مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری ایران و روسیه فراهم شده است

ساعت: 15:30
تاریخ انتشار: 1400/10/30
کد خبر: 1802121

رئیس جمهور برای اجرای نقشه راه بهبود روابط اقتصادی با فعالان اقتصادی روسیه در مسکو دیدار کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در چارچوب سفر دو روزه خود به روسیه با جمعی از فعالان اقتصادی و تجار روسی دیدار کرد.

وی در این دیدار، آشنایی با دیدگاه‌های فعالان اقتصادی روسیه را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: شناخت سران و مسئولان دو کشور با دیدگاه‌های فعالان تجاری و اقتصادی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان و راهبردی برای همکاری‌های دوجانبه مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: روسیه دارای تمدن و فرهنگ ارزشمندی است و هم در ایران و هم در روسیه ظرفیت های زیادی برای توسعه همکاری ها دارد.

رئیسی همسایگی، منافع مشترک و دشمنان را از دلایل لزوم تقویت همکاری های ایران و روسیه عنوان کرد و گفت: در کنار منافع مشترک، دشمنان مشترکی داریم که خواهان رشد و توسعه در منطقه نیستند، اما باید رشد را به ارمغان بیاوریم. و توسعه تا حدی که دیگران نتوانند برای رسیدن به اهداف سیاسی و فرهنگی خود در این منطقه نفوذ کنند.

وی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی گفت: باید با نگاه آسیب شناسانه مشکلات و موانع را شناسایی و رفع کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار با همتای روس خود گفت: در این دیدار در مورد مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی صحبت کردیم و من و آقای پوتین توافق کردیم که از ظرفیت همکاری ایران و روسیه بهتر استفاده شود، شمال – کریدور جنوب را فعال کرده و مشکلات پیش روی موضوعات اقتصادی حل شود.

رئیسی با تاکید بر لزوم تغییر در نظام پولی و بانکی ایران و روسیه گفت: برای حل این مشکل ممکن است بانک های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و روسیه با فعال سازی بانک های ایران و روسیه در هر دو کشور موافقت کنند. فعالان اقتصادی می توانند به راحتی پول مبادله کنند.

وی با اشاره به پیشنهاد یکی از حاضران برای ایجاد بستری برای شناخت ظرفیت های استان های ایران و روسیه گفت: معرفی این ظرفیت ها حائز اهمیت است و با حل مشکلات گمرکی نباید مانعی در گمرک برای اقتصادی ایجاد شود. بازیگران.”

رئیس جمهور مواضع روسای جمهور ایران و روسیه را نزدیک و با ویژگی های مشترک فراوان توصیف کرد و گفت: مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری ایران و روسیه فراهم شده است.

پیش از سخنان رئیس جمهور، تعدادی از فعالان اقتصادی روسیه به بیان دیدگاه ها و مشکلات خود در زمینه ارتقای روابط تجاری دو کشور پرداختند.

نماینده اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه گفت: روحیه تجار روسی همکاری با ایران است و می توانیم با همکاری ایران به پروژه های سبز توجه جدی داشته باشیم.

محمد شین، رئیس گروه روابط راهبردی شورای فدراسیون جهانی روسیه-اسلام گفت: ما خواهان یک نظم جهانی عادلانه برای مقابله با چالش ها و تقویت نظم جهانی بر اساس قوانین بین المللی هستیم و بسیار خوشحال خواهیم شد. نمایندگان ایران همچنان فعالانه با گروه ما همکاری می کنند.»

ایگور ماروزوف، رئیس گروه دوستی ایران و روسیه گفت: سفر شما به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین روابط اقتصادی دو کشور را تقویت خواهد کرد، اما استان های ما اطلاعات کمی در مورد ایران دارند و باید اقدامات لازم انجام شود. فدراسیون روسیه

سرگئی تومانوف، مدیرعامل شرکت پروم اینترنشنال گاز گفت: ما با ایران برای توسعه چهار میدان گازی همکاری می کنیم و مشکل بازاریابی گاز در ایران است و ایده اصلی ما راه اندازی یک جوینت ونچر است.

سرگئی گورکوف، مدیرعامل زمین شناسی روسیه گفت: ما تجربه کاری در دریای خزر و خلیج فارس داریم و تجربه خوبی در زمینه تامین آب شرب داریم که می تواند منجر به همکاری مشترک شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید