مشکلات معدنچیان حل شد/ تشدید معادن و افزایش استانداردهای استخراج پس از فاجعه زمستانی در یورتا


ساعت: 10:37
تاریخ انتشار: 1401/02/14
کد خبر: 1836368

روس هایی که فریادشان در زمستان یوز یک روز به سرخپوشان نرسید و نفسشان در زمستان یوز حبس شد، سفید شدند و معدنچیان می گویند از حادثه 13 اردیبهشت 96 مشکلاتشان فروکش کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ انفجاری در دل کوه های آزادشهر، بهار را با تمام زیبایی هایش یادآور روزهای تلخ و دردناکی برای مردم سرزمین سرسبز آزادشهر و معدنچیان یورت کرد. زمستان

آهنگرانی که روزهای روشن زندگی را در دل تاریکی جست‌وجو می‌کردند، امروز فقط می‌توانند آهی آسوده داشته باشند و می‌گویند معدن زمستان یورت همچنان دامان بسیاری از خانواده‌های روستایی است.

مردم آزادشهر 13 اردیبهشت را پدران آسمانی نامیدند. نفس معدنچیان آن روز در سینه آنها حبس شد. و به پدران خود یاد داده بودند.


تحریم فاجعه زمستانی در یورتا دولت روحانی پاسخی نداد

ماجرای این 43 نفر در زمستان یورت آزادشهر به دلیل ایام انتخابات و انفعال دولت روحانی در برگه هایش جهانی شد.


68cd4021 e828 4a00 b62c 5d86131f8b77 خبر خاکستری

در آن روزهای سخت که همه از بی عملی مسئولان شوکه شده بودند، این معدنچیان مرده که مردم آزادشهر آنها را شهدای معدن می نامند، نجات دهندگانی بودند که باعث شدند درد هزاران معدنچی در ایران به گوش برسد. معدنچی و معدنچی به لیست، ما به این دفتر رفتیم.


بدهی های معوق معدنچیان به روز شد

محمدرضا محمودی، رئیس معدن یورتا آزادشهر که پس از این حادثه مسئولیت را بر عهده گرفت، درباره افزایش رسیدگی به کارگران معدن و کارگران این معدن گفت: پرداخت حقوق کارگران معدن به روز شده و مشکلات بیمه برطرف شده است.

محمود بیان کرد: کارگران معدن بیش از حقوق خود دریافت می کنند زیرا اکثر کارگران معدن اضافه کار دارند و طی 10 روز آینده طبق مصوبه دولت و با افزایش برنامه ریزی شده باید حقوق معدنکاران پرداخت شود.

وی افزود: سطح تحصیلات کارگران معدن یورت آزادشهر از سیکل تا لیسانس است اما اکثر کارگران معدن دارای مدرک تحصیلی هستند و شاید تعدادی از این کارگران در ابتدا به دلیل کم کاری جذب معدن شدند اما پس از کار در معدن دیگری حاضر به ترک این شغل نشدند و علاقه ای به حفاری ندارند.


43ef14ff 97ca 47ed 8626 3840ddb7181b خبر خاکستری


تقویت نظارت و افزایش استانداردهای تولید پس از فاجعه زمستان یورت

حسین هاجه مظفری، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: به خانواده 43 معدنچی دیه پرداخت شده و مستمری آنها پس از این حادثه تعیین شده است. هزینه مسکن و شهرسازی به این خانواده ها پرداخت شده است.

این کارمند یادآور شد: پس از وقوع حادثه امنیت معدن ارتقاء یافت و تمامی معادن به سیستم تهویه مصنوعی مجهز شدند و مطالبات معوق کارگران که به بیش از پنج ماه قبل از حادثه می رسید برای افزایش حقوق کارگران به طور کامل به روز شد. از سمت های کارآفرینان معدنی به تصویب وزارت کار رسید و در سال 1401 شروع به کار کرد.


1e42a435 58a9 4376 84b7 ae44b0a1e38c خبر خاکستری

خواجه مظفری معتقد است پس از این اتفاق نظارت ها و بازرسی های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در معادن استان تشدید شده است.

وی افزود: در حوزه استاندارد معادن استان به حداقل رسیده و در فصل زمستان این استانداردها افزایش می یابد و برای کاهش گاز متان تهویه مناسب در نظر گرفته شده و برای کاهش سایه خطر برای معدن کاران باید همواره استانداردها رعایت شده است

این مسئول بیان کرد: پیش از وقوع حادثه سقف تونل توسط تیرهای چوبی نگه داشته شده بود و پس از این حادثه در اکثر نقاط از سازه های فلزی استفاده می شود.


پایان زمستان یوز و پایان عمر اقتصادی آن به گفته کارشناسان

علاوه بر عدم رعایت استاندارد و تهویه مناسب، عمق تونل معدن یورت آزادشهر یکی از عواملی بود که از سوی مسئولان ستاد بحران به عنوان پاشنه آشیل حادثه شناسایی شد. معدن نظر داد و سوال این است که با توجه به توپوگرافی منطقه و استخراج زغال سنگ عمر مفید این معدن در چه عمقی به پایان برسد.

رئیس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می گوید: در قوانین عمق خاصی وجود ندارد و تامین تجهیزات و امکانات مناسب در این معدن مهم است که امکان برداشت در اعماق زیاد را فراهم می کند و زغال سنگ در دسترس نیست. .

هومن هادیان معاون معادن و معدن صمت گلستان نیز گفت: یورت پس از این حادثه زمستانی در حال تجهیز پایگاه امداد و نجات و تعمیر تجهیزات خود است و بخشی از معدن نیز بازسازی شده است.

وی یادآور شد: نظارت بر فعالیت این معدن تقویت شده و این نظارت ها توسط بازرسان صمت، دفتر کا و نظام مهندسی معدن انجام می شود.

هادیان در خصوص عمق این معدن یادآور شد: ذخیره این معدن تا 15 سال آینده برنامه ریزی شده است اما باید از نظر شرایط ایمنی و تجهیزات مناسب استخراج شود و اگر نمی خواهند از تجهیزات و لوازم مناسب استفاده کنند. در این معدن، این معدن توانایی ندارد و باید کار فنی خوبی برای آن انجام دهد.

وی گفت: تونل های مختلف معدن زمستان یورت از 500 متر تا 1800 متر است و در کشور در منطقه طبس و استان سمنان عمق برخی معادن به 6 هزار متر می رسد و بسته به نوع معدن، خسارت و فنی. شرایط من ادامه دارد.

این کارشناس معدن معتقد است: حوادث در معادن زغال سنگ به طور مداوم در کشور رخ می دهد، اما نظارت به کاهش این حوادث کمک می کند زیرا هر معدن زغال سنگ ممکن است با نشت گاز مواجه شود.

گفتنی است 11 معدن زغال سنگ در استان گلستان داریم که 6 معدن در آزادشهر، 4 معدن در رامیان و 1 معدن در مینودشت است. معدن زمستان یورت یکی از بزرگترین معادن استان است و بیش از 1400 معدن دارد. کار و کارمند باید همیشه مراقب خانواده این افراد باشند تا زمستان دیگری رخ ندهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید