مقایسه با سیدالشهدا


ساعت: 10:33
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887820

این ایام امام حسین (ع) بیش از ماه های دیگر مورد توجه است. آرزوی همه عاشقان برابر شدن و شبیه شدن به اوست و این مقایسه شرایط خاصی را می طلبد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; دنبال قهرمانان و الگوها در خلقت انسان ذاتی است که با کمال جویی مرتبط است.

راز موفقیت افراد در این است که با شناخت و انتخاب قهرمانان مناسب زندگیشان، تلاش آنها برای همسویی با آن الگو، مسیر و روش زندگی آنها را مشخص می کند و سپس نحوه مرگ آنها را مشخص می کند زیرا; مردم همانطور که زندگی می کردند می میرند. اگر با فضیلت زندگی کرده باشند، خوشبخت خواهند مرد: «من زنده ام سعیده، مت سعیده».

در تجربه بسیاری از سحرهای زندگی، همه متوجه می شوند که: اساس زندگی بر عشق استوار است و عشق مقوله ای درونی و نوعی احساس پاک برخاسته از ارزش ها و اعتقادات است. متخصصان علوم انسانی عشق را اینگونه توصیف می کنند: «عشق واقعی به این معناست که بخواهید سلامت، رفاه و خوشبختی شخص دیگری از خودتان بیشتر باشد. وقتی مراقب گفتار، افکار و اعمال خود باشید، به خصوص اگر سعی کنید این رفتار را برای طرف مقابلتان خوشایند کنید، پس عاشق شده اید.

همه رفتارهای اصیل و واقعی از عشق بین مردم سرچشمه می گیرد. جامعه شناسان این نظریه را تأیید می کنند که: «عشق واقعی زمانی ایجاد می شود که فرد از تعهد ناخودآگاه به تعهد آگاهانه حرکت کند». در مدل ها است که افراد در بخش های مختلف زندگی به ایده آل خود می رسند.

مردم به طور طبیعی به دنبال الگوها و اسطوره های کامل و جامع هستند و همیشه می خواهند یک فرد ایده آل را الگوی زندگی خود قرار دهند و از اعمال و رفتار او پیروی کنند، زیرا البته الگو می تواند زوایای و دیدگاه های کار را به آنها نشان دهد.

تربیت انسان یکی از اهداف اصلی همه ادیان و مکاتب به ویژه قرآن کریم است، یکی از مهمترین ابعاد تربیت، تربیت اجتماعی است زیرا انسان موجودی اجتماعی است و به همین دلیل قرآن بارها به تربیت اجتماعی انسان و مطالب گسترده ای در مورد نهادهای اجتماعی دارد. بیان کرده و انسان را به داشتن روابط سالم با خانواده، اقوام، همسایگان، دوستان و سایر افراد و همچنین مشورت و… دعوت کرده و راهکارها و اصولی را در این زمینه ارائه کرده است. الگوها و اسطوره های ذکر شده در قرآن می تواند به دو دسته مدل های کلی و جزئی و اسطوره ها تقسیم می شود. هر مقوله ای در قرآن در دو جنبه مثبت و منفی ذکر شده است. الگوهای مثبت رایج عبارتند از: صالحان، پارسایان، نیکوکاران و عادل. در مقابل، کافران، مشرکان و منافقان معمولاً الگوهای منفی هستند.

الگوهای جزئی مثبت شامل نام همه انبیا و افراد نیکوکار مانند مریم، لقمان، هابیل، آسیا و غیره و الگوهای جزئی منفی شامل جالوت، کارون، آذر، نمرود، فرعون، پسر نوح و… است. بین شیعیان و سنی تفاوت اساسی وجود ندارد تا الگوی این افراد باشد.

روش الگویی در تدریس از نظر اسلام و قرآن روشی است که مبتنی بر الگوسازی و ارائه مثال های عینی و کاربردی است، در این روش معلم سعی می کند رفتار و کردار مطلوب معلم را سرمشق قرار دهد. شرایط لازم برای الگوبرداری و تقلید . تفاوت ها بیشتر لفظی است و به خطاناپذیری اسوه ها و بازه زمانی الگوبرداری از شخصیت های برجسته قرآنی مانند پیامبران مربوط می شود.

سیدالشهداء در متن زندگی به سبک و سیاق اهل بیت آخرین پیامبر(ص) برای شیعیان، مسلمانان و حتی غیرمسلمانان جذابیت فوق العاده ای دارد و محرم نمونه ای از نمایش اینهاست. جاذبه ها

زندگانی امام حسین (ع) از کودکی تا همکاری با امیر مؤمنان، برادر بزرگوارش امام حسن مجتبی (علیه السلام) و سپس در دوران امامت خود و چگونگی مواجهه با حکومت ظالم و غاصب بنی امیه و مطالعه. اندیشه و مبانی فکری و دینی سیدالشهداء، مکتب عالی، زندگی اسطوره‌ای را پیش روی محقق قرار می‌دهد و عشقی واقعی برای او پدید می‌آورد تا از اعماق وجودش عاشق سالار شهیدان شود. زندگی و بخش هایی از زندگی خود را با این شایسته و شایسته ترین الگو تطبیق می دهد.

همه کسانی که این راه را طی کرده اند بر این باورند که به سعادت رسیده اند و اعمال وجودی آنها نیز مؤید این اعتقاد و اعتراف است. شهدای ما در راس همه زائران هستند. آنان با نثار جان خود ثابت کردند که مانند امام و مولای خود تنها به دین و خلق خود و حفظ ارزش های والای اسلام و احیای راه در برابر ظلم و فساد اباعبدالله الحسین(ع) می اندیشند. و برای این فکر جاودانه هزینه های لازم را نیز پرداختند. اثر از خودگذشتگی آنان همچون اعمال سیدالشهدا (علیه السلام) که دین و بشریت را نجات داد، ملت بزرگ ایران را از آشوب تحمیلی شیاطین سرافراز و سرافراز ساخت و امروز همه آرامش و عزت. ایران اسلامی حاصل ایثار و از خودگذشتگی شهدای انقلاب اسلامی است که این روزها در دهه اول محرم تعدادی از عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) پس از سال ها بازگشتند. شهادت و دوری از شهر و دیار خود و حتی از کشورشان پیام هایشان را به این ملت بزرگ بخصوص نسل جوان کشور بخوانند.

این شهدا از شاگردان موفق مکتب الشهدا بودند و توانستند درس «آش سعید» را از اباعبدالله الحسین علیه السلام بیاموزند و این درس را در زندگی خود پیاده کنند. قرب خدا را گرفتند و ما چقدر با این همه تظاهر و عدم مطالعه صادقانه و عرفانی این الگوهای مبارکه دوریم. خداوند به ما توفیق شهادت در راه شما را در لوای ولیک مهدی (عج) عنایت فرماید.

محمدعلی شیخ; کارشناس مسائل فرهنگی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید