معاون وزیر ورزش: ورود بانوان به ورزشگاه های مشهد ممنوع شد/ شهر مذهبی قوانین خاص خود را دارد

معاون وزیر ورزش: ورود بانوان به ورزشگاه های مشهد ممنوع شد/ شهر مذهبی قوانین خاص خود را دارد

روز جدید : شهر مشهد باید هویت خاصی داشته باشد، برای تحقق تمدن اسلامی و الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت جامعه باید متناسب با نظام ارزشی باشد.

معاون فرهنگی وزیر ورزش گفت: وجود پسوند فرهنگی در مدیریت شهری به معنای ساخت مسجد و فرهنگسرا نیست. اگر درک کاربرد فرهنگی محدود به این مقوله است، بهتر است اصلاً آن را نداشته باشیم.»

سینا کلهر روز یکشنبه در نشست هم اندیشی «نقاط حکمرانی راهبردی اجرای کاربرد فرهنگی» در مشهد افزود: آنچه امروز از کاربرد فرهنگی دنبال می کنیم کل شهر و جامعه است، وجود ده ها مسجد و کانون فرهنگی دلیلی بر این نیست. ایجاد پیوست فرهنگی در بازار و روابط اجتماعی صداقت وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، وی گفت: کاربرد واقعی فرهنگی در مناطق غیرفرهنگی صورت می گیرد و باید در سطح شهر از حمل و نقل و مسافربری گرفته تا عبادت و بازار مرتبط باشد.

وی گفت: توسعه شهر نباید به شکاف طبقاتی و شکاف بین غنی و فقیر منجر شود. برای توسعه همزمان فرهنگ و اقتصاد باید ایده‌هایی وجود داشته باشد، اما وقتی در این راستا فکری وجود ندارد، حداقل نباید مانع از مسیر توسعه شود.»

کلهر گفت: گاهی به جای پیوست فرهنگی، معانی عمیق تری وجود دارد که همان مفهوم، اما قوی تر از آن را می رساند و باید جایگزین عبارت «وابستگی فرهنگی» شود.

معاون وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر لزوم تقویت هویت رضوی در مشهد، افزود: با ورود به شهر مشهد و ارتباط با مردم آن شهر، معنویت باید آشکار شود. در شهری که باید بوی معنویت بدهد، ترس از دزدی وجود نداشته باشد.

وی گفت: شهر مشهد باید هویت خاصی داشته باشد، برای تحقق تمدن اسلامی و الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت جامعه باید متناسب با نظام ارزشی باشد.

وی گفت: پیوست فرهنگی عمدتاً به گونه ای تنظیم می شود که مانع پیشرفت و توسعه شود، در حالی که پیوست فرهنگی باید از بستر اجتماعی گرفته شود. کاربرد فرهنگی، ساختن یک متن اجتماعی بنیادی و شهری است که در آن تمامی نظام های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارای الگوی خاصی هستند.

کلهر ادامه داد: روابط اجتماعی قلب هر جامعه است، پیوست فرهنگی با نسل اجتماعی پیوند خورده است، باورها و ارزش ها وجود دارد اما باید دید نظام های فرهنگی چگونه به نظام های اجتماعی منتقل می شود.

معاون فرهنگی و جوانان افزود: پویایی فرهنگی در رقابت پذیری معنا پیدا می کند، بضاعت فرهنگی در کلام به دست نمی آید بلکه باید در عمل دیده شود.

کلهر افزود: اربعین، آیین عبادت، شهر و ادبیات و موسیقی اصیل ایرانی نمونه هایی از فرهنگ اصیل است که رقابت پذیری قوی آن را تقویت کرده است.

وی بیان کرد: برای طرح ها و مدل های توسعه باید جنبه های فرهنگی تعریف شود و تنها تعریف پیوست فرهنگی به پروژه های عمرانی نمایشی و اقدامی رسمی است که بازگشتی ندارد.

معاون فرهنگی و جوانان وزیر فرهنگ و جوانان افزود: البته همیشه در مسائل فرهنگی و گفتمان شهری استثناهایی وجود دارد، مثلاً خانم ها وارد ورزشگاه ها می شوند، سه شهر حذف می شوند و مشهد یکی از آنهاست چون مشهد، شهر مذهبی خودش را دارد. قوانین . .

دیدگاهتان را بنویسید