محکومیت 2 برادر ایرانی در سوئد / اتهام: جاسوسی برای روسیه

محکومیت 2 برادر ایرانی در سوئد / اتهام: جاسوسی برای روسیه

رسانه های سوئدی این ماجرا را بزرگترین جاسوسی در تاریخ سوئد توصیف کردند.

دادگاه سوئد رای خود را دیروز صادر کرد. یکی از این دو برادر یکی از اعضای سرویس های اطلاعاتی سوئد بود. آنها متهم به جاسوسی به نفع نیروهای مسلح و اطلاعات روسیه هستند.

دادگاه منطقه استکهلم در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: “دادگاه دو برادر را به اتهام جاسوسی (خطرناک) در سطح بالا و برادر بزرگتر را به اتهام استفاده از اطلاعات طبقه بندی شده بدون اطلاع قبلی محکوم کرد.

به گفته مقامات قضایی سوئد، این دو برادر به مدت 10 سال برای روسیه جاسوسی کردند.
در این اطلاعیه حکم برادر بزرگتر حبس ابد (طبق قوانین سوئد) و حکم برادر کوچکتر 9 سال و 10 ماه است.

دو برادر ایرانی-سوئدی پیمان و پیام کیا در دادگاه به اتهام جاسوسی برای روسیه محکوم شدند.

سوئد؛ محکومیت دو برادر ایرانی سوئدی به اتهام جاسوسی برای روسیه

این دو برادر ایرانی الاصل، پیمان کیا (42 ساله) و پیام کیا (35 ساله) مقیم سوئد در دادگاه متهم به انتقال اطلاعات طبقه بندی شده به مدت یک دهه به اطلاعات GRU روسیه شدند. این دو تبعه ایرانی-سوئدی در سال 2021 دستگیر و تمامی اتهامات وارده به خود را رد کردند.

پیمان کیا، 42 ساله، قبلا برای سرویس اطلاعات امنیت غیرنظامی سوئد (SABO) و سازمان اطلاعات امنیت نظامی سوئد کار می کرد. او متهم به فروش اسناد طبقه بندی شده به اطلاعات روسیه است. پیمان کیا به حبس ابد محکوم شد.

برادر کوچکتر مسئول ارتباط و تعامل با طرف روسی بود.

قاضی مادس فیگین، که حکم دو متهم را صادر کرده است، آنچه اتفاق افتاده را “جاسوسی خطرناک” توصیف کرد و گفت که این پرونده شامل “جنایت بسیار خطرناک و تهدیدی علیه دولت است… برادر بزرگتر مرتکب اعمالی شد که می‌توان آن را یکی از خطرناک‌ترین اعمال دانست. فعالیت های خطرناک جاسوسی در موضوعات بسیار مهم برای امنیت کشور.

ساختمان سرویس اطلاعاتی سوئد

وی افزود که اطلاعات ارسال شده به اطلاعات روسیه بزرگترین تهدید برای امنیت سوئد در چند دهه اخیر است.
رسانه های سوئدی گزارش دادند که در جریان این جاسوسی حدود 90 سند با محتوای بسیار محرمانه به روسیه منتقل شده است.

اطلاعات موجود در رسانه های سوئدی نشان می دهد که اطلاعات سوئد برادر بزرگتر را در سپتامبر 2021 دستگیر کرد و اندکی پس از آن برادر کوچکتر او نیز دستگیر شد.

اخبار دستگیری ها در ارتباط با اتهام جاسوسی برای روسیه در نوامبر گذشته منتشر شد. دادگاه نیز به دلیل بحث جاسوسی و امنیتی تعطیل شد.

جزئیات این پرونده هنوز در رسانه ها منتشر نشده است.

“لارس اریک توبر” روزنامه نگار فعال در پوشش موضوعات حقوقی تلویزیون سوئد نیز گفت که با وجود اینکه دادگاه به روی عموم بسته بود، اما در تحقیقات برادر بزرگتر متوجه شد که از لیست کامل پرونده ها مطلع بوده است. کارمندان سرویس اطلاعاتی سوئد قطعا این موضوع می تواند تهدید بزرگی برای امنیت سوئد باشد. اگر این اطلاعات به یک کشور خارجی منتقل شود، می تواند آسیب زیادی به امنیت سوئد وارد کند.

قاضی مادز فیگین دو شهروند سوئدی-ایرانی را به اتهام جاسوسی برای روسیه مجرم شناخت

سوئد؛ محکومیت دو برادر ایرانی سوئدی به اتهام جاسوسی برای روسیه

رسانه‌های سوئدی ادعا می‌کنند که برادر بزرگ‌تر سال‌ها بدون اینکه کشف شود برای روسیه جاسوسی کرده است. اطلاعات سوئدی یک جاسوس برای روسیه کشف کرده بود، اما آنها نمی دانستند که جاسوس کیست. برادر بزرگ از سال 2017 مورد تردید بوده است. ارتباطات آن به شدت و به طور گسترده مورد شنود قرار گرفت. حساب های بانکی و ارتباطات اعضای خانواده وی نیز مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه در سال 2021 با رمزگشایی پیام ها و به دست آوردن سی دی ها دستگیر شد.

روزنامه العربی الجدید در این باره نوشت: سوال مهمی که خبرنگاران و کارشناسان پس از صدور حکم علیه این دو برادر مطرح می کنند این است که چه انگیزه ای باعث شد این دو برادر برای روسیه جاسوسی کنند؟ منابع امنیتی و کارشناسان جاسوسی انگیزه را مالی و دریافت مبالغ هنگفت می گویند.

تونی انگرسون، کارشناس امنیتی، اتفاقی را که رخ داد خطرناک‌ترین و بدترین عملیات جاسوسی در تاریخ سرویس‌های اطلاعاتی سوئد توصیف کرد و گفت که تعمیر این آسیب سال‌ها طول می‌کشد و نفوذها بسته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید