ما آماده اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران هستیم


ساعت: 19:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917915

سخنگوی اتحادیه اروپا با تکرار ادعاهای سیاسی و بی اساس درباره دخالت ایران در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است، گفت: در صورت حمایت تسلیحاتی ادعایی ایران، تحریم های بیشتری علیه تهران اعمال خواهد شد. توسط روسیه ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها گفت: ما هر نوع حمله وحشیانه و غیرانسانی روسیه علیه اهداف غیرنظامی در اوکراین را به شدت محکوم می کنیم. بدیهی است که هدف از این حملات فقط افزایش رنج مردم غیرنظامی است. از اهدافی که انتخاب می‌کنند می‌توان فهمید، آنها می‌خواهند رنج مردم را در این سرمای سرد افزایش دهند. چه در کیف و چه در سایر نقاط اوکراین.

وی ضمن اصرار مقامات کشورمان بر توقف جنگ در اوکراین و بازگرداندن طرفین به مذاکرات، تصریح کرد: استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در آخرین تصمیم اتحادیه اروپا نیز منعکس شد. زمانی که در دور دوم تصمیم گرفتیم افراد و موسسات ایرانی را به دلیل فروش پهپاد به روسیه تحریم کنیم.

جوسیپ بورل، سخنگوی اتحادیه اروپا با وجود اینکه هیچ مدرکی دال بر دخالت مسلحانه ایران در جنگ اوکراین وجود ندارد، اما جدای از ادعاهای سیاسی مقامات غربی گفت: اتحادیه اروپا این موضوع را به شدت محکوم می کند، اما گفته ایم که ارسال پهپاد به روسیه غیرقابل قبول است. کمک به روسیه در قالب تدارکات نظامی و حمایت از این تجاوز غیرقانونی غیرقابل قبول است. به همین دلیل است که ما بلاروس را به دلیل حمایت از این تهاجم تحریم کرده ایم، نهادها و افراد ایرانی را در دو مرحله در ارتباط با تامین پهپاد تحریم کرده ایم و اتحادیه اروپا آماده است در صورت ادامه حمایت نظامی از روسیه، ایران را تحریم کند. این مسیر را ادامه دهید.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای دخالت در جنگ اوکراین را رد کرده و آمادگی خود را برای شفاف سازی این موضوع با برگزاری نشست مشترک با اوکراین اعلام کرده است. حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه ایران در این خصوص اظهار داشت: ما هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وی پیشتر در جمع خبرنگاران گفت: این سروصدایی که برخی کشورهای غربی به راه انداختند مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه در مورد بخش موشکی مطرح کردند کاملا اشتباه است و بحث پهپادها درست است. “

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ماه‌ها قبل از جنگ در اوکراین تعداد محدودی پهپاد در اختیار روسیه قرار دادیم و با وزیر امور خارجه اوکراین توافق کردیم که اگر اسنادی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین دارند، آن‌ها را در اختیار این کشور قرار دهند. ما

امیرعبداللهیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ در اوکراین تلاش های زیادی در این راستا داشته است و این تلاش ها در سطح رئیس جمهور و وزیر امور خارجه بوده است و تا پایان سال جاری به این تلاش ها ادامه خواهیم داد. جنگ در اوکراین متوقف می شود

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در واکنش به ادعاهای بی اساس مقامات غربی و اوکراینی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفت: ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی در مورد استفاده ادعایی از پهپادها ارائه کرده اند. اوکراین به سازمان ملل ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید