مسابقات با ماشین های دست دوم خارجی

مسابقات با ماشین های دست دوم خارجی

بازار خودرو در وضعیت عجیبی قرار دارد. اگرچه قرار بود اولین خودروهای وارداتی در شهریور ماه وارد کشور شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده و اولین سری خودروهای وارداتی به بورس عرضه نشده است. اکنون برخی معتقدند واردات خودروهای فرسوده می تواند مشکلات بازار خودرو را کاهش دهد اما از سوی دیگر برخی معتقدند این اتفاق می تواند ایران را به گورستان خودروهای فرسوده تبدیل کند. سوالی که می توان مطرح کرد این است که این اتفاق می تواند زمینه را برای بهبود وضعیت بازار خودرو فراهم کند. نظرات در این مورد متفاوت است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند صدور مجوز واردات خودروهای فرسوده تعادل را در بازار خودروی ایران به ارمغان می آورد.

این در حالی است که به گفته برخی دیگر از کارشناسان ارزی که وارداتی در نظر گرفته می شود بهتر است برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی استفاده شود. غافل از اینکه شرکت های خودروسازی با وجود حمایت های دولت در چند دهه گذشته به تولید و فروش خودروهای بی کیفیت ادامه می دهند. از آنجایی که درهای واردات به روی خودروهای خارجی یا رقبای جهانی بسته است، دلیلی برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی ندارند. به هر حال مردم بهارستان هم اکنون روی این موضوع متمرکز شده اند، کمیسیون تلفیق بودجه شورای اسلامی که چند روز پیش با اجباری شدن فروش خودرو در بورس کالا باعث تعجب افکار عمومی شده بود، این بار نیز به واردات خودرو رای مثبت داد. بار دوم استفاده کنید بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه از سال آینده تمامی خودروهای سواری تولید داخل باید در بورس عرضه شوند و شورای رقابت قیمت پایه را تعیین می کند. بر اساس مصوبه دیگری از این کمیته، واردات خودروهای فرسوده نیز که پیش از این در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب شده بود، تصویب شده است.

بر این اساس واردات خودروهای فرسوده که تا کنون مرسوم نبود به جز تعداد محدودی در حوزه خودروهای سنگین معاف است. همانطور که در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده است، دولت حق واردات انواع خودروهای فرسوده اعم از خودرو، کامیون، تراکتور، وانت، اتوبوس و وانت را دارد اما سن آنها نباید بیش از پنج سال باشد.
با این اوصاف، در صورتی که این مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی در شورای اسلامی به رای گذاشته شود و شورای نگهبان به طور رسمی آن را تایید کند (و نه شفاهی مانند واردات خودرو)، ورود خودروهای فرسوده به همراه مدل های صفر کیلومتر آزاد خواهد بود. . البته با عنایت به تجربه آزادسازی واردات خودرو و واگذاری آن بین نمایندگان مجلس، شورای نگهبان و شورا در صورت اقتضا، اگر واردات خودروهای دست دوم نیز در همین حواشی قرار گیرد، امری خواهد بود. مدت زیادی قبل از ورود خودروهای دست دوم به بازار خودروی کشور است. در موضوع آزادسازی واردات خودرو، با وجود تصویب این طرح در صحن علنی مجلس و تایید ضمنی شورای نگهبان، با مخالفت شورای عالی نظارت برای احیای این مصوبه، مدت زیادی طول کشید تا اجرایی شود. ورود خودرو به کشور

در آن زمان شورای نگهبان اعلام کرد که مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو ندارد، اما مجلس باید نظر مساعد شورای عالی نظارت را نیز در مورد حسن اجرای سیاست های کلی نظام ارائه کند و نواقص را برطرف کند. این نهاد در مصوبه خود . با توجه به این شرایط بالاخره موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و در آنجا از سرگیری واردات خودرو به کشور مهر تایید شد. حال اگر هیات عالی نظارت این بار نسبت به واردات خودروهای فرسوده موضع منفی داشته باشد، ممکن است کار خودروهای فرسوده به مجمع منتقل شود که قطعا به تاخیر طولانی در واردات خودروهای فرسوده منجر خواهد شد. ماشین های دستی اما واردات خودروهای فرسوده با مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس راه اندازی شده است که به نظر می رسد با دولت به توافقی پشت سر هم رسیده است.

به گفته برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت مصوبه اولیه خود را برای واردات خودروهای فرسوده اعلام کرده است، بنابراین در صورت صحت این موضوع، ورود خودروهای فرسوده به کشور با مقاومت و مانعی در نیروی انتظامی مواجه نخواهد شد. با این حال، همچنان چالش های مشترکی مانند تامین ارز خارجی لازم وجود خواهد داشت. در حال حاضر واردات خودروهای صفر کیلومتر که دستور رئیس جمهور و ابلاغ آیین نامه آن از سوی وزارت امنیت در شهریورماه انجام شد، هنوز شتاب بیشتری به خود نگرفته و طبق آخرین آمار کمتر از 150 خودرو وارد کشور شده است.

یکی از چالش‌های اصلی واردات، بحث تامین ارز است. بنابراین این سوال مطرح می شود که وقتی ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای صفر تامین نمی شود، ارز خودروهای فرسوده را چگونه و از کجا باید تامین کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید