مجوز فعالیت دارای 2893 موکب است


ساعت: 16:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۹
کد خبر: 1902707

دبیر کمیته مشارکت های مردمی گفت: تعداد موکب های مجاز اربعین امسال به دو هزار و 893 موکب رسید که بیشترین تعداد موکب ها در استان های خوزستان با 501 موکب، تهران با 454 موکب، ایلام با 218 موکب و استان های قم و کرمانشاه با یک موکب بوده است. 163 موکب برگزار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یوسف افضلی گفت: پس از بررسی تجربیات سال های اخیر و بر اساس نتایج بررسی های آسیب شناسی در مورد کارایی موکب ها، در حال تدوین شاخص های استاندارد برای موکب ها به منظور ارتقای سطح کیفی خدمات رسانی آنها هستیم.

دبیر کمیته مشارکت های مردمی، مسکن و پذیرایی اربعین حسینی افزود: شاخص هایی مانند بهره مندی از تجهیزات برودتی و تهویه مطبوع، تغییر الگوی طبخ و توزیع غذا، رنگ آمیزی نما و معماری ایرانی و اسلامی با مزایای ساده تزئینات و به دور از تجملات، امکانات بهداشتی مطلوب، آداب و رسوم. پذیرایی ویژه از خادمین موکب ها و غیره. یکی از مواردی است که در فرآیند تدوین استاندارد خدمات رسانی موکب ها در دستور کار قرار گرفته است.

افضلی با قدردانی از زحمات شبانه روزی خیرین و مسئولان موکب ها در ایام اربعین گفت: تعداد موکب های دارای مجوز که در اربعین امسال خدمت رسانی کردند به 2893 موکب رسید که بیشترین تعداد موکب ها در استان خوزستان با 501 موکب و تهران با 454 موکب بوده است. ایلام 218 موکب و استان های قم و کرمانشاه هر کدام با 163 موکب.

وی با بیان اینکه در اربعین 1401 تعداد 1922 موکب ایرانی به عراق اعزام شد افزود: 971 موکب نیز در مسیر استان ها و مرزهای خروجی داخل کشور فعال بودند.

وی درباره استقرار موکب ها در پست ها و پایانه های مرزی گفت: 163 موکب در مرز شلمچه، 155 موکب در مرز چذابه، 104 موکب در مرز مهران، 28 موکب در مرز خسروی، 10 موکب در مرز تمرچی بن، 7 موکب. موکب در مرز باشماق، 2 موکب در مرز بازرگان، 2 موکب در مرز بیله سوار، 1 موکب در مرز آستارا، 2 موکب در مرز دوغارون و 2 موکب در مرزهای میرجاو و ریمدان به ایرانیان و زائران خارجی اربعین حسینی.

معاون فرهنگی و مشارکت های مردمی ستاد توسعه و آبادانی عتبات، خدمات موکب ها را از ساعت 8 آغاز و تا ساعت 25 ادامه داشت و افزود: در این ایام بیش از 27 میلیون نفر در روز خدمات اسکان ارائه شد. که بیش از 15 میلیون نفر در روز برای مردان و 11 میلیون نفر در روز برای زنان است.

وی گفت: با توجه به گرمای هوا و نیاز شدید به آب شرب، کمیته آب با اعضای تعدادی از موسسات غیرانتفاعی تشکیل و بیش از 86 میلیون بطری آب توسط این خیران تامین شد. افضلی افزود: همچنین با تلاش راهپیمایی ها 207 میلیون بطری آب تامین شد که 30 درصد آن در ایران و مناطق مرزی توزیع و مابقی به عراق ارسال شد.

افضلی تصریح کرد: با توجه به نیاز زائران، ستاد توسعه و بازسازی عتبات نیز نسبت به تامین 50 میلیون بطری آب اقدام کرد.

وی با بیان اینکه با تلاش 197 موکب، 278 دستگاه یخساز نیز ایمن سازی و اعزام شد، افزود: 6 هزار و 788 دستگاه خودرو سنگین و خدماتی در ایام اربعین با هماهنگی ستاد توسعه و بازسازی عتبات برای حمل اقلام و تجهیزات مورد استفاده قرار گرفت. برای موکب هایی از مرزهای مهران و شلمچه، خسروی و سومار به عراق اعزام شدند.

وی افزود: با توجه به فصل گرما در سال های آینده; راه اندازی سردخانه و کارخانه یخ بهداشتی و یخ ساز به طور ویژه در دستور کار کمیته مشارکت های مردمی، مسکن و تغذیه اربعین حسینی قرار دارد.

وی احداث اماکن بهداشتی (سرویس بهداشتی و حمام) در چند نقطه از مسیر را برشمرد و بر مراقبت های بعد از آن از دیگر مواردی است که کمیته مشارکت های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی در حال پیگیری است.

افضلی با تاکید بر اینکه دولت و ملت عراق میزبان اصلی مراسم اربعین هستند، گفت: حضور موکب های ایرانی تنها برای تقسیم ثواب میزبانی از نمازگزاران حسینی است.

دیدگاهتان را بنویسید