی می کند.

وی افزود: دولت جلوی اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی را گرفته است، حالا نباید با رای شورای انتظامی مجلس مخالفت کند؛ نمی شود که دولت قانونگذار، مجری قانون و مسئول همه چیز باشد. پس مجلس چه می گذرد. با این حال، مجلس نباید به عنوان ناظر انتظامی بر مصوبات و مقررات دولت و میزان رعایت قوانین بالادستی نظارت داشته باشد.

دهقان کیا در پایان می‌گوید: «تصمیم افزایش مستمری بازنشستگان که از سوی دولت صادر شده، حداقل منطبق بر قانون نیست و لغو آن گامی مثبت به نفع بازنشستگان است. انتظار داریم از مرحله ابطال به مرحله اصلاحات برویم و دولت به دغدغه های بازنشستگان رسیدگی کند.

دیدگاهتان را بنویسید