مدیر انجمن راهنمای تور: در حال حاضر هیچ رزروی برای گردشگران اروپایی برای سفر به ایران نداریم/ به نظر می رسد گردشگران بین المللی قصدی برای آمدن به ایران ندارند.

مدیر انجمن راهنمای تور: در حال حاضر هیچ رزروی برای گردشگران اروپایی برای سفر به ایران نداریم/ به نظر می رسد گردشگران بین المللی قصدی برای آمدن به ایران ندارند.

به گفته ابراهیم پورفرج، رئیس انجمن صنفی راهنمایان تور ایران، در تلاش هستیم تا محصولات جدید را به گردشگران خارجی معرفی کنیم تا بتوانیم با معرفی محصولات جدید به مناطق رالی، تعداد زیادی گردشگر را جذب کنیم.

به گفته رئیس جامعه راهنمایان تور ایران، ما در تلاش هستیم تا محصولات جدیدی را به گردشگران خارجی معرفی کنیم تا بتوانیم با معرفی محصولات جدید در مناطق رالی تعداد زیادی گردشگر را جذب کنیم.

ابراهیم پورفرج (رئیس انجمن تورگردانان ایران) با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر آژانس دارانی که در زمینه تورهای ورودی فعال هستند بیکار هستند، گفت: پس از اتفاقات اخیر که باعث لغو رزرو تورهای ورودی بسیاری شد، در حال حاضر هیچ گونه فعالیتی وجود ندارد. رزرو ما تور نداریم به نظر می رسد گردشگران بین المللی قصدی برای آمدن به ایران ندارند.

پورفرج با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ گردشگر و توری از اروپا به ایران نداریم، گفت: گردشگران اروپایی بسیار اندک هستند و حتی همین تعداد برای امور اداری و تجاری به ایران سفر می کنند. شاید بتوان گفت برای فصل آینده تعدادی از گردشگران اروپایی علاقه مند به سفر به ایران باشند اما هنوز رزروی برای سفر به ایران در فصل بهار انجام نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که این روزها بیشترین تاثیر را در لغو تورهای ورودی و عدم تمایل گردشگران بین المللی به ایران ایران هراسی و تبلیغات منفی ای است که در عرصه بین المللی علیه کشورمان انجام می شود و اینکه آیا دولت این کار را انجام داده است. طرحی برای مبارزه با ایران هراسی دررد گفت: تا این لحظه هیچ فعالیت خاصی برای مبارزه با ایران هراسی ندیده ایم شاید در این زمینه نمی توان کار زیادی کرد. معمولا چنین شرایطی پیامدهای بلندمدتی دارد و باید اعتماد گردشگران بین المللی را دوباره به دست آوریم.

پورفرج در خصوص تاثیر سیاست جدید اتحادیه اروپا بر ایران و درخواست برای قرار دادن سپاه در لیست تروریستی اتحادیه اروپا، درباره تصمیم گردشگران برای سفر به ایران گفت: بازخورد چنین اخباری در حوزه گردشگری این است که ما داریم. بدون رزرو برای فصل بعد اپراتورهای تور تلاش می کنند، اما کافی نیست.

رئیس انجمن راهنمایان ایرانگردی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی می توان از کشورهای همسایه سفرهای بیشتری انجام داد، گفت: تعداد کمی از گردشگران از کشورهای همسایه در زمینه گردشگری مذهبی به ایران سفر می کنند. و اکثر آنها از کشور عراق هستند و قطعا منبع درآمدی هستند که از این طریق به گردشگری تزریق می شود نه به اندازه درآمدی که از مناطق گردشگری کشورهای دیگر وارد کشور می شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا حضور در نمایشگاه های بین المللی گردشگری در این حوزه تاثیری دارد، گفت: ایران باید در تمام نمایشگاه های بین المللی گردشگری حضور داشته باشد در غیر این صورت جذب مشتری را مدت بیشتری به تعویق می اندازیم. شرکت نکردن در نمایشگاه هایی که بیش از دو سه دهه است در آن شرکت می کنیم پیام خوبی به عرصه بین المللی نمی دهد، حتی می توان این موضوع را لغو حضور ایران در گردشگری بین المللی دانست و عملا از عرصه بین المللی حذف خواهیم شد. صحنه گردشگری البته مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که برخی از شرکت های مسافرتی بیش از چهار سال است که تعطیل شده اند و از نظر مالی و کادر تخصصی ضعیف هستند. یعنی از سال 2018 به دلیل شیوع ویروس کرونا و اتفاقات دیگر در کشور نتوانسته اند کسب درآمد کنند، این باعث ضعیف شدن آنها شده و دیگر فرصت حضور در نمایشگاه های خارجی را ندارند.

پورفرای تصریح کرد: زمانی که برای شرکت در نمایشگاه گردشگری فراخوان می دادیم، 50 آژانس درخواست خود را برای شرکت ارسال کردند و در نهایت 45 شرکت را با خود به عنوان مثال به نمایشگاه آلمان بردیم، اما اکنون با وجود اطلاعیه های متعدد برای شرکت در نمایشگاه آلمان. در نمایشگاه فقط 3 شرکت ثبت شده است. عدم حضور ایران در نمایشگاه بین المللی باعث فراموشی آن در حوزه گردشگری و شایعه سازی شد.

وی در خصوص آخرین نمایشگاه بین المللی گردشگری که حضور داشتیم، گفت: با اینکه غرفه نسبتا خوبی در فیتور اسپانیا داشتیم اما استقبال خوبی از این غرفه نشد. با این حال معتقدیم که بودن بهتر از نبودن است تا بتوانیم موجودیت خود را در حوزه گردشگری بین المللی حفظ کنیم و از آگاهی خود پاک نشویم. در آلمان بالای 1150 متر غرفه داریم، اگر آنجا شرکت نداشته باشیم به ما خالی نگاه می کنند. به همین دلیل باید غرفه خود را در نمایشگاه های بین المللی حفظ کنیم تا از حوزه گردشگری خارج نشویم.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی همه کشورهای همسایه از ترکیه گرفته تا عمان، دبی و آذربایجان رقیب ما در حوزه گردشگری هستند و گردشگران ما را جذب می کنند، در واقع ایران به نقطه ای در خاورمیانه تبدیل شده است که با وجود با توجه به اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا عطش سفر زیاد شد، استقبال خوبی از سوی گردشگران جهانی نمی شود و به آنجا سفر نمی کنند. بنابراین ما در تلاش هستیم تا محصولات جدیدی را به گردشگران معرفی کنیم تا بتوانیم با معرفی محصولات جدید در مناطق رالی تعداد زیادی گردشگر را جذب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید