مسئولان باید روی مردم تمرکز کنند، مشکلات حل می شود

مسئولان باید روی مردم تمرکز کنند، مشکلات حل می شود

آرماند ملی: اگر آرامش چند هفته اخیر را کنار بگذاریم و فضای کمتر آرام گذشته را در نظر بگیریم، به این نتیجه می رسیم که شرایط به گونه ای است که باید چالش ها را یکی یکی نگاه کرد و برنامه ریزی کرد و ایجاد تغییرات در آینده دیگر شاهد ظهور ناگهانی احساسات در جامعه نخواهیم بود. بسیاری از جامعه شناسان بر این باورند که در صورت عدم بهبود شرایط، در آینده شاهد طغیان مجدد احساسات در جامعه، چه در سطح پایین و چه در سطح بالاتر، خواهیم بود. از این منظر اصلاحاتی که وعده داده شده باید در دستور کار قرار گیرد تا جامعه و گاه وحدت کشور در آینده دچار شرایط نامناسبی نشود. اگر مردم و سیاست مسئولان در حدی باشد که راه را برای جلوگیری از تکرار وقایع چند ماه اخیر هموار کنند، بی شک شاهد تکرار اتفاقاتی که در جامعه افتاده نخواهیم بود. بحث ها در این زمینه آغاز شده و به نظر می رسد در این زمینه نتایجی حاصل شود. از این منظر باید امیدوار بود که شاهد آینده ای بهتر باشیم. آینده ای که در آن حوادث تلخ گذشته تکرار نشود و دولت و ملت با حداقل اختلاف به سمت حل مشکلات کشور حرکت کنند. در همین راستا «آرمان ملی» با آیت موسوی تبریزی، فعال سیاسی و رئیس جامعه طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم گفت‌وگو کرد. موسوی تبریزی از نزدیکترین یاران امام (ره) بود. از این منظر گفتگویی با وی انجام داده ایم که بخش هایی از آن را خواهید خواند.

در ماه‌های اخیر اتفاقاتی در ایران رخ داده است که به نفع مردم و دولت نبوده است، با وجود کاهش التهاب در جامعه، همچنان دودستگی وجود دارد. چه باید کرد تا شاهد تکرار چنین اتفاقاتی نباشیم؟

از همان ابتدا که این حوادث رخ داد، یعنی زمانی که آن خانم جوان (مهسا امینی) دچار مشکل شد و فوت کرد، عرض کردم که برای اینکه چنین حوادثی تکرار نشود و شاهد حوادث دیگری نباشیم، باید عقلانی عمل کنیم و بله خیر. با عصبانیت.. حتی اگر موقعیت درست باشد! زیرا عصبانیت و نوعی افراط گرایی اوضاع را بهبود نمی بخشد. برخی از انواع افراط گرایی با شرع مشکل دارد. امروزه معنویت در لبه کار است و بسیاری از حرکت ها را معنویت می نامند. از این منظر لازم است اقداماتی که خطای دیگران را می پوشاند اما به اسلام آسیب می رساند، انجام نشود. این گونه اقدامات به اصل دین در جامعه آسیب می رساند و جامعه را از اسلام دور می کند. البته مشکلات حاکمیتی وجود دارد و نباید آنها را انکار کرد، اما نباید اجازه داد که این مشکلات به نام نهاد دین و اسلام نوشته شود. گاهی اوقات می تواند یک نظام جمهوری باشد. اگر این نظام ایرادی داشته باشد به پای نظام جمهوری می افتد. اما اگر فردی در نظام اسلامی اشتباه کند، خیلی ها سعی می کنند عملکرد آن فرد را در نظام اسلامی برعکس کنند. این زمانی است که همانطور که باید اسلام را در بین مردم زنده نگه داشت، جمهوریت هم برای مردم مهم باشد و این دو در نظر مردم آسیب نبینند. البته این مشکلات در یک ساعت و یک روز ظاهر نشد. در سال های اخیر شاهد خروج برخی از افراد بوده ایم. از سوی دیگر فساد و رشوه وجود دارد و کار مردم در خدمات به درستی شروع نشده است. از سوی دیگر گرانی و تورم بدون مدیریت باقی ماند و دولت ها به دنبال راه حلی در این زمینه نبودند. این موارد باعث شده تا قشر قابل توجهی از جامعه با چالش هایی مواجه شوند و به دنبال رساندن اعتراض خود به گوش مسئولان کشور هستند.

حاج آقا شاید خیلی از متولدین دهه 40-60 معترض هستند اما مثل جوانان علنی اعتراض نمی کنند، چرا؟ آیا روش یکدیگر را قبول ندارند؟

پیرها دست از اسلام و اصول و انقلاب بر نمی دارند، اما جوان ها به دلیل جوان بودن گاهی فکر دیگری می کنند. نباید اقدامی کرد که این جوانان از اسلام فاصله بگیرند. ما باید به فکر حفظ اسلام باشیم تا برخی مسئولان کاری نکنند که مردم از اسلام فاصله بگیرند. از این منظر باید از عقلانیت برای حفظ جمهوریت و اسلام استفاده کرد. امروز همه اهل تحقیق و منتقد هستند و جوان ها منتقد هستند و از این منظر باید برای بهتر شدن شرایط کاری کرد و نمی توان با وعده وعید انتظار بهبود اوضاع را داشت.

مسئولان برای بهبود شرایط کشور چه باید بکنند؟

متاسفانه عده ای به فکر ایجاد شرایط و به دست آوردن دل مردم نیستند. و مذهبی ها و علاقه مندان به ایران و سایر افرادی که علاقه مند به زندگی در این کشور هستند و علاقه ای به خروج از ایران ندارند. البته ایجاد چنین شرایطی دشوار است. عبور از اینجا ضروری است. حضرت امیر (ع) در نامه خود به مالک اشتر بارها فرموده اند که باید حقوق مردم رعایت شود. اگر به سخنان پیامبر (ص) و حضرت علی (علیه السلام) عمل کنیم و به آن سخنان عمل کنیم، بسیاری از چالش ها برطرف می شود. در نظر داشته باشیم که ماجرای این خانم (مهسا امینی) باعث اعتراض مردم شده است. این در حالی است که در اوایل انقلاب از کمونیست ها تا مسلمانان در کشور شورش به پا کردند. سپس ما قدمی در این مسیر برداشتیم تا مردم را متقاعد کنیم که واقعیت چیست. امروز باید در این زمینه تلاش کنیم و اگر بتوانیم واقعیت ها را در حضور مردم بپذیریم، مهم ترین مشکلات حل خواهد شد. در مورد آذربایجان، در اوایل انقلاب آیات، شریعتی یک طرف ماجرا بود، اما طوری با آن برخورد شد که نه دولت، نه مردم، نه شخص دیگری و نه اسلام آسیبی نبیند. نه انقلاب چرا، چون منطقی و با درایت با آن برخورد شد و همه تلاش کردند تا به کسی آسیبی نرسد و آن حادثه نیز به خوبی پایان یافت.

البته برخی به آنچه معروف است معتقدند و می گویند که از نظر اسلام این عمل باید انجام شود و نباید متوقف شود.

باید افرادی باشند که بدانند در حال حاضر در کجا امر به معروف و نهی از منکر مستحب است و کجا مستحب نیست. باید بررسی شود که امر به معروف و نهی از منکر در مورد حجاب در چه سطحی باشد و در این زمینه چه کسانی خوب و چه کسانی خوب نیستند. در نتیجه نباید کاری کرد که دشمنان و بیگانگان بهانه آن را داشته باشند. بدحجابی از ابتدا بوده و هست، اما وقتی با آن برخورد شد، عده ای تحریک شدند. حتی زنان با حجاب نیز از این اتفاق برای این دختر جوان ناراحت شدند. امروز باید رفتار خود را با دقت بیشتری در نظر بگیریم. نباید بهانه ای برای ایجاد مشکل در کشور به خارجی ها داد.

در حال حاضر برای کاهش مشکلات چه باید کرد؟

مسئولان باید اقداماتی انجام دهند که رضایت مردم را جلب کند و دل مردم را به دست آورد. اجرای احکام اسلامی در جامعه ضروری است و در این شکی نیست، اما گاهی مواقعی برای جامعه مضر است و در آن زمان اقدام می شود زیرا این اقدام می تواند جوانان را به سمت و سویی نامناسب نسبت به جامعه سوق دهد. در این شرایط نباید اقدامی کرد که به اسلام آسیب وارد کند. برای حل مشکلات جامعه باید درست رفتار کرد. طوری برخورد نشود که عده ای امیدوار به حل مشکلات ناامید شوند. مقصر دانستن مشکلات به گردن تحریم ها و بیگانگان مشکلی را حل نمی کند زیرا مردم می گویند دولت ها هستند که برای حل مشکلات جامعه از ما رای می گیرند. معتقدم مسئولان محترم باید هر چه زودتر فکری کنند و شرایط را بهبود بخشند تا با چالش های جدید مواجه نشویم.

کار برخی مسئولان و برخی برنامه های اجرایی اقتصادی تا چه اندازه باعث نارضایتی مردم شده است و اکنون باید چه کار کنند تا مشکلات عمیق نشود؟

آیا ممکن است مسئولین مقصر نباشند؟ همه مسئولین در وضعیت کنونی کشور مقصرند. این که مردم هر هفته برای خرید برنج و روغن و شکر و شکر و خیار و … به بازار بروند که نه تجملاتی است و نه تجملاتی، پسندیده نیست، بلکه باید به اندازه تجملات هزینه کرد. این اقلام برای زندگی عادی مردم استفاده می شود اما هر هفته شاهد افزایش قیمت این کالاها هستیم اما دستمزد مردم افزایش نمی یابد. از یک طرف تبلیغ می کنند که باید تعداد بچه ها را زیاد کنید، اما در حال حاضر شرایط طوری شده است که مردم دیگر نمی توانند خودشان را مدیریت کنند. واقعا یه مشکلی هست البته خیلی ها اصلا معترض نیستند و اعتراض نمی کنند یا پیر هستند یا سبک اعتراضی متفاوتی دارند اما جوانان به دلیل جوان بودن علنا ​​اعتراض می کنند. او کار می خواهد، پس انداز می خواهد، می خواهد زندگی کند، در نتیجه اعتراض علنی دارند. آیا مسئولان تا به حال به این فکر کرده اند که چرا برخی افراد خود را می کشند؟ علت خودکشی ناامیدی است. امید را باید در جامعه افزایش داد، این امید است که حیات را حفظ می کند و حتی رفتار معقول ایجاد می کند.

امروز از قالیباف تا رئیس جمهور اعلام می کنند که قصد دارند به سمت حکمرانی خوب حرکت کنند. در حال حاضر باید به چه سمتی حرکت کنیم و اصلاحاتی انجام دهیم تا شاهد افزایش امید در جامعه باشیم؟

حرکت به سمت دولت خوب و مطلوب بسیار خوب است، اما مهمتر آن است که به چه سمتی حرکت کنند و چه رفتار یا قانونی را اصلاح کنند. بنابراین اگر قصد ایجاد تغییرات به معنای واقعی را دارند، باید به گفته های مردم توجه داشته باشند و همچنین مکانی برای مردم ایجاد کنند تا شهروندان از زندگی ناامید نشوند.

چگونه باید با این نسل جدید برخورد کرد تا بدانند که مسئولان اعتراضات عقلانی را می پذیرند؟

می توان به سمتی رفت که شرایط بهتر شود و مردم، جوانان و مسئولان بیشتر از حرفشان همدیگر را درک کنند. مسئولان باید خود را نزدیک مردم و همسو با مردم قرار دهند. در این صورت، آنها بیشتر متوجه خواهند شد که مردم چه می خواهند. مردم اگر مسئولین را در کنار خود ببینند در کنار آنها می ایستند و مشکلات جامعه حل می شود.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید