لزوم تعیین میزان مازاد مصرف محصولات کشاورزی برای صادرات / کمیت در کالاهای تولید داخل نباید فدای کیفیت شود.


ساعت: 15:12
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842620

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان ژنجان در خصوص پیشنهاد بخش خصوصی به دولت گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید میزان مصرف و مازاد مصرف کالاهای کشاورزی را تعیین کند تا برنامه مدون صادرات کالاهای کشاورزی اجرا شود. کالاهایی که مازاد بر مصرف تولید می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی رنگورونا در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به اینکه اوکراین و روسیه دو تامین کننده اصلی کالاهای اساسی از جمله گندم و ذرت هستند، گفت: از زمان شروع جنگ اوکراین و روسیه پیش بینی می شد که مشکلات زیادی در تامین کالاهای اساسی وجود داشته باشد. “

وی گفت: پس از شروع جنگ، اوکراین، یکی از تامین کنندگان اصلی ذرت و گندم در جهان، عملا چرخه تولید و صادرات این محصولات را که از طریق بندر اودسا انجام می شد، کنار گذاشت. قیمت غلات ماده اولیه بسیاری از صنایع غذایی پایین دستی بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زنجان با بیان اینکه همزمان با افزایش قیمت مواد غذایی شاهد افزایش قیمت جهانی نفت هستیم، گفت: به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی نیز از این معضل بی تاثیر نبوده اند. کاهش در بازارهای جهانی

وی با بیان اینکه کاهش عرضه مواد غذایی در بازارهای جهانی باعث افزایش قیمت مواد غذایی و فرآورده های غذایی می شود، گفت: به عنوان مثال ماده اولیه ماکارونی آرد است که در سطح جهان افزایش قیمت داشته است که ایران نیز از آن بی تاثیر نمانده است.

رنگورونا ادامه داد: «خوشبختانه با اقدامات دولت در کشور، عواقب این امر به حداقل می رسد.» بله و عملاً مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه زمانی که کالایی در دنیا کمبود داشته باشد، عرضه آن محدود می شود و این امر منجر به افزایش قیمت می شود و این امر بستر مناسبی را برای کشورهای تولیدکننده عمده این محصول ایجاد می کند، ادامه داد: محصولات کشاورزی مختلف در ایران در تولیدی است که مازاد تولید آن نیز از کشور صادر می شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: این صادرات ظرفیت خوبی را برای ما ایجاد کرده است که بتوانیم این ظرفیت خالی ناشی از جنگ اوکراین و روسیه را در بازار کشورهای همسایه پر کنیم.

وی در پیشنهادی به دولت گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید میزان مصرف و مازاد مصرف کالاهای کشاورزی را مشخص کند و برای صادرات کالاهای مازاد بر مصرف برنامه ریزی مدون داشته باشد تا صادرکننده بدهی خود را می داند

رنگورونا با بیان اینکه اولویت اول تامین نیازهای غذایی کشور است، گفت: در ایران شاهد افزایش تولید برخی کالاهای کشاورزی و مازاد مصرف کشاورزی در کشور هستیم. مصرف را در نظر بگیرید و صادرکنندگان می توانند این کالاهای کشاورزی با ارزش افزوده بالاتر را به کشورهای هدف برای صادرات عرضه کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر اولویت بازار داخلی و تامین نیاز کشور است، گفت: برنامه ریزی برای صادرات کالاهای کشاورزی باید به گونه ای انجام شود که بیش از مصرف در کشور باشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زنجان با بیان اینکه شرایط فعلی پتانسیل صادرات محصولات مازاد بر مصرف داخلی را در بازارهای هدف صادراتی ایجاد کرده است، افزود: این می تواند یک فرصت برای ما باشد و باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. فرصت.”

وی گفت: اگرچه این فرصت ایجاد شده است، اما نباید کمیت را فدای کیفیت کرد و به نظر من باید کالاهای ایرانی با کیفیت بالا و استانداردهای قابل قبول صادر شود تا بتوانیم جایگاه خود را در بازارهای هدف صادراتی تقویت کنیم تا صادرات به بتوانیم ادامه دهیم تا بتوانیم از جنگ روسیه و اوکراین باید بازار صادراتی را که در غیاب این دو کشور ایجاد کردیم حفظ کنیم و به صادرات به این کشورها ادامه دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید