ماجرای مشکلات سلامت در جنوب سیستان و بلوچستان تمام نشده است/ ساخت دانشگاه علوم پزشکی چابهار در مرحله تامین اعتبار است.


ساعت: 08:30
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887791

بزرگترین بندر اقیانوسی بدون حداقل امکانات؛

توجه به مشکلات بهداشتی و درمانی یکی از نیازهای جامعه است و تامین امکانات و تجهیزات لازم از وظایف مهم مسئولان است چرا که در صورت توجه به این بخش نشاط و نشاط خواهیم داشت. جامعه پر جنب و جوش

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، در استان سیستان و بلوچستان که از نظر عرض و وسعت و همچنین دور بودن از مرکز مشکلات زیادی دارد و بیشتر مشکلات میدانی است. بهداشت و درمان و از مسئولان امر می خواهد در این زمینه توجه ویژه ای به استان داشته باشند.


پراکندگی فاصله بین شهرها و راه های نامشخص و ناهموار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه در جنوب استان با مشکلات فراوان و متعددی مواجه است.


این استان تنها دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر است که ارائه خدمات و تامین نیروی انسانی لازم در حوزه بهداشت و درمان را برای کل استان دشوار می کند.


جنوب این استان با پراکندگی زیاد فاصله روستاها و شهرها و همچنین کمبود فضاهای آموزشی در حوزه بهداشت و درمان، شهروندان این منطقه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. این منطقه برای رسیدن به مشکلات باید مسافت زیادی را طی کرد تا برای سلامتی و درمان خود به ایرانشهر یا زاهدان بیایند، جاده های خطرناک علاوه بر طولانی بودن مسیر و هزینه های زیاد، مشکلات جبران ناپذیری را برای مردم به همراه دارد.


یکی از این شهرها که به دلیل وسعت و جمعیت زیاد از مشکلات بهداشتی و درمانی رنج می برد و نبود دانشگاه علوم پزشکی مستقل مشکلات و معضلاتی را برای شهروندان بندر چابهار ایجاد می کند. شهرهای بندری مهم و استراتژیک کشور نقش بسیار موثری ایفا می کند و عاملی سازنده در توسعه اقتصادی کشور ایجاد می کند.

چابهار با وجود موقعیت استراتژیک خود در جهان، همچنان یکی از محروم ترین نقاط کشور از نظر بهداشت و درمان و آموزش است. شاخص های بهداشت و آموزش این شهرستان نیز از شهرستان های همجوار در استان فقیرنشین سیستان و بلوچستان عقب است.

شاخص های بهداشتی و درمانی در شهرستان چابهار با وجود همه فرصت ها و توانمندی ها در سطح بسیار پایین و نامطلوبی قرار دارد و وجود دانشگاه علوم پزشکی در این شهرستان یکی از خواسته های دیرینه مردم است. این منطقه و یکی از نیازهای حوزه بهداشت و درمان در این منطقه است که ایجاب می کند مسئولان هر چه سریعتر اقدامات لازم را برای احداث دانشگاه علوم پزشکی در این شهرستان انجام دهند.


نمکی وزیر بهداشت تیرماه سال گذشته در سفر به چابهار قول پیگیری تصمیم ساخت دانشگاه مستقل علوم پزشکی برای چابهار را داد و گفت تا حصول نتیجه این موضوع را پیگیری می کنیم اما در دولت قبل هیچ اقدام موثری در این زمینه برای شهرستان چابهار صورت نگرفته است.


معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما، راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی در چابهار را یکی از خواسته های دیرینه مردم ساحل مکران دانست و گفت: ایجاد دانشگاه علوم پزشکی در چابهار. دانشگاه علوم پزشکی چابهار یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور در سال گذشته بود.


وی ادامه داد: با توجه به بحث های فنی که وجود داشت، وزارت بهداشت به موضوع رسیدگی کرد و در اسفند ماه سال 1400 در دویست و هشتاد و پنجمین جلسه شورای گسترش وزارت بهداشت، موضوع دانشکده علوم پزشکی چابهار به تصویب رسید. که متاسفانه همچنان برای اجرا و ابلاغ این مصوبه نامحدود بود.


سعیدی بیان کرد: با پیگیری هایی که در سفر وزیر بهداشت به چابهار نیز انجام شد، مقرر شد مصوبه احداث دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ و اجرایی شود.


وی با بیان اینکه این مصوبه ۱۴ مردادماه از سوی وزیر بهداشت و درمان ابلاغ شده است، افزود: برای ساخت این پروژه باید ردیف مستقلی از سازمان برنامه و بودجه در این خصوص تامین شود و پیگیری های لازم را انجام می دهیم. تا تخصیص بودجه.»


این نماینده مجلس تصریح کرد: امیدواریم همکاران دانشگاه علوم پزشکی ایرانشار همکاری کنند تا این روند به صورت کارشناسی و بدون عواقب انجام شود.


ساعدی گفت: ساخت دانشگاه علوم پزشکی قطعا تاثیر مستقیمی در ارتقای شاخص های سلامت در سیستان و بلوچستان خواهد داشت.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید