مهاجران ایرانی با خانواده خود در کشور ثالث ملاقات می کنند!

مهاجران ایرانی با خانواده خود در کشور ثالث ملاقات می کنند!

روز جدید: ایران از جمله کشورهایی است که قبل از تاج گذاری روی ورود گردشگران خارجی تمرکز داشت و تا حدودی شرایط سخت را برای گردشگران تسهیل می کرد. در طول این مدت، بسیاری از استراحتگاه ها، هتل ها و جاذبه های گردشگری، آینده ای درخشان و مرفه را متصور بودند.

اما با شیوع ویروس کرونا، ایران نیز مانند سایر کشورها مرزهای خود را به روی گردشگران بسته است. اکنون که ویروس کرونا کنترل شده است، زمان از سرگیری فعالیت هایی مانند گردشگری فرا رسیده است. این در حالی است که برخی کشورها به دلیل برخی مسائل عمدتا سیاسی به گردشگران خود هشدار داده اند که به ایران سفر نکنند. در همین حال، برخی از ایرانیان مقیم کشورهای دیگر تمایلی به آمدن به ایران و ملاقات با اقوام خود در کشور ثالث ندارند.

هشدار کشورها برای ورود اتباع خود به ایران

اخیراً گزارش هایی مبنی بر کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، بریتانیا، آلمان و غیره منتشر شده است. به شهروندان خود برای سفر به ایران هشدار داده اند. دولت کانادا در 7 ژوئن از شهروندان خود خواست به دلیل «شرایط ضعیف امنیتی، تهدید مناطق تروریستی و احتمال بازداشت گردشگران» از «سفر به ایران» خودداری کنند.

وب سایت دولت کانادا در تعریفی از «سفر ممنوع» برای شهروندانش نوشت: «نباید به این کشور، قلمرو یا منطقه سفر کنید». امنیت شخصی شما در معرض خطر بالایی است. “اگر قبلاً آنجا هستید، به شرطی که راه امنی وجود داشته باشد، باید ترک را در نظر بگیرید.”

یک روز پس از اعلام این موضوع از سوی دولت کانادا، آمریکا نیز هشداری مشابه به شهروندان خود در مورد سفر به ایران صادر کرد. وزارت خارجه آمریکا به شهروندان خود هشدار داده است که به دلیل “خطر آدم ربایی و بازداشت خودسرانه” در ایران در حال حاضر به ایران سفر نکنند.

وزارت امور خارجه با استناد به ربوده شدن و بازداشت شهروندان آمریکایی در ایران، مدعی شده است که جمهوری اسلامی کارگران دو تابعیتی در دانشگاه، رسانه و تجارت را به اتهام «جاسوسی» و «تهدید امنیت ملی» بازداشت کرده است. وزارت امور خارجه همچنین به شهروندان خود هشدار داد که از سفر به ایران خودداری کنند پس از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) علیه جمهوری اسلامی درباره آنچه ایران «همکاری ناکافی» با ایران توصیف کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی ابهام هسته ای

اخیراً گزارش هایی مبنی بر کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، انگلستان، آلمان و غیره منتشر شده است. به شهروندان خود برای سفر به ایران هشدار داده و از آنها خواسته از «سفر به ایران» خودداری کنند.

علاوه بر این، اخیراً برخی شبکه های اجتماعی به فرانسه هشدار داده اند که اجازه ورود اتباع این کشور به ایران را بدهد. اوایل سال جاری، وزارت خارجه انگلیس توصیه نامه ای به شهروندان انگلیسی صادر کرد که یا سفر خود به ایران را لغو کنند یا برای مدت طولانی به تعویق بیاندازند. وزارت امور خارجه می گوید خطر بالای دستگیری، بازداشت یا بازجویی شهروندان بریتانیایی در ایران وجود دارد. حالا چه تابعیت دوگانه ایرانی-انگلیسی داشته باشند یا نه. آنها تاکید کردند که تعدادی از شهروندان ایرانی-انگلیسی برای مدت طولانی در ایران بازداشت شده اند.

آنها همچنین استدلال می کنند که ایرانیان تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسند. بنابراین، اگر شما تابعیت مضاعف دارید و بازداشت هستید، وزارت امور خارجه از سوی مقامات مطلع نخواهد شد، اجازه ملاقات با شما را نخواهد داشت و توانایی ما برای ارائه کمک کنسولی به شدت محدود خواهد شد.

ترس از ورود گردشگران به ایران

این اولین بار نیست که یک کشور به شهروندان خود برای سفر به ایران هشدار می دهد. تعدادی از کشورهای غربی پیش از این نسبت به سفر به ایران هشدار داده و اعلام کرده بودند که اقدامات یا تلاش های دولت ایران برای دستیابی به هر هدف سیاسی، تهدیدی برای امنیت گردشگران و خارجیان در این کشور است.

