مهاجرت نخبگان کارآفرین به نقطه خطرناکی رسیده است

مهاجرت نخبگان کارآفرین به نقطه خطرناکی رسیده است

یک کارشناس اقتصاد دیجیتال درباره مهاجرت انبوه استارت آپ ها به ویژه به کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: بعد از این همه سال همیشه مشکل مهاجرت داشته ایم اما اینکه چرا مهاجرت به نقطه خطرناک خود رسیده است باید پاسخ داد که مهاجرت کارمندان قبلا یا نیروی کاری که داشتیم، اما اکنون شاهد مهاجرت کارآفرینان نخبه هستیم.”

هاتف خرمشاهی در گفت و گو با انتخاب، درباره تاثیر مخرب وضعیت ناپایدار اینترنت در کشور بر کاهش سرمایه گذاری و فرصت سوزی در بخش های مختلف اقتصاد دیجیتال، گفت: مشکلات و چالش هایی که قطعی اینترنت برای کشور ایجاد کرده است. این روزها یک مشکل چند بعدی و چند وجهی است. اولین مشکل این است که رشد اقتصاد دیجیتال را هم در هسته و هم در پوسته کند کرده است. هسته اصلی اقتصاد دیجیتال درآمد حاصل از کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این نوع به عنوان مثال شامل درآمد اپراتورهای مخابراتی است که کاهش چشمگیری داشته است. اما بدتر از آن این است که این کاهش درآمد و کیفیت به هسته محدود نمی شود و آثار مخرب آن به پوسته اقتصاد رسیده است.

وی ادامه داد: اقتصاد دیجیتال همچنین دارای پوششی است که در این بخش ICT بستری برای رشد صنعت، تسهیل تجارت و تسریع توسعه است. به عنوان مثال، زمانی که فناوری اطلاعات با کسب و کار تعامل می کند، بحث تجارت الکترونیک ایجاد می شود یا در جایی که با سلامت و اقتصاد سلامت در تعامل است، بحث سلامت دیجیتال ایجاد می شود. در واقع، از طریق همین تقاطع ها است که فناوری اطلاعات به بستر و وسیله ای برای توسعه اقتصادی و اجتماعی سایر بخش ها تبدیل می شود.»

خرمشاهی با تاکید بر اینکه قطعی اینترنت در این بخش که بخش ساختگی اقتصاد دیجیتال نامیده می شود، آسیب های جبران ناپذیری به کشور وارد کرده است، افزود: با این جزئیات، این ضرر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. معمولا قسمتی که محاسبه آن راحت تر است قسمت اصلی است. یعنی شرکت های فناوری اطلاعات دستمزد می پردازند اما محصولاتشان یا تولید نمی شود یا کند تولید می شود یا به موقع فروخته نمی شود و در نتیجه قیمت تمام شده آنها افزایش می یابد و ضرر می کنند.

این کارآفرین اقتصاد دیجیتال کشور افزود: چالش بدتر این است که صنایعی که از اقتصاد دیجیتال خدمات دریافت می کنند مانند امنیت، ایمنی، خدمات بانکی و پرداخت یا خدمات زیرساختی نیز دچار مشکل هستند. از این رو، هر دو بخش اصلی و مرکزی کشور در این موارد اخیر ضرر کردند.

تسریع در روند مهاجرت نخبگان

خرمشاهی در توضیح سومین آسیبی که انجام شده است، گفت: آسیب سوم که نسبت به دو مورد قبلی غیرقابل جبران تر است، تسریع در روند مهاجرت نخبگان است. چرا که برخی از مهندسین فناوری اطلاعات، امنیت و زیرساخت به جای اینکه با تمام وجود، تمرکز و اراده در ایران و برای کارفرمای ایرانی کار کنند، به دلیل ده ها مانع پنهان، به شکل های مختلف با شرکت های خارجی همکاری می کنند.

اگر یک نیروی کار مهاجرت کند، تنها یک نیروی کار از بین می رود، اما زمانی که یک کارآفرین صاحب کسب و کار مهاجرت می کند، ده ها شغل از بین می رود و در واقع امنیت اقتصادی کشور تحت فشار قرار می گیرد.

وی در خصوص کاهش نیروی کار خاطرنشان کرد: ما در حال افت شدید کمی و کیفی سرمایه انسانی هستیم که بخشی از آن به دلیل مهاجرت، بخشی به دلیل حرکت آزادکاری و بخشی به دلیل تغییرات ناخواسته اقتصادی است. فناوری مهندس اطلاعات که تا این مرحله سخت و حساس در کشور یک خدمت و ارزش اقتصادی با ارزش افزوده بالا تولید می کند، شغل او را تغییر نمی دهد، بلکه کارفرمایش را تغییر می دهد و برنامه نویس یک شرکت خارجی می شود. ارزش اقتصادی که تولید می کند در تولید ناخالص داخلی یا تولید ناخالص داخلی کشورمان جذب و خرج نمی شود، بلکه در تهران است، اما برای توسعه زیرساخت ها یا خدمات در بازارهای ترکیه، قطر و عمان تلاش می کند، به این می گویند مهاجرت نخبگان، البته مهاجرت نخبگان. به صورت مجازی

خرمشاهی ادامه داد: بارها دیده ام که آماری از مهاجرت نخبگان اعلام می کنند، اما این آمار مربوط به افرادی است که بلیت و ویزا می گیرند و از کشور خارج می شوند. در این صورت می‌توانیم آنها را بشماریم، اما گروهی که نمی‌توانیم آن‌ها را بشماریم، گروهی هستند که دست و دلشان و نتیجه مشکلاتش از چرخه اقتصادی کشور خارج می‌شود و به چرخه اقتصادی مثلاً ترکیه متصل می‌شود که به طور خلاصه مدت کمبود این افراد در اقتصاد کشور را جبران می کند. خیلی سخت است».

حرفه ای هایی که با قلب خود پرورش داده ایم در باغ شرکت کنندگان به ثمر می رسند

وی افزود: وقتی فردی می بیند که با درآمد شرکت ایرانی که اخیراً آسیب دیده نمی تواند چرخ زندگی خود را بچرخاند، از یک تجارت مولد به یک تجارت واسطه ای یا بازرگانی اما با درآمد ارزی روی می آورد و متاسفانه. ، او حتی به نظر می رسد انجام کار در سطح پایین تر از نقطه نظر فنی. سوال خطرناک برای آینده کشور این است که متخصصان خوبی که با خون دل خود پرورش داده و توانمند کرده ایم در فضای رقابتی در باغ رقبای منطقه ای ما به ثمر بنشینند. بسیاری از نخبگان کشور که تنها سرمایه واقعی ایران در فضای رقابتی جهانی هستند و مشغول خلق ارزش در لبه تکنولوژی بودند، به دلیل چالش های زیرساختی کشور مجبور به مهاجرت شدند.

خرمشاهی افزود: زمانی که وضعیت اینترنت بدتر شد به دلیل بی پولی کارفرمایان، در ابتدا نیروهای اصلی خود را از دست دادند و افراد ارزشمند شرکت ها برای انجام کارهای سطح پایین با کارفرمایان خارجی وارد مذاکره شدند. آنقدر اتفاق بدی است که نمی‌توانیم خسارت را در جایی محاسبه کنیم.»

با مهاجرت یک کارآفرین ده ها شغل از بین می رود

وی درباره تفاوت تبعات خروج کارآفرین و کارمند گفت: کارآفرین و کارمند تفاوت دارد و آن بحث سرمایه و تجربه خروج از کشور است.اگر یک نیروی کار مهاجرت کند فقط یک نفر نیروی کار از بین می رود، اما زمانی که یک کارآفرین صاحب کسب و کار مهاجرت کند، ده ها شغل از بین می رود و در واقع امنیت اقتصادی کشور تحت فشار قرار می گیرد».

خرمشاهی درباره مهاجرت کارآفرینان و صاحبان سرمایه گفت: مهاجرت کارآفرینی به معنای مهاجرت فردی است که بتواند با دیگران و از طریق دیگران ارزش اقتصادی ایجاد کند. مهاجرت خطرناک است. یعنی زمانی که یک مهندس ایرانی حقوق می گیرد و محصول خود را به خارج از کشور می فروشد دیگر صادرات خدمات فنی و مهندسی مطرح نمی شود بلکه کل ارزش آفرینی و کل زنجیره ارزش با صاحب آن از ایران خارج می شود. اگر این دوران بی ثباتی اینترنت ادامه پیدا کند، با موجی از ورشکستگی و آسیب شرکت های داخلی مواجه هستیم.» این کارشناس توسعه و تحول دیجیتال افزود: منظور من این است که با کاهش سرعت تبادل مجازی یا بسترهای ارتباطی مانند اینترنت، نه فقط اقتصاد دیجیتال آسیب می بیند، اما با اختلاط فضای دیجیتال و اقتصاد سنتی کشور، کل اقتصاد کشور آسیب می بیند. می بینی.”

دیدگاهتان را بنویسید