من همیشه در مورد ایران و اوکراین تحت فشار سیاسی بوده ام


ساعت: 18:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896962

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: تحت فشار سیاسی زندگی می کنم! چه ایران باشد چه اوکراین، ما همیشه تحت فشار سیاسی هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، کنفرانس مطبوعاتی خود را درباره مسائل جاری از جمله نیروگاه اتمی Zaporozhye در اوکراین و برنامه هسته ای ایران آغاز کرد.

گروسی گفت که راه های جایگزینی برای قطع برق در نیروگاه وجود دارد. به عنوان مثال در نزدیکی این مجموعه یک نیروگاه حرارتی بزرگ وجود دارد که پس از اصابت موشک به سوییچ مربوطه و متعاقباً شهر انرودار دچار خاموشی کامل شد.

مدیر کل آژانس گفت که این مشکل به طور موقت حل شده است، اما “وضعیت پایدار نیست” و راکتور شماره 6 تعطیل شده است. هر یک از راکتورهای Zaporizhia دارای یک دیزل ژنراتور اضطراری و دارای دو ژنراتور پشتیبان است.

وی در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه هسته‌ای ایران و مسائل پادمان آژانس گفت: در تحقیقات فعلی که در تلاش هستیم با همکاری ایران انجام دهیم، تاکنون مثمر ثمر نبوده و همچنان هستیم. هنوز منتظریم تا این اتفاق بیفتد.”

گروسی افزود: اگر برجام اجرایی شود، ممکن است به ما کمک کند تا به یک نتیجه وسیع تری در این زمینه برسیم که مستقل از برجام یا هر توافق دیگری بین ایران و هر کشور دیگری باشد و این موضوعات صرفاً به آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط می شود. انرژی.”

مدیرکل آژانس گفت: «اما همه چیز به هم مرتبط است. نمی خواهم موانعی را بگویم، اما چالش هایی را برای این مسیر می بینیم تا شناخت بیشتری از فعالیت های ایران داشته باشیم. بدون دوربین های ضبط یا سایر سیستم های نظارتی که قبلاً داشتیم، روند جمع آوری اطلاعات ما با مشکل مواجه شد.»

وی در ادامه افزود: بنابراین کار بسیار سختی در پیش داریم و ایران باید در دسترسی ما به اطلاعات بسیار شفاف عمل کند تا بتوانیم تصویر دقیقی بسازیم که فعالیت های قبلی را نیز نشان دهد.

گروسی گفت: در حال حاضر ما هیچ تصوری از واقعیتی که وجود دارد نداریم و باید تکالیف زیادی انجام دهیم تا به یک نتیجه جامع در مورد برنامه هسته ای ایران برسیم.

اوی در مورد نیروگاه اتمی Zaporozhye به یک خبرنگار گفت که به جای غیرنظامی کردن منطقه، می‌توان استفاده از قدرت آتش را ممنوع کرد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوال دیگری در مورد مسائل حفاظتی و اظهارات مقامات ایرانی در مورد همکاری با این سازمان، اظهار داشت: این اتفاق جدیدی نیست که وقتی آژانس مطالبات خاصی را می‌طلبد، ایران دخالتی ندارد و آنها شاهد آن هستیم. ما را در کار سیاسی مقصر بدانید.

گروسی ادامه داد: سوال بسیار روشن است. ما آثاری از اورانیوم را در مکان‌هایی پیدا کردیم که هرگز اعلام نشده بودند و نباید فعالیت هسته‌ای می‌کردند و سؤالاتی در مورد آنها داریم».

وی بدون اشاره به دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران و صدور بیانیه های بعدی گفت: به من بگویید تقاضای سیاسی برای استفاده از اختیارات من کجاست؟ این کاری است که آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می دهد.

مدیرکل آژانس افزود: امیدواریم ایران هر چه زودتر همکاری خود را با ما از سر بگیرد. ما آماده ایم و می خواهیم این اتفاق بیفتد. ما فقط می خواهیم این مسائل روشن شود.”

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره فشارهای سیاسی گفت: من زیر فشار سیاسی زندگی می کنم! چه ایران باشد چه اوکراین، ما همیشه تحت فشار سیاسی هستیم. مهم این است که ما چه می کنیم. «وقتی دیگران بر منافع ملی خود پافشاری می کنند، احساس ناراحتی نمی کنم.

گروسی درباره ادعای اخیر مقامات صهیونیستی درباره زمان فرار هسته‌ای ایران و ارتباطات تهران و آژانس در هفته‌های اخیر گفت: ما وارد گمانه‌زنی در مواردی مانند زمان فرار هسته‌ای نمی‌شویم. برخی موسسات یا اتاق های فکر دوست دارند این محاسبات را انجام دهند. ما ناظر هستیم. “ما داده های خود را اندازه گیری و منتشر می کنیم.”

وی که اظهارات زیادی خارج از حیطه وظایف این سازمان داشته است، گفت: ما در مورد نیات و انگیزه ها به گمانه زنی و حدس و گمان نمی پردازیم.

مدیرکل آژانس افزود: اما تا آنجا که به تعامل با ایران مربوط می شود، در سطحی نیست که من دوست دارم ببینم. البته نمایندگی دائم [ایران] ما آنها را در اینجا داریم و با آنها در تماس هستیم. من معتقدم ما باید سطح بالاتری از رابطه و تعامل داشته باشیم. پیش از این مذاکرات فشرده ای با تهران داشتیم که امیدوارم ادامه یابد.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره احتمال عدم احیای برجام و خروج ایران از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) گفت: هیچ نشانه ای نمی بینم که ایران بخواهد از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای خارج شود. بسیاری از کشورها در سال‌های اخیر شروع به تکثیر سلاح‌های هسته‌ای کرده‌اند، اما در مورد ایران، ایران در تمایل خود برای پایبندی به تعهدات خود در این معاهده بسیار شفاف عمل کرده است و امیدوارم همینطور بماند.»

وی همچنین درباره مذاکرات سال گذشته در وین گفت: در طول یک سال و نیم گذشته، آژانس و من کاری انجام نداده‌ایم جز اینکه درها را باز گذاشته‌ایم یا حتی روزنه‌هایی را برای دیپلماسی ایجاد کرده‌ایم که ایران وجود نداشت تا بتواند راحت‌تر به تعهداتش عمل کند.

نشست خبری گروسی در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که به موضوعات مختلفی از جمله برنامه هسته ای ایران می پردازد، برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید