ماشین در ساحل پاستور روز جدید

ماشین در ساحل پاستور روز جدید

صنعت خودرو سال هاست که در ایران در چنگال سیاست های دولت است. ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم احکام هشت ماده‌ای برای توسعه و اعتلای صنعت خودرو صادر کرد، اما هیچ‌کدام از این مصوبات اجرایی نشد که نشان می‌دهد این دولت مانند سایر دولت‌های گذشته قصد جدی برای توقف مداخله در صنعت خودرو ندارد. صنعت خودرو. اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم زیان خودروسازان به رقم باورنکردنی 200 هزار میلیارد تومان رسیده است و معلوم نیست در دولت چهاردهم چه اتفاقی می افتد.

نیهاد نیوان: سال هاست که صنعت خودرو در ایران در چنگال سیاست های دولت بوده است. ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم احکام هشت ماده‌ای برای توسعه و اعتلای صنعت خودرو صادر کرد، اما هیچ‌کدام از این مصوبات اجرایی نشده است که نشان می‌دهد این دولت مانند سایر دولت‌های گذشته قصد جدی برای توقف مداخله در صنعت خودرو ندارد. صنعت خودروسازی. اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم زیان خودروسازان به رقم باورنکردنی 200 هزار میلیارد تومان رسیده است و معلوم نیست در دولت چهاردهم چه اتفاقی می افتد.

دستورات 8 عضو به جایی نرسید

شاید تا به حال صنعت خودروی کشور در چنین شرایطی قرار نداشته باشد که اکنون همه از دولت آینده انتظاری را داشته باشند که بازار خودرو سال ها پیش باید شاهد آن بود. بدون شک اکنون پس از خصوصی سازی خودروسازانی مانند ایران خودرو، همه منتظر تحقق وعده های دولت سیزدهم و تحقق اهداف شعار سال در زمینه جهش تولید و مشارکت اقتصادی هستند. بنابراین تقاضای عمومی برای واگذاری مدیریت دولتی این شرکت ها به بخش خصوصی وجود دارد. به زودی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دولت چهاردهم رسما آغاز به کار می کند و وضعیت صنعت خودرو همچنان به همان شکلی است که بود. این امر به این دلیل است که رئیس جمهور دولت سیزدهم در اواخر دهه 1400 با صدور احکام هشت ماده ای توسعه و بهبود صنعت خودرو از شرکت ایران خودرو بازدید کرد. در واقع سید ابراهیم رئیسی برای تامین اقتصادی خودرو و توقف تولید خودروهای قدیمی و همچنین تولید و عرضه خودروهای برقی و خودروهای برقی دستور داد تا تولید خودرو 50 درصد افزایش یابد، واردات معاف شود. واگذاری سهام خودروسازان باید در دستور کار سیاستمداران برای خودرو قرار گیرد. اما هیچ کدام از این موضوعات در عرصه عمل به طور کامل محقق نشد، بنابراین بازار خودرو در کشور همچنان آشفته است. به عنوان مثال در واگذاری مدیریت دولتی صنعت خودرو به بخش خصوصی، نه تنها اتفاق خاصی نیفتاد، بلکه از سال 1401 تا کنون، سایه دولت بر این صنعت نیز گسترده شده است. از سوی دیگر، با آزادسازی واردات خودرو، قرار بود 200 هزار خودرو وارد کشور شود. اما در نهایت در سال 1402 حدود 12 هزار خودروی وارداتی از گمرکات کشور ترخیص شد.

وعده بی پایان افزایش 50 درصدی تولید خودرو

افزایش 50 درصدی تولید خودرو از دیگر برنامه های اعلام شده رئیس جمهور بود. همانطور که وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته وعده داده بود میزان تولید خودرو به یک میلیون و 600 هزار دستگاه می رسد. اما این امر محقق نشد و مجموع تولید خودروسازان به 1340 هزار دستگاه رسید. در حال حاضر بر اساس آمار منتشر شده از سوی دو خودروساز بزرگ کشور، تولید روزانه روند مثبتی ندارد و از سوی دیگر واردات خودرو همچنان کاهش می یابد. علاوه بر این بد نیست بدانید که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در شرایط فعلی بر واردات خودروهای برقی تمرکز دارد و تعهدات ثبت نام های اسفند 1401 نیز پاسخگو نیست.

مدیریت خصوصی، حلقه مفقوده خودروسازان

خصوصی سازی و به ویژه مدیریت خصوصی کلمه گمشده صنعت خودرو است. بنابراین هیچ دولتی انگیزه چندانی برای این کار نشان نمی دهد و دولت سیزدهم نیز با بهانه هایی مانند کمبود خریدار یا ایجاد انحصار بیشتر از طریق خصوصی سازی، بی میلی خود را در این زمینه نشان داده است. اما در حال حاضر، بزرگترین درد صنعت خودرو، قیمت گذاری اجباری خودرو است. بنابراین این امر زیان انباشته خودرو را به مرز 200 هزار میلیارد تومان رساند و تولید با زیان ادامه دارد. هرچند شورای رقابت در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت صنعت خودرو در کشور خواهان افزایش قیمت خودروها است، اما این وزارتخانه ادامه وضعیت فعلی را مناسب می داند.

دولت باید جلوی گرانی را بگیرد

با همه این عوامل به نظر می رسد دولت چهاردهم ابتدا باید اولویت های صنعت خودرو را تبیین کند و در نهایت راه های تحقق آن ها را بدهد. بنابراین واضح است که یکی از ضروری ترین اقدامات باید آزادسازی قیمت خودرو باشد. یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت باید قیمت گذاری دستوری را متوقف کنند و تعیین قیمت را به هیات مدیره شرکت ها بسپارند. بنابراین ساماندهی بازار و صنعت خودرو و حذف دلال و دلال و حذف قیمت گذاری اجباری در وهله اول قرار دارد.

دومین وظیفه ویژه دولت چهاردهم برای بهبود صنعت خودرو، افزایش تولید خودرو است. تا خودروسازان بتوانند با حذف قیمت گذاری دستوری و کاهش زیان، تیراژ خود را افزایش داده و بازار را از وضعیت موجود نجات دهند. بدون شک ساماندهی واردات خودرو به کشور باید یکی از اساسی ترین اقدامات این دولت برای کاهش انحصار بازار خودرو و مناسب سازی قیمت و کیفیت خودروهای موجود در بازار باشد. بنابراین کارشناسان واردات خودروهای ارزان قیمت و غیر لوکس را راهی برای رهایی از تلاطم کنونی بازار خودرو می دانند. منوچهر لگی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دیدگاه وزارت صمت در خصوص واردات خودرو برای تنظیم بازار مثبت است و با توجه به اینکه مجری این امر وزارتخانه است، کار را انجام خواهیم داد. هر زمان که نهادهای بالادستی اجازه دهند.

همچنین دولت چهاردهم باید به دنبال واگذاری سهام دولت در کارخانه های خودروسازی باشد. سال هاست که دولت این صنعت را اداره می کند هرچند سهم کمی دارد. اکنون وقت آن است که «خودروسازی بدون دولت» را امتحان کنیم، شاید بهبودی در وضعیت این صنعت حاصل شود. در همین راستا امیر حسن کاکایی از اعضای هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم قانون و تاکید مقامات عالی کشور این واگذاری ها انجام نشد؟ به «کوسه» گفت: دلیلش این است که بحث خصوصی‌سازی در هیچ کدام از دولت‌ها تمام نشده است، یعنی ایران خودرو و سایپا با همه مشکلات و هزینه‌هایی که برای دولت دارند، می‌توانند قدرت را به دولت و نمایندگان مجلس بدهند. از آنجایی که هر دو شرکت در تمامی شهرهای کشور نمایندگی فعال دارند و وضعیت دولتی آنها می تواند قدرت نفوذ مسئولان را برای توسعه سایت های برخی خودروسازان افزایش دهد.

پیمایش به بالا