معلمان چه ایرادی به سیاست ارزشیابی معلم دارند؟

معلمان چه ایرادی به سیاست ارزشیابی معلم دارند؟

به گزارش ایلنا، 21 تیرماه بالاخره دولت آیین نامه اجرایی نظام ارزشیابی معلمان را ابلاغ کرد. طرح ارزشیابی معلم در سال 90 در پی تصویب سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. در فصل هفتم این سند، «ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه نیروی انسانی با ایجاد نظام سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تعیین معیارهای ارزشیابی و ارتقای عنوان علمی و آموزشی (نظام رتبه بندی) معلمان تقویت انگیزه رشد شغلی در آنها» یکی از این تصمیمات است. عملیات تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ اعلام شد. از آن زمان تاکنون، نزدیک به 11 سال می گذرد تا پس از کش و قوس های فراوان و مخالفت های پی در پی، قانون نمره دهی معلمان تصویب و اجرایی شد.

لایحه ارزشیابی معلم در 25 مارس 2019 در آخرین روزهای حکومت دوزادهم به مجلس ارائه شد. کلیات این لایحه در 18 خرداد 1400 به تصویب رسید و این لایحه یک بار به شورای نگهبان ارسال و مسترد شد. سرانجام پس از تغییرات فراوان در اوایل اسفند 1400 شورای نگهبان با رتبه بندی موافقت کرد و در 25 اسفند رئیس مجلس این مصوبه را برای اجرا به دولت ارسال کرد. رئیس جمهور در تاریخ 2 اسفند این مصوبه را به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد و دولت مکلف شد آیین نامه اجرایی آن را تدوین و به شورای عالی کشور ارائه کند. وزیران ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ قانون به تصویب می رسند. این فرمان سرانجام در 21 تیرماه با 19 روز تاخیر ابلاغ شد.

اما آیین نامه اجرای ارزشیابی معلمان مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است، چنانکه علیرضا منادی سفیدان (رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس) در لایو اینستاگرامی جامعه فرهنگیان ضمن تایید برخی اشکالات این آیین نامه گفت: «در نوشتن قانون رتبه‌بندی ظرافت زیادی به خرج دادیم، اما پس از ابلاغ این آیین‌نامه از سوی دولت، متأسفیم که چرا به دولت اجازه دادیم این آیین‌نامه را بنویسد. ما باید خودمان این آیین نامه را می نوشتیم تا این آیین نامه به دست دوستانی که در این مدت در کمیسیون آموزش شرکت کردند و نظر غیر خاص دادند نرسد. به نظر می رسد آنها در نوشتن این بخشنامه سهل انگاری کرده اند.»

منادی با بیان اینکه قانون ارزشیابی معلمان مخالفان زیادی داشت، گفت: در ابتدا مصوبه ای در مورد برگزاری آزمون ارزشیابی نوشته شد که خلاف قانون بود و ما با برقراری ارتباط با وزرا بار سنگین آن را متحمل نشدیم. ما نمی‌خواستیم مراکز سنجش خارج از آموزش و پرورش این موضوع را پیگیری کنند و خوشبختانه این موضوع در هیئت وزیران رای نیاورد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در خصوص مصوبه فعلی افزود: چند بند در این مصوبه مغایر با قانون مجلس است. جایگاه برخی گروه ها در این آیین نامه مشکل داشته است و هر کدام از این موارد را دنبال می کنیم تا قانون شامل حال آنها شود».

منادی تاکید کرد: در صورت مغایرت هر بند آیین نامه با قانون مصوب مجلس، کمیسیون نیروی انتظامی مجلس آن را بررسی و رد می کند.

معلمان چه ایرادی به سیاست ارزشیابی معلم دارند؟

از جمله ایرادات و تناقضاتی که آیین نامه رتبه بندی با قانون رتبه بندی مجلس دارد، نمونه هایی مورد توجه معلمان قرار گرفته است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

ایراد اول به تبصره سه ماده 3 این آیین نامه اشاره دارد. بر اساس این تبصره نیروهای فاقد کد شناسایی کارگری مورد تایید سازمان اداری و کارگری کشور مشمول این آیین نامه نمی شوند. این موضوع بسیاری از معلمانی را که فاقد این کد کار هستند و به صورت قراردادی استخدام شده اند، نگران کرده است.

مورد دیگر مربوط به ماده 5 آیین نامه ارزشیابی معلمان است. در این ماده آمده است: «کارکنانی که پس از اولین ارزیابی، حداقل امتیاز لازم برای احراز عنوان آموزشی معلمی را کسب نکنند، به مدت یک سال از تاریخ عدم دریافت حق الزحمه اضافه به عنوان آموزشی معلم تعلق می گیرد. رتبه.» این دسته از مشمولان می توانند با کسب امتیاز لازم و ارزیابی مجدد ظرف یک سال در یکی از رتبه ها قرار گیرند. معلمان می گویند: این شرایط برای معلمان مغایر با روح قانون است.

همچنین بر اساس تبصره 5 ماده 4 این آیین نامه «در مواردی که طبق قوانین مربوطه بازنشستگی کارگران شاغل در صلاحیت وزارتخانه باشد، اعمال رتبه منوط به حداقل دو سال است. خدمت در آموزش و پرورش از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه.» اما بسیاری از افرادی که در شرف بازنشستگی هستند یا باید بازنشستگی خود را دو سال به تعویق بیندازند یا از رتبه بندی بازمانند!

در قسمت امتیازات مورد نیاز رتبه پنجم جدول، سختگیری کسب رتبه های چهارم و پنجم از دیگر مواردی است که معلمان به آن اعتراض دارند. گفته می شود بالای 90 درصد معلمان با این آیین نامه نمی توانند به رتبه 5 برسند. آنها می گویند این سخت گیری باعث سرخوردگی معلمان می شود و برای رسیدن به سطح استادیاری و استادی تلاش زیادی نمی کنند که با هدف اعمال قانون رتبه بندی برای بالا بردن سطح آموزشی مغایرت دارد.

مورد دیگر اعتراض معلمان به اظهارات وزیر آموزش و پرورش در خصوص تعیین رتبه برای معلمان بیش از دو سال سابقه کار است. اما معلمانی که به تازگی در آموزش و پرورش استخدام شده اند مشمول قانون رتبه بندی نیستند.

پاسخ رئیس کمیسیون آموزش وعلوم مجلس به دغدغه معلمان

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره نیروهای فاقد شناسنامه استخدامی اطمینان داد که این موضوع در اسرع وقت حل خواهد شد. وی همچنین درباره مشکلاتی که این مصوبه برای معلمان بازنشسته و تازه استخدام شده ایجاد می کند، گفت: این موارد و موارد مشابه که خلاف قانون نمره گذاری است قطعا به کمیته نیروی انتظامی ریخته می شود.

معلمان: رتبه بندی هنوز معیشت معلمان را بهبود نمی بخشد

قانون ارزشیابی معلمان اگرچه پس از 11 سال بالاخره به مرحله اجرا نزدیک می شود، اما همچنان با خواسته معلمان فاصله دارد. معلمان می گویند که برخلاف تصور، حقوق معلمان بسیار کمتر از حقوق کارمندان دولت است و با احتساب اصلاح قوانین ارزشیابی معلمان، این ارزشیابی همچنان نمی تواند آنطور که باید شأن و معیشت معلمان را بهبود بخشد. به گفته آنها شکاف بین معلمان و سایر کارمندان دولت حتی با اجرای این قانون رتبه بندی همچنان زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید