محسنی آژه ای: نباید فکر کنیم دهه 80 گم شده است/افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر در زمره عناصر کمتر مقصر قرار می گیرند شامل سه مرحله آشتی می شوند.

محسنی آژه ای: نباید فکر کنیم دهه 80 گم شده است/افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر در زمره عناصر کمتر مقصر قرار می گیرند شامل سه مرحله آشتی می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای امروز سه شنبه (28 مهرماه) در دیدار با علمای اهل سنت ضمن تبریک و تبریک میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: در قرآن کریم و کلام پیامبر اعظم اسلام و سخنان پیامبران، پیامبران و برخی صحابه بر وحدت، برادری و همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و پرهیز آنان از تفرقه، اختلاف و نزاع تاکید دارند.

رئیس قوه قضائیه ضمن اشاره به نگرش و بینش امام راحل (ره) به عنوان یکی از بزرگترین مبشّران وحدت بین مسلمانان، تصریح کرد: امروزه و در عصر حاضر اهمیت و ارزش مقوله وحدت در بین مسلمانان بیش از هر چیزی است. دوران و زمان دیگر امروز نه تنها یک دولت مسلط به دنبال فرقه گرایی و تفرقه بین امت اسلامی است، بلکه چندین دولت مسلط و استکبار از این سیاست بدخواهانه پیروی می کنند.

رئیس قوه قضائیه به توطئه های پیچیده و چند جانبه دشمنان جهان اسلام و جهان سلطه برای ایجاد تفرقه و اختلاف بین امت اسلامی اشاره کرد و گفت: دشمنان جهان اسلام از سیاست تفرقه افکنانه خود دست برنخواهند داشت. امت اسلامی چون دست از این سیاست ها بدخواهانه می کشند به معنای نادیده گرفتن دزدی ها و دزدی ها در کشور اسلامی است.

وی در ادامه بر نقش بسیار مهم و مهم علمای جهان اسلام در ارائه توطئه ها و توطئه های مستکبرین به مردم به ویژه جوانان تأکید کرد و «جهاد تبیینی» را راه حل اساسی و اساسی در در این جهت گفت: ابتدا باید سؤالات و مقوله ها را اولویت بندی کنیم. در این مرحله توجه به دو مقوله «امنیتی» و «فرهنگی» بسیار مهم است. ما باید شیوه های حفظ و ارتقای امنیت و فرهنگ را شناسایی و تبیین کنیم و نقشه های دشمنان برای تحریف این دو مقوله مهم را بشناسیم و خنثی کنیم.

محسنی آژه ای با بیان اینکه امروز به اصطلاح جوانان دهه 80 به آرمان ها و ارزش ها بیشتر از جوانان نسل اول انقلاب اعتقاد دارند، اظهار داشت: نباید این تصور را داشته باشیم که جوانان و نوجوانان ما به دلیل وجود فضای مجازی در فضای مجازی نفوذ کرده اند. شیطنت دشمن. و برخی از معایب کارمندان ما از بین می رود. بلکه نسل جوان امروز ما در راه ارزش‌ها و آرمان‌ها از نسل اول انقلاب بهتر و مجهزتر است. البته در این عرصه با توجه به عمق و شدت تلاش دشمنان، همه تریبون داران، صاحبان نفوذ و مسئولان ادارات ذیربط در نقاط مختلف کشور باید تلاش بیشتری داشته باشند.

در ادامه این جلسه رئیس قوه قضائیه به تشریح محورها و زمینه های لازم برای جلب مشارکت فعال علمای اهل سنت پرداخت و در این خصوص تاکید کرد که برای تحقق این امر باید سازوکارهای عملیاتی تدوین شود و به توصیه ها اکتفا نکرد. .

«توجه و مشارکت فعال در برقراری هر چه بیشتر امنیت ممکن در کشور»؛ این اولین محوری بود که رئیس قوه قضائیه بر جلب مشارکت علما و بزرگان اهل سنت بر آن تاکید کرد و در این خصوص گفت: امروز ممکن است دشمن دوباره طمع داشته باشد که امنیت کشور اسلامی ما را مخدوش کند. لذا بر همه ما لازم است که در حفظ و ارتقای امنیت ایران اسلامی بکوشیم و راه ها و روش هایی را بشناسیم که دشمن با پایبندی به آن و ممانعت از آن در صدد برهم زدن امنیت کشورمان و تقویت آن است. روش های بهبود امنیت از طریق کمک و همکاری متقابل.

رئیس قوه قضائیه «پیشگیری از اختلافات و جرایم» را یکی دیگر از محورهای ضروری برای جلب مشارکت علما و بزرگان اهل سنت دانست و گفت: بدون شک علما و بزرگان اهل سنت در نقاط مختلف کشور با نفوذ خود واژه ها و جایگاهی که دارند، می توانند نقش فعال و مؤثری داشته باشند.

وی افزود: نقش علما و بزرگان اهل سنت در «حل و فصل اختلافات و خصومت های خانوادگی، قومی و گروهی و جلوگیری از ارجاع آنها به مراجع قضایی و محاکم قضایی» نیز بسیار مهم و برجسته است. بدون شک، یک قبیله و خانواده به لطف درک بهتر و گسترده تر از شرایط و ساختار گروه ها و اقوام نسبت به یک قاضی ماهر و با تجربه می توانند اختلافات و درگیری هایی را که در درون آن قبیله و خانواده ایجاد می شود حل و فصل کنند.

محسنی آجی با اشاره به خبری مبنی بر فوت اعضای خانواده یک قربانی که شیعیان شهرستان دلفان لرستان بودند، رئیس مرکز توسعه دعاوی کشور، گفت: در نعمت و حلاوت شکی نیست. و ارزش مقوله صلح و سازش بسیار بیشتر از حکم عدالت از سوی مقام قضایی است.

رئیس قوه قضائیه در این خصوص گفت: قوه قضائیه آمادگی کامل دارد تا زمینه ها و امکانات لازم را برای علما و بزرگان اهل سنت نقاط مختلف کشور برای مشارکت بیشتر آنان در دو مقوله «اختلاف و پیشگیری از وقوع جرم» فراهم کند. حل و فصل اختلافات و خصومت های خانوادگی، قومیتی و گروهی و جلوگیری از ارجاع آنها به مراجع قضایی و دادگاه ها.

وی همچنین با اشاره به موضوع قتل عمد گفت: در قتل عمد که حکم به پرداخت دیه و اجرای حکم حبس از جنبه عمومی جرم صادر می شود، علما و بزرگان اهل سنت نیز می توانند با رضایت وارد شوند. اولیای دم و شاکی خصوصی، موجبات اعطای صلح برای محکومین و محبوس قانون.

رئیس دادگاه در خصوص جرایمی مانند مواد مخدر و جرایمی که مجازات قانونی آنها حبس ابد است، تصریح کرد: یکی از شرایط عفو محکومان و تخفیف مجازات آنها این است که محکوم علیه اخطار شده و جرم را تکرار نکند. از طرف او E; علما و بزرگان اهل سنت می توانند در این دسته قرار گیرند و با حضور در زندان ها و گفتگو با محکومان جرایم مواد مخدر و سایر جرائم که مجازات های سنگینی دارند، زمینه را برای دوستی قانونی با این محکومان و تخفیف مجازات آنها فراهم کنند.

رئیس دادگاه همچنین تصریح کرد: برخی از محکومان نیز به دلیل انحرافات فکری نسبت به به خطر انداختن امنیت اقدام کرده اند; برای این گونه محکومان می توان از ظرفیت علما و بزرگان اهل سنت برای هدایت آنان استفاده کرد و ما در قوه قضائیه نه تنها از آن ظرفیت و دخالت استقبال می کنیم، بلکه زمینه و امکانات آن را نیز فراهم می کنیم.

محسنی اژی همچنین با اشاره به موضوع «دستگیران اغتشاشات اخیر» اظهار کرد: افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر در زمره عناصر کمتر مقصر قرار می‌گیرند، سه مرحله نزدیکی را شامل می‌شوند. این افراد در مرحله اول با تعیین قرارها و جابجایی های تعیین شده تا زمان برگزاری دادگاه آزاد می شوند. در مرحله دوم، اگر در مدت آزادی و در انتظار محاکمه از کاری که انجام داده اند پشیمان شوند و اخطار شوند و این را در اقدامات خود نشان دهند، در مرحله صدور حکم با آزادی مشروط آزاد می شوند. در مرحله سوم پس از صدور حکم و صدور حکم، چنانچه حسن رفتاری از خود نشان دهند و ضمانت بر عدم ارتکاب مجدد جرم داشته باشند، به مراجع قضایی معرفی می شوند.

رئیس قوه قضائیه در این خصوص خطاب به علما و بزرگان اهل سنت گفت: از مشارکت فعال شما برای تذکر به کم گناهان اغتشاشات اخیر و بازگرداندن آنها به آغوش خانواده استقبال می کنیم و بدانیم که این خواسته نظام است.

وی در این رابطه اظهار داشت: اکنون زمینه برای اعزام گروه های فرهنگی به زندان های کشور برای تذکر و گفتگو با عوامل کم گناه اغتشاشات اخیر به ویژه جوانان و در برخی نقاط کشور این اعزام ها فراهم شده است. برگزار شد و این برنامه ادامه دارد و در حال گسترش است.

رئیس قوه قضائیه همچنین بر ایجاد سازوکارهای عملیاتی برای ایجاد ارتباط نزدیک بین علما و بزرگان اهل سنت با دستگاه های مختلف قضایی از جمله پژوهشکده قوه قضائیه تاکید کرد.

وی در خاتمه به مشکلات و آسیب های موجود در دستگاه قضایی تجهیزات پرسنلی اعم از قضات و کارمندان و همچنین شیوه کار کمیسیون انتقال قضات اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در کمیسیون انتقال قضات ملاک ترفیع قاضی فقط کنترل وظایف قضائی اوست و شیعه یا سنی بودن هیچ تاثیری در ارتقای مقام قضایی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید