محدودیت عجیب سایپا برای متقاضیان طرح پیش فروش خودرو (6 اردیبهشت 1403)

محدودیت عجیب سایپا برای متقاضیان طرح پیش فروش خودرو (6 اردیبهشت 1403)

شرکت خودروسازی سایپا محدودیت های جدیدترین طرح فروش خود را اعلام کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، متقاضیان اطلس جی و سهند S برای تهیه این خودروها باید شرایط خاصی را داشته باشند.

بر اساس اطلاعیه خودروسازی سایپا، متقاضیانی که قصد شرکت در طرح پیش فروش اطلس جی و سهند اس را دارند باید دارای چهار شرط باشند.

همانطور که نارنجی های جاده مخصوص نشان می دهد، متقاضیان باید 18 سال سن داشته باشند و دارای گواهینامه رانندگی درجه سه باشند. اگر متقاضیان در 48 ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا و در 24 ماه گذشته از خودروسازان خصوصی محصول دریافت کرده باشند، نمی توانند اطلس جی و سهند اس را پیش خرید کنند.

اما آخرین الزام متقاضیان برای شرکت در جدیدترین طرح فروش خودرو سایپا به نوعی با یکی از مصوبات شورای رقابت فاصله دارد. چهارمین شرط اعلام شده از سوی خودروساز ساکن در کیلومتر 15 جاده مخصوص این است که متقاضیانی که دارای پلاک فعال هستند نمی توانند در طرح پیش فروش سهند S و اطلس جی شرکت کنند.

سال گذشته شورای رقابت در مصوبه‌ای اعلام کرد، متقاضیانی که دارای شماره ثبت فعال هستند اما خودروی آنها بیش از 5 سال در اختیار آنها بوده است، می‌توانند در طرح‌های فروش که توسط خودروسازان برگزار می‌شود، شرکت کنند. با این حال شاهد هستیم که خودروسازی سایپا از مشارکت متقاضیانی که دارای پلاک فعال هستند اما خودروی آنها بیش از 5 سال از عمر آنها گذشته است، خودداری کرده و برای تمامی دارندگان پلاک فعال محدودیت ایجاد کرده است.

به نظر می رسد این اقدام مدیران سایپا در راستای بی ثباتی بازار خودرو بوده و هنوز شرایط بازار به گونه ای نیست که خودروسازان بتوانند محصولات خود به ویژه خودروهای سواری را بدون محدودیت در اختیار مشتریان قرار دهند.

این اقدام خودروسازی سایپا در شرایطی است که شاهدیم برخی خودروسازان خصوصی نه تنها محصولات خود را بدون قید و شرط برای متقاضیان فاکتور می کنند، بلکه گزینه خرید بازپرداخت برخی از محصولات خود را فعال کرده اند.

باید منتظر ماند و دید که آیا شورای رقابت نسبت به عملکرد کارخانه خودروسازی سایپا واکنش نشان خواهد داد یا ترجیح می دهد به دلیل شرایط بازار، عدم اجرای تصمیم کارخانه سایپا را نادیده بگیرد.