ماجرای هدی رستمی و فمتریپ چیست؟

ماجرای هدی رستمی و فمتریپ چیست؟

روز جدید هدی رستمی و فم تریپ این روزها سوژه جنجال های جدی و مهمی شده اند. منتقدان رستمی می گویند که این رستمی تصویری غیرواقعی از ایران ارائه می کند که نه تنها برای ایرانیان بلکه برای بسیاری از گردشگران خارجی نیز قابل دسترسی است.

دو سه روزی است که نام هدی رستمی و پروژه سفر آن فم تریپ در فضای مجازی بر سر زبان ها افتاده و تقریبا همه از هدی رستمی، پروژه فیلیران و فم تریپ آن صحبت می کنند. یکی مزایای آن را می بیند، دیگری آن را تصویری غیرواقعی از ایران و سومی آن را پروژه ای شخصی و نامناسب برای مردم می داند.

برای نگاهی دقیق به تاریخچه چند روز اخیر، بد نیست ابتدا به چند سوال ساده پاسخ دهید تا بتوانید تاریخ را بهتر بشناسید و متوجه شوید چه کسی و چگونه باعث آن شده است.

هدی رستمی کیست؟

هدی رستمی یک وبلاگ نویس، اینستاگرام ساز یا اینفلوئنسر است که چند سالی است درباره سفرهایش به سراسر جهان و البته ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

هدی رستمی متولد 1365 در تهران است. او در کودکی به همراه خانواده به سوئد مهاجرت کرد و سال ها در آنجا تحصیل کرد و زندگی کرد. پس از مدت ها زمانی که سفرهای خود را آغاز کرد و به ایران بازگشت، تصمیم گرفت زندگی خود را به ایران منتقل کند.

او اکنون یک دفتر و استودیوی هنری به نام روستودیو در تهران دارد، اگرچه شغل اصلی او همچنان مسافرت است و بیشتر سال را در سفر به دنیا می گذراند.

Feel Iran و Femtrip چیست؟

هدی رستمی در سال 1998 تصمیم به راه اندازی پروژه گردشگری به نام Fam Trip با شعار ایران را احساس کرد، پروژه ای که تمرکز آن بر استفاده از ظرفیت افراد تاثیرگذار برای نمایندگی ایران است. رستمی در پروژه FemTrip با دعوت از اینفلوئنسرها و بلاگرهای مسافرتی شناخته شده خارجی، آنها را به ایران آورد و سعی کرد تصویری متفاوت از ایران از رسانه های غربی ارائه کند.

وجه تمایز هدی رستمی فم تریپ این است که سفری با سناریوی خاص است و میهمانان طیفی از تجربیات خاص دارند که گاه برای یک گردشگر عادی امکان پذیر نیست.

اتهامات هدی رستمی; ارائه تصویری غیر واقعی از ایران

این روزها هدی رستمی و فمتریپ به موضوع دعواهای جدی و مهمی تبدیل شده اند. منتقدان رستمی می گویند که این رستمی تصویری غیرواقعی از ایران ارائه می کند که نه تنها برای ایرانیان بلکه برای بسیاری از گردشگران خارجی نیز قابل دسترسی است.

5 نکته از هدی رستمی و فم تریپ

نکته اول: هدی رستمی سعی کرد کاری بکند! دستمری زاد. این یک تلاش خوب، خوب و قابل تحسین است که به هیچ وجه نباید فراموش شود.

نکته 2: انجام کاری خوب است، اما این به معنای بی عیب و نقص بودن آن نیست. واقعیت این است که بخشی از تصویری که هدی رستمی به خارج از کشور می فرستد می تواند برای گردشگران خارجی نگران کننده باشد.

ماجرای هدی رستمی و فمتریپ چیست؟

نکته سوم: از هدی رستمی انتقاد کنید، اما فراموش نکنید که در گردشگری هیچ کشوری برای ارائه نقاط ضعف خود نمی آید، بلکه سعی می کند حتی از ضعیف ترین فرصت های خود بهترین تصویر را ارائه دهد. این یکی از ویژگی های صنعت گردشگری و تبلیغات است.

نکته چهارم: هدی رستمی ممکن است متهم به سوء استفاده از تبعیض، رانت جویی و حتی ارائه تصاویر مختلط از حق و باطل باشد، اما اینکه برخی او را به معامله با روح مردم متهم می کنند، اتهامی نادرست و ناجوانمردانه است.

نکته 5: برخی از مخالفان نظام اجازه انواع فشارها از جمله تحریم های غیرانسانی را می دهند. با این حساب، FemTrip به عنوان پروژه ای که به دنبال ارائه تصویری متفاوت از ایران است، باید سرکوب شود. این جریانات به جای ابراز همدردی با زنان ایرانی و حقوق آنها به فکر عواقب اقدامات ضد ایرانی خود باشند.

دیدگاهتان را بنویسید