بارها خبر دستگیری تعدادی از گردشگران خارجی در ایران را شنیده ایم. برخی برای مدت طولانی در ایران می مانند و به توصیه مقامات دو کشور به کشور مبدا برمی گردند و برخی دیگر مدت کوتاهی در ایران می مانند. چه این دستگیری ها طولانی باشد و چه کوتاه، این یک لحظه منفی برای سفر گردشگران به ایران است. اگرچه بسیاری از آنها پس از سفر به ایران می گویند که سفر به ایران و آشنایی با مردم و فرهنگ ایران یکی از بهترین تجربیات آنهاست، اما برخی از آنها خاطرات ناخوشایندی از ایران به ارمغان می آورند.

گردشگران خارجی بارها بدون دلیل موجه در ایران بازداشت شده اند. به عنوان مثال یکی از دلایل بازداشت آنها گرفتن عکس از مناطق ممنوعه است. امروزه در تمام نقاط دنیا از هلیکوپتر استفاده می شود. در ایران اما گردشگران زیادی به دلیل فیلمبرداری با این دستگاه دستگیر شده اند. برخی دیگر از گردشگران پس از خروج از ایران گفتند که بی دلیل دستگیر شده اند و چندین ماه در ایران بازداشت بوده اند.

اگرچه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بارها تاکید کرده است که موضوع ایرانیان دارای تابعیت مضاعف باید یک بار برای همیشه حل شود و افراد دارای تابعیت مضاعف مشکلی برای ورود به کشور ندارند. اما برخی از دو تابعیتی ها برای ورود به کشور با مشکلاتی مواجه شده اند که دیگران را از سفر به ایران منصرف کرده است.

دردهای نوظهور!

ترس و تردید برای ورود به ایران فقط مختص گردشگران خارجی نیست. اگرچه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بارها تاکید کرده است که موضوع دو تابعیتی باید یکبار برای همیشه حل شود و دو تابعیتی مشکلی برای ورود به کشور ندارد، اما برخی گزارش ها حاکی از آن است که دو تابعیتی ها برای ورود به کشور با مشکل مواجه هستند. برخی از این افراد در بدو ورود به کشور مورد بازجویی قرار گرفتند و ترس از بازداشت بی دلیل باعث شد که پیشنهاد ورود به ایران را بدهند.

اکنون با این شرایط بسیاری از آنها ترجیح می دهند خانواده خود را در کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه، ارمنستان و یا کشورهای اطراف مانند یونان ملاقات کنند. بسیاری از آنها معتقدند در کشورهای دیگر آزادی بیشتری برای ثبت خاطرات و لحظات شاد با عزیزانشان دارند که در ایران نمی توانند داشته باشند! این در حالی است که ترکیه گوی سبقت را از دیگر همسایگان خود گرفته و در حال صید ماهی های بزرگ در آب های تیره و تار است.

پول ایران مستقیم به ترکیه می رود

با توجه به شرایط سخت ویزای کشورهای اروپایی و قوانین سختگیرانه کشورهای آسیایی و آفریقایی و از همه مهمتر قیمت های بالا و کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای معتبر دنیا، ترکیه بهترین گزینه برای تعطیلات است. تمایل نشان دادن به مردم برای خروج از کشور برای تفریح ​​باعث شده است که هر ساله مبالغ هنگفت و قابل توجهی به کشورهای همسایه ارسال شود.

به گفته احسان سلطانی به نقل از رئیس اتاق بازرگانی وان، به گفته سلطانی دهات وان، ایرانی ها در پنج ماه گذشته بیش از 750 میلیون دلار در این شهر هزینه کرده اند. با این اوصاف باید بگوییم: پیشنهاد توریستی خارجی!

اگرچه صنعت گردشگری کشور سخت در تلاش است تا گردشگران را به ایران بکشاند، اما بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند پول و وقت خود را در کشورهای دیگر صرف کنند. کشورهایی که هیچ محدودیتی وجود ندارد و مهمتر از همه ترس از دستگیری وجود ندارد. با توجه به پتانسیل زیادی که ایران دارد، این مسائل باید به خوبی برنامه ریزی شود. امروزه بسیاری از زندگی مردم به ویژه در مناطق گردشگری صرف گردشگری می شود. کلبه های بوم گردی ساخته شده در سال های اخیر در سال های اخیر فرسوده شده اند و اکنون که زمان درخشش دوباره فرا رسیده است، مشکلات سیاسی مانع از این کار شده است.

به نظر می رسد با یک تغییر کوچک در نگرش، ایران می تواند به یکی از قطب های بزرگ گردشگری در منطقه تبدیل شود. ایران به دلیل داشتن جغرافیای خوب می تواند مقصد بسیاری از گردشگران باشد، چرا که بسیاری از گردشگران می خواهند به ایران سفر کنند و هر گوشه از کشور را ببینند، اما برخی قوانین آمدن را سخت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید