معاهدات منطقه ای برای خنثی کردن تحریم هاست/ غرب همواره به دنبال تحریم و تعطیلی صنایع هسته ای ما بوده است.


ساعت: 12:17
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887847

محمود معلمی توافقات منطقه ای ایران را برای خنثی کردن تحریم ها عنوان کرد و گفت: کشورهای اروپایی همیشه به دنبال تحریم و بستن صنایع هسته ای ما هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ کشور پهناور ایران اسلامی در منطقه غرب آسیا که از نظر موقعیت جغرافیایی، مرزها و همسایگی با بسیاری از کشورها، یکی از حساس ترین و در عین حال مهم ترین و غنی ترین نقاط جهان به شمار می رود. همچنین ایران را می توان تنها کشوری در منطقه دانست که به دلیل داشتن ظرفیت فراوان از نظر منابع، زمانی و امکانات اقتصادی می تواند به مرکزی اقتصادی برای رفع نیازهای کشورهای همسایه تبدیل شود.

از سوی دیگر، کشورهای همسایه ایران، جدا از پتانسیل خوبی که برای استفاده از بازار اقتصادی و تولیدی ایران دارند، قرابت های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی زیادی نیز با کشورمان دارند که اهمیت روابط را بیش از پیش نشان می دهد.

اما با نگاهی اجمالی به تاریخچه سیاست خارجی دولت های یازدهم و دوازدهم به خوبی می توان دریافت که مهم ترین و بزرگترین قدرت و منابع دیپلماتیک کشور برای توسعه روابط با کشورهای اروپایی به کار گرفته شد که متأسفانه نتوانسته است. نتایج ملموس، اما دولت سیزدهم با درک اهمیت استراتژیک همسایگان شمالی، در مسیری گام برداشت که منافع بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت. توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای آسیای مرکزی یکی از اقدامات هوشمندانه نظام دیپلماسی برای ایجاد تنوع در سیاست خارجی است.

این در حالی است که عده ای از گسترش روابط ایران و کشورهای همسایه خرسند نیستند و به همین دلیل با دشمنان خارجی ائتلاف می کنند، با نبش قبر تاریخ، توهین های گذشته را احیا می کنند و با حاشیه سازی و فضاسازی رسانه ای و رسانه ای، افکار عمومی را تحریف می کنند. شبکه های اجتماعی که مانع و مانع گسترش این روابط می شود.


*جنجال دو گروه غربی علیه توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه

محمود معلمی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی با بیان اینکه دو گروه در کشور عمدتاً غربی هستند و در زمینه اختلاف و ناامیدی فضاسازی می کنند، تصریح کرد: دسته اول برخی تحلیل گران داخلی هستند که متأسفانه به خاطر منافع حزبی و گروهی یا شخصی یا گرایش های گذشته غربی پناه گرفته اند. پناهندگی فقط مورد توجه غرب است و طبیعتاً وظیفه آنهاست که روشن کنند بر چه اساسی علیه روابط ایران با کشورهای منطقه سروصدا و جنجال به پا می کنند.

وی ادامه داد: دسته دوم کسانی هستند که به سوابق تاریخی و گذشته توجه می کنند، مسائل شوروی سابق را مطرح می کنند و می گویند روسیه همیشه بخشی از شمال کشورمان را در قالب گلستان به ما داده و از آن خارج کرده است. و معاهدات ترکمنچای .


* سند راهبردی ایران و چین هنوز به توافقنامه اجرایی تبدیل نشده است

استاد دانشگاه علوم سیاسی با اشاره به سند راهبردی ایران و چین گفت: در حالی که سند راهبردی ایران و چین هنوز به معاهده تبدیل نشده است، در آینده مسئولان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید این سند را تبدیل کنند. وارد یک معاهده اجرایی شد، اما غربی ها وقتی این سند نوشته شد، به دروغ پیشنهاد دادند کیش را به چین بدهند! متأسفانه برخی از مردم عادی هم معتقدند که باید توجه داشت که اینها بیشتر کارهای رسانه ای جناحی و گروهی است.


* توافقات منطقه ای ایران برای خنثی سازی تحریم ها است

وی افزود: نکته دیگر این است که باید تحریم ها را به هر نحوی خنثی کنیم. غرب همیشه ما را تحریم کرده و با سلاح های تحریمی با ما برخورد کرده است، بنابراین یکی از راه هایی که می توانیم تحریم ها را خنثی کنیم، معاهدات منطقه ای و کشورهای همسایه است. جهانی است، با روابطی که با این کشورهای دوست برقرار می کنیم، می توانیم این تحریم ها را خنثی کنیم.

معلمی ادامه داد: با عضویت در سازمان شانگهای روابط بسیار خوبی با کشورهای عضو شانگهای برقرار خواهیم کرد که طبیعتا بخشی از تحریم ها را خنثی می کنیم. علاوه بر این، ما را به نشست بریک دعوت کردند و رئیس جمهور در آن جلسه سخنرانی کرد، احتمالاً در آینده ما نیز به عضویت بریک خواهیم درآمد. اینها چیزهایی است که می تواند تحریم ها را خنثی کند. بنابراین بر همه افراد و دست اندرکاران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است که از شایعات، حاشیه سازی ها و فضاسازی ها چشم پوشی کنند چرا که همچنان وجود دارند. محدود به یک سند راهبردی است و به معاهده تبدیل نشده است و طبیعتاً ما هرگز منافع ملی خود را قربانی نمی کنیم. درخواست دیگر من این است که بدانند اهداف این جناح هایی که مطالب دروغین را مطرح می کنند، چیست.

وی خاطرنشان کرد: مردم بدانند که این سند راهبردی در دولت آقای روحانی هم مطرح بود، اما ایشان به دلیل اینکه دولت غربگرا داشتند به آن توجهی نکردند، اما با وجود خیانت های زیادی که غرب در مورد برجام و برجام به ما کردند. موفق شد اما به غرب امیدوار بود و از امکانات شرق غافل شد، پس مردم هوشیار باشند، قطعاً باید بدانید که شورای عالی امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب و مسئولان کشور مراقب این امور هستند. حفظ منافع ملی کشور


* غرب همیشه به دنبال تحریم ما و تعطیلی صنعت هسته ای ماست

این کارشناس سیاسی افزود: به قول یکی از متفکران، مردم عادی احمق هستند، اما من معتقدم مردم عادی استعمار هستند، دشمن با چوب به نظام ها ضربه می زند و نظام ها را تضعیف می کند، همان اتفاقی که در عراق می افتد. آنها که می فهمند، علیه نظام توطئه می کنند، خیانت می کنند، اما آنهایی که نمی دانند جنگ هشت ساله عراق و ایران را می فهمیم. حدود 40 کشور مستقیماً با ما در جنگ بودند. ببینید کدام کشورها در این جنگ شرکت کردند. او با صدام ملاقات کرد و او را به جنگ با ایران تشویق کرد. مردم باید به گذشته نگاه کنند.


* کشورهای غربی از پیشرفت ایران خوشحال نیستند

وی تصریح کرد: دقیقاً طبق فرموده خود حضرت آقا وظیفه رهبری است که نظارت کنند، اوضاع را با دقت رصد و کنترل می کنند، می دانند کدام یک از این قراردادها به نفع ماست و منافع طرفین را حفظ می کنند. علاوه بر این شورای عالی امنیت ملی و شورای اسلامی مواظب حفظ منافع کشور هستند پس نباید به فضاسازی غربی ها توجه کنند آنها به دنبال اهداف خود هستند صنایع هسته ای ما را تعطیل کنید چون می دانند که اگر به سوخت کامل فناوری هسته ای برسیم، به گفته کارشناسان، در بیش از 50 زمینه دیگر پیشرفت خواهیم کرد، طبیعی است که آنها دوست ندارند ما پیشرفت کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید