مرز ایران و ارمنستان باید بدون تغییر باقی بماند


ساعت: 21:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۳
کد خبر: 1897510

وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با همتای آذربایجانی خود بر آمادگی ایران برای کمک به حل و فصل اختلافات این کشور با ارمنستان تاکید کرد و گفت: مرز ایران و ارمنستان باید بدون تغییر بماند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه) با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان تلفنی گفت و گو کرد و درباره آخرین تحولات این کشور تبادل نظر کرد. منطقه قفقاز جنوبی

به گزارش فارس، رسانه های محلی بامداد سه شنبه از وقوع درگیری شدید مسلحانه بین نظامیان ارمنستان و آذربایجان در مناطق مرزی خبر دادند. بر اساس این گزارش، درگیری شدید بین دو کشور وجود دارد و وزارت دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان تایید کرده اند که در چند نقطه مرزی تیراندازی و تبادل آتش صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه ایران در این گفتگوی تلفنی با ابراز نگرانی شدید از آغاز دور جدید درگیری ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بر آمادگی کشورمان برای کمک به حل مسالمت آمیز و سیاسی این مشکل تاکید کرد. .

امیر عبدالاخیان تصریح کرد: ما همواره بر حفظ تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید داریم و مرز ایران و ارمنستان را یک مسیر ارتباطی تاریخی می دانیم که باید بدون تغییر حفظ شود.

رئیس نظام دیپلماسی با تاکید بر اینکه منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران طرفین درگیری را به خویشتنداری فرا می خواند.

به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه پس از بروز درگیری های جدید بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش ها و درگیری های مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از دو طرف خواست تا خویشتنداری نشان دهند و اختلافات را به روشی مسالمت آمیز حل کنند.

جیحون بایراموف همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی، دیدگاه‌های ایران و جمهوری آذربایجان در مورد آینده منطقه را نزدیک خواند و با قدردانی از تلاش‌های ایران برای کمک به حل مناقشه با ارمنستان، گزارشی از درگیری‌های اخیر ارائه کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با بیان اینکه کشورش به دنبال بهبود روابط با همسایگان خود است، به نگرانی ایران در خصوص مسائل مرزی اشاره کرد و اظهار داشت که جمهوری آذربایجان به خاک هیچ کشوری چشم دوخته نیست.

پیش از این وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان این تماس را گزارش کرده بود.

به گزارش فارس، حسین امیرعبدلاخیان همچنین در صفحه اینستاگرام خود درباره گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نوشت: امروز با آقای جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان تلفنی در رابطه با آخرین رویدادها در منطقه قفقاز. من به آنها اطلاع دادم که ما از آغاز دور جدیدی از درگیری ها بین آذربایجان و ارمنستان بسیار نگران هستیم و آماده کمک به حل مسالمت آمیز مسائل هستیم.

وی افزود: به آنها گفتم که جمهوری اسلامی همواره بر حفظ تمامیت ارضی کشورها تاکید دارد و نظر ما در مورد ارمنستان و آذربایجان نیز همین است. من صراحتاً به آقای جیحون بایراموف گفتم که مرز ایران و ارمنستان یک مسیر ارتباطی تاریخی است که باید بدون تغییر باقی بماند. وی در پاسخ گفت که کشورش آرزوی خاک هیچ کشوری را ندارد و از مواضع و کمک ما در حل سیاسی درگیری ها تشکر کرد.

وزیر امور خارجه افزود: ما معتقدیم که منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با روابط مستمر با طرف های درگیر راهی سیاسی و مسالمت آمیز برای حل مناقشات می یابد.

به گزارش فارس، این درگیری ها واکنش ایالات متحده آمریکا را نیز در پی داشت. در همین راستا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا خواستار پایان فوری این درگیری ها شد.

دیدگاهتان را بنویسید