مهدی پازوکی: ضعیف ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی سکان کشور را در دست می گیرد/ انتصابات قبیله ای در دولت هیجان زده است

مهدی پازوکی: ضعیف ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی سکان کشور را در دست می گیرد/ انتصابات قبیله ای در دولت هیجان زده است

روز جدید مهدی پازوکی، اقتصاددان در گفت و گو با دیده بان ایران درباره دلایل نامه نگاری جمعی از اقتصاددانان به ملت ایران گفت: این اپلیکیشن را منتشر کرد. وی ادامه داد: مسلم است که دولت سیزدهم برنامه خاصی برای اداره کشور در حوزه اقتصادی ندارد. این کارشناس اقتصادی در تشریح نقاط ضعف دولت سیزدهم گفت: بررسی عملکرد کارکنان دولت در ده ماه گذشته نشان می دهد که ضعیف ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی سکان هدایت کشور را در دست گرفته است. آنها دولت قبلی را مقصر می دانند.

وضعیت کنونی اقتصاد ایران و همچنین افزایش موج اعتراضات مردمی در برخی استان ها، 61 اقتصاددان را بر آن داشت تا در نامه ای به دولت سید ابراهیم رئیسی نسبت به آینده کشور هشدار دهند.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت سیزدهم با ادامه روند کنونی مردم و دولت را به خواب زده و در درازمدت مشکلات زیادی را در حوزه اقتصادی و حتی سایر حوزه ها ایجاد خواهد کرد.

مهدی پازوکی به عنوان یکی از امضاکنندگان این نامه می گوید؛ وقتی افراد ماهر از دولت دور می شوند و مدیران ناکارآمد قوه مجریه را به دست می گیرند، مشکلات زیادی در کشور به وجود می آید.

وی تاکید می کند؛ دولت سیدابراهیم رئیسی مملو از سران طوایفی است که در کابینه خدمت کرده اند و تنها خلاصه آنها حضور در ستاد انتخابات ریاست جمهوری است. حتی به برخی اصولگرایان اجازه ندادند تیم اقتصادی دولت جدید را هدایت کنند.

دولت هیچ برنامه ای برای اداره اقتصاد ندارد

مهدی پازوکی، اقتصاددان در گفت و گو با دیده بان ایران، درباره دلایل نامه نگاری جمعی از اقتصاددانان به ملت ایران گفت: از این رو این اپلیکیشن را راه اندازی نکرد.

وی ادامه داد: مسلم است که دولت سیزدهم برنامه خاصی برای اداره کشور در حوزه اقتصادی ندارد.

دولت سیزدهم برنامه اقتصادی دولت قبل را گسترش داد

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: دولت در لایحه بودجه امسال از مجلس خواسته بود تا برنامه ششم توسعه را یک سال دیگر تمدید کند. سوال اینجاست که اگر دولت روحانی اشتباه می کرد، چرا کابینه جدید برنامه دولت مورد انتقاد خود را گسترش داد؟

پازوکی با انتقاد از انتصابات در دولت جدید گفت: بسیاری از ادارات و استان ها افرادی را استخدام می کنند که از نظر کارایی و دانش در جایگاه بسیار پایین تری نسبت به مدیران قبلی قرار دارند.

وی گفت: در حوزه اقتصادی ساختار تیم اقتصادی فعلی کابینه سیزدهم نه تنها با دولت های گذشته، بلکه با افرادی که بعد از انقلاب سکان اقتصاد را در دست گرفتند قابل مقایسه نیست.

انتصابات قبیله ای در دولت هیجان انگیز است

وی گفت: نوع فعالیت و همچنین انتصاب افراد پس از روی کار آمدن دولت جدید نشان می دهد که نوعی رفتار قبیله ای در دولت وجود دارد و افراد تنها بر اساس تخصص تعیین نمی شوند.

باقری برجام را بر اساس نمی پذیرد

پازوکی با ذکر نمونه ای از رفتار تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم گفت: اگر دولت عقل مذاکره را داشت از فردی مانند آقای اراکچی که تفکرات اصولگرایانه هم دارد استفاده می کرد. اما امروز می بینیم که آقای باقری کنی که اساسا برجام را قبول ندارد در مذاکرات برجام حضور دارد.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که تیم مذاکره‌کننده فعلی قواعد دیپلماسی را نمی‌داند و حتی انگلیسی هم نمی‌داند، در حالی که تیم آقای ظریف متشکل از تکنوکرات‌ها بود و به دیپلماسی مسلط بود. گردن ها بالاتر بود. نسبت به تیم فعلی

وزارت کار باعث بیکاری در کشور شده است

پازوکی در بخشی دیگر از این گفت وگو درباره اشتباهات وزارت کار گفت: اقدامات نادرست وزارت کار در افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان باعث اعتراض در بخش های مختلف شد. عدم تطابق بین تورم و رشد دستمزدها نه تنها منجر به حمایت از بخش کار شده است، بلکه کارفرمایان را نیز مجبور به اخراج کارکنان کرده است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا دولت سیزدهم با وجود ادعای اشتغال زایی، نیروی کار خود را در بخش های مختلف کاهش داده است، پاسخ داد: از نیروی کار جایگزین استفاده می کند.

وی گفت: امروز شاهد این هستیم که اکثر نیروهای نظافت شهری شهرداری توسط شهروندان افغانستانی تامین می‌شود، در سایر بخش‌های کارگری و کارفرمایی نیز می‌توان به همین ترتیب عمل کرد.

بیکاری کارشناسان در بخش های اقتصادی دولت مشهود است

استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به خلاء مدیران و افراد واجد شرایط در دولت گفت: امروز شاهدیم که فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبری که حتی قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، جایی در دولت ندارند. اما بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های بدنام به دولت پیوسته اند.

وی افزود: متأسفانه در دهه های اخیر برخی از نمایندگان پارلمان اروپا برای منافع شخصی اقدام به راه اندازی دانشگاه در حوزه انتخابیه خود کرده اند و این اقدامات باعث شده که برخی از دانشگاه ها به کارخانه اسناد تبدیل شوند.

پازوکی افزود: افرادی که تا دیروز در جایگاه بسیار عادی در رسانه ملی قرار داشتند، امروز روابط عمومی وزارتخانه ها و ادارات دولتی را در اختیار گرفتند.

وی افزود: صدا و سیما عملکرد خوبی برای مخاطبان خود ندارد اما نیروهایش در حال ورود به دولت هستند. این سازمان که نزدیک به 50000 کارمند دارد، امروزه محصولاتی را به مخاطبانی ارائه می دهد که افراد کمی خواهان آن هستند.

چه کسانی از بودجه صدا و سیما میلیاردر شدند؟

این استاد اقتصاد گفت: بودجه موجود در صدا و سیما باعث میلیاردر شدن برخی افراد و شرکت های خصوصی و افراد متخصص و مردمی مانند; عادل فردوسی پور که بدون هیچ جرمی در این رسانه حضور داشت به بهانه های واهی حذف شد. جرم افرادی مثل آقای فردوسی پور و «علی دایی» این است که با رفتار سالم قهرمان ملی این کشور می شوند. اما افراد داخل صدا و سیما چنین موضعی را منعکس نمی کنند و آنها را از رسانه ها حذف می کنند.

بازار ارز تنظیم نشده است

پازوکی در پاسخ به این سوال که ادامه شرایط فعلی تا چه حد می تواند باعث افزایش قیمت ارز و طلا در کشور شود، گفت: در این مورد به عنوان نمونه اظهار نظر نمی کنم چرا که هر تحلیلی می تواند بازار را شعله ور کند؛ اما این موضوع باعث می شود که قیمت ارز و طلا در کشور افزایش یابد. اما آنچه مسلم است قیمت دلار دیکته نمی شود.

وی گفت: هر اقتصادی که دچار ضعف و نقص باشد ارزش پول ملی کاهش و ارزش سایر ارزها افزایش می یابد. به همین دلیل باید به صورت علمی و کارشناسی با متغیرهای اقتصادی برخورد کنیم و در این مسیر از افراد شایسته و تکنوکرات استفاده کنیم.

پازوکی در بخشی دیگر از این گفتگو در پاسخ به این سوال که اگر بحران غذایی در دنیا فروکش کند، دولت به چه بهانه ای به افزایش قیمت برخی غذاها ادامه می دهد، گفت: بی انضباطی سه جانبه در آن وجود دارد که امکان پذیر است. به طور واضح در مورد