مرگ و میر در 3 دوز واکسینه / کاهش توصیه های واکسن

وی با اشاره به اینکه روز گذشته 740 بیمار از بیمارستان های پایتخت ترخیص شدند، افزود: 14 هزار و 800 نفر مشکوک به بیماری در مراکز بهداشتی درمانی استان تهران به ثبت رسیده اند. همچنین روند بستری بیماران عروق کرونر طی 72 ساعت گذشته ثابت بوده است، اما تا زمانی که تعداد بیماران ترخیص شده از آمار بستری بیشتر نشود، نمی توان گفت که شیوع این بیماری رو به کاهش است. با این حال، پیش بینی ها حاکی از آن است که تا پایان هفته آینده تعداد بستری های عروق کرونر کاهش خواهد یافت.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران همچنین درباره آخرین آمار تزریق واکسن کرونا در پایتخت تصریح کرد: تعداد کل واکسن تزریقی 24 میلیون و 600 هزار واکسن است که از این تعداد 10 میلیون و 600 هزار واکسن تزریقی است. دوز اول، 9 میلیون و 500 هزار دوز دوم و 4.7 میلیون نفر دوز سوم را دریافت کردند.

وی از کاهش توصیه های تزریق واکسن طی هفته گذشته خبر داد و گفت: هفته گذشته تعداد توصیه های روزانه بین 30 تا 40 هزار مورد بود که پیش از این 90 تا 100 هزار مورد گزارش شده بود که آلودگی برخی از شهروندان دلیل این کاهش است. اما برای ترویج واکسیناسیون به مشارکت بیشتر رسانه ها و مردم نیاز است.

شهید بهشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص تاثیر واکسیناسیون در کنترل بیماری های عروق کرونر گفت: مطالعات جهانی زیادی به ویژه در مورد تاثیر تزریق دوز سوم منتشر شده است. باید از تجربیات بین المللی که در کمیسیون های علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توجه ویژه ای شده است استفاده نسبی کرد و اسناد بسیاری از تجربیات سایر کشورها توسط اساتید و محققان دانشگاه منتشر شده است.

هال گفت: با همکاری دو دانشگاه علوم پزشکی مستقر در استان تهران، مطالعات بر روی بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه از ابتدای پیک پنجم انجام شده و گزارش های آن منتشر شده است. دستیاران بهداشت در هر سه دانشگاه نیز گزارش های هفتگی در مورد اطلاعات واکسیناسیون مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب را به ستاد ملی تاج و تخت ارسال می کنند.

وی در خصوص مرگ و میر ناشی از واکسن ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده از ابتدای پیک ششم تاکنون، افراد واکسینه شده در برابر نوبت سوم تا 5 بار و واکسینه شده ها در برابر دوز اول تا 14 بار واکسینه شده اند. البته این آمار به روز خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه 93 درصد واکسیناسیون ها در استان تهران بوده است، افزود: این آمار نشان دهنده مشارکت مطلوب شهروندان تهرانی و پایین بودن میزان پرهیز از واکسیناسیون در بین جمعیت پایتخت است. واکسیناسیون کامل علاوه بر ایجاد ایمنی فردی، احتمال جهش و گردش ویروس در جامعه را کاهش می دهد.

زالی با تاکید بر نقش نیروهای بهداشتی و درمانی در مراکز و مراکز بهداشتی درمانی مجتمع در تشخیص، انجام آزمایشات تشخیصی، درمان سرپایی و واکسیناسیون، گفت: 456 مرکز واکسیناسیون و بیش از 90 مرکز بهداشتی درمانی مجتمع در تهران 16 و 18 ساعت تحت پوشش مرکز پزشکی دانشگاه علوم شهید بهشتی فعال است.

به گفته وی، ارائه خدمات بهداشتی غیرکرونیکی مانند غربالگری مادران باردار و واکسیناسیون نوزادان و کودکان و عدم کاهش سایر شاخص های بهداشتی در دوران بحران نقش ارزشمند نیروهای بهداشتی را در حفظ و ارتقای سلامت جامعه نشان می دهد.

زالی با اشاره به اهمیت شبکه سازی در حوزه سلامت و اولویت سلامت بر درمان گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خبری خود که بی شک بر اساس شواهد و مستندات متقن و کارشناسی است، بر اهمیت توجه به شبکه های بهداشت و درمان تاکید کردند. اوج رشد بهداشت و درمان کشور در دوران ریاست جمهوری ولی فقیه است، بنابراین اشراف ایشان در شبکه های بهداشت دور از انتظار نیست. این کشور در سال های اخیر از یک فروپاشی استراتژیک و بی توجهی به سلامت رنج برده است.

وی ادامه داد: طبیعی است که تخصیص بودجه کم و خصوصی سازی حوزه سلامت به این بخش آسیب وارد کرده و تاج نیز این ضعف بهداشتی را به چالش کشیده است. کنترل تاج بهینه از اتاق بهداشت عبور می کند و باید از این تجربیات استفاده کرد. در این راستا اجرای فرامین مقام معظم رهبری در راه ترمیم و تقویت نظام سلامت کشور باید محقق شود.

زالی با اشاره به تاثیر تقویت شبکه بهداشت و درمان کشور در تقویت امنیت محیط های کار گفت: امروز نیازمند ایجاد گفتمان مطالبه گرای در سطح وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی، معلمان و دانشجویان برای اجرای دستورات هستیم. مقام معظم رهبری.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان با اشاره به طغیان‌های مختلف اپیدمی‌های سلامت که در آینده رخ خواهد داد، بر احیای شبکه‌های بهداشتی کشور، تقویت ساختار نیروی کار و تغییر وضعیت نیروهای بهداشت و درمان تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید