ماجرای کمبود پودرهای رژیمی و بی اطلاعی سازمان غذا و دارو


ساعت: 11:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۸
کد خبر: 1839691

این در حالی است که با انتشار شایعاتی مبنی بر کمبود شیرخشک رژیمی در بازار در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، سوالاتی در مورد وضعیت ترخیص یک میلیون شیرخشک ذخیره شده در گمرکات مطرح شده است. سوالی که گمرک در پاسخ به آن اعلام کرد که ترخیص محموله ها به صورت شیرخشک از گمرک با حداقل مدارک و تاییدیه وزارت بهداشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ موضوع کمبود شیر خشک رژیمی بار دیگر بحث ترخیص کالاهای سلامت محور را داغ کرده است. گمرک گفت که در پردازش محموله های شیر خشک رژیمی تاخیر وجود دارد، اما سازمان غذا و دارو (FDA) گفت که هدف آن اجازه دادن به گمرک برای ارسال محموله های محصولات بهداشتی مرتبط با FDA از طریق سیستم ها است. اطلاع رسانی الکترونیکی به سازمان؛ از سوی دیگر این سازمان از محموله های شیرخشک که از بهمن ماه سال گذشته در گمرک دپو شده بود بی اطلاع بود.

در همین راستا ایسنا نوشت: با آغاز شایعه کمبود شیرخشک رژیمی در بازار از اوایل اردیبهشت ماه امسال، سوالاتی درباره وضعیت ترخیص یک میلیون شیرخشک ذخیره شده در گمرک مطرح شد؛ سوالی که گمرک در پاسخ به آن اعلام کرد که ترخیص محموله ها به صورت شیرخشک از گمرک با حداقل مدارک و تاییدیه وزارت بهداشت. بر این اساس شرکت واردکننده باید در مدت زمان تعیین شده پس از ترخیص کالا به تعهدات خود در خصوص تکمیل مدارک ثبتی عمل کند.

به گفته ماموران گمرک، واردکننده شیرخشک به تعهدات خود در قبال سازمان غذا و دارو و مراجع صدور مجوز برای برخی محموله های قبلی عمل نکرده و سازمان غذا و دارو نیز مهلت آن را تمدید نکرده است. از سوی دیگر ثبت سفارش و مجوز بهداشتی مورد تایید سازمان غذا و دارو نبود اما در نیمه اول اردیبهشت ماه مجوز ثبت سفارش به تایید سازمان غذا و دارو رسید.

در نهایت گمرک اعلام کرد که صاحب کالا ۱۹ محموله شیرخشک رژیمی شامل سه محموله در بهمن ماه، ۶ محموله در اسفند سال گذشته و ۱۰ محموله دیگر در فروردین ماه وارد کرده است. تقریباً قبل از اواسط اردیبهشت ماه گزارش شده بود که حدود 120 هزار جعبه پاکسازی شده است و مابقی به محض صدور تاییدیه لازم توسط سازمان غذا و دارو پاکسازی خواهند شد.


توزیع شیرخشک رژیمی در داروخانه ها

در همین راستا سازمان غذا و دارو در تاریخ 10 اردیبهشت 1401 از توزیع شیرخشک رژیمی در داروخانه های سراسر کشور خبر داد و اعلام کرد که تا 20 اردیبهشت ماه 13000 قوطی شیرخشک پس از شناسایی وارد چرخه توزیع شد. سایر قطعات محموله بزرگ شیرخشک وارداتی حاوی یک میلیون قوطی نیز بلافاصله پس از برچسب گذاری توزیع می شود.


چرا کمبود سطح مقطع شیر خشک رژیمی الزام ثبت این محصولات در سامانه TTAC

در عین حال مسئولان سازمان غذا و دارو دلیل کمبود موقت در عرضه شیرخشک رژیمی را تاخیر در توزیع ارز باکیفیت می دانند و در عین حال شیرخشک رژیمی را تابع دولت و می دانند. ارز بدون یارانه نامه توزیعی از زنجیره توزیع و عرضه به نمایندگان غذا و دارو در سراسر کشور ارسال شده است که شرکت های پخش و داروخانه ها را ملزم به ثبت اطلاعات فروش و تحویل پودرهای رژیمی و غذاهای خاص در سامانه تاک کرده است. سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرد در صورت عدم ثبت این اطلاعات، سهمیه داروخانه های متخلف کاهش می یابد.


گمرک باید سازمان غذا و دارو را از محموله های بهداشتی مطلع کند

بهادر صید محمدیان در این خصوص درباره وضعیت ترخیص پودرهای رژیمی از گمرک گفت: بر اساس تفاهم نامه سال 1397 که به امضای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر اقتصاد و دارایی رسید، گمرک امکان ارسال اطلاعات محموله های محصولات سلامت محور مربوط به سازمان غذا و دارو از طریق سامانه های الکترونیکی را به سازمان اطلاع رسانی کند. اگرچه سازمان غذا و دارو از محموله هایی که از بهمن ماه سال گذشته در انبار گمرک دپو شده بود بی اطلاع بود، اما به محض اعلام این انبار، سازمان غذا و دارو بلافاصله بر ترخیص کالا نظارت و فرآیندی را آغاز کرد.

وی افزود: جلسه ای با شرکت های عرضه کننده شیرخشک رژیمی تشکیل شد و شیرخشک رژیمی که پس از این جلسه وارد گمرکات شد تا حدی ترخیص شد و طبق اعلام شرکت ها در همان روز یا در پایان روز بعد به طور سیستماتیک در سیستم TTAC تشکیل شده است.

رئیس اداره رژیم غذایی و غذاهای خاص سازمان غذا و دارو گفت: پس از رهاسازی پودرهای رژیمی، محموله به طور مستقیم به انبارهای مربوطه ارسال شد تا برچسب اصالت را در قسمت‌هایی شناسایی و الصاق کنند. به دنبال ترخیص تدریجی کالاها از گمرک و شناسایی آنها، در تعطیلات عید سعید فطر، این کالاها به طور همزمان به انبارهای شرکت های پخش و سراسر کشور ارسال و در چرخه توزیع قرار گرفت و بعد از عید سعید فطر. عید فطر شیرخشک های رژیمی در سراسر کشور تولید می شد.


نحوه تمدید مدت تعهدات شرکتها

وی درباره نحوه تمدید تعهدات شرکت‌ها گفت: شرکت‌ها با نامه‌ای که از سازمان غذا و دارو برای تعهدات تسویه و ارزیابی خود دریافت می‌کنند اعتبار نامه از این مدارک دریافت می‌کنند و قبل از انقضای تاریخ آن، مجدداً «تجدید» می‌شوند. این مدارک در همان روز مجددا توسط سازمان غذا و دارو صادر می شود و در نتیجه ترخیص سایر اقلامی که به تازگی ترخیص شده اند و به گمرک رسیده اند مشکلی نخواهد داشت.


توزیع 68000 قوطی شیر خشک رژیمی

وی با بیان اینکه تا 17 اردیبهشت بیش از 68 هزار قوطی شیرخشک رژیمی توزیع شده است، گفت: لازم به ذکر است فرآیند ثبت سفارش اقلام سلامت محور در سامانه تاک به صورت خودکار خواهد بود. بر این اساس، پس از انجام این کار، پاکسازی به صورت سیستماتیک انجام خواهد شد.

صید محمدیان تاکید کرد: همزمان در نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری سامانه زنجیره تامین ابرسیستم توتک راه اندازی شد که تامین کنندگان، شرکت های پخش و داروخانه ها موظف به ثبت اطلاعات هستند. همانطور که تامین کننده اطلاعات ارسال شده به سیستم را نشان می دهد، شرکت هایی که اطلاعات فروش را در داروخانه و داروخانه ها توزیع می کنند نیز اطلاعات مربوط به تحویل به مصرف کننده و اینکه چه محصولاتی را با توجه به کد ملی به افراد تحویل می دهند، ثبت می کنند.

با توجه به اینکه این محصولات مشمول ارز ملی هستند، این سامانه برای جلوگیری از نشت این محصولات به بازار طراحی و اجرا شده و تحت نظارت مستمر سازمان و ادارات غذا و داروی سراسر کشور می باشد.

انتهای پیام/
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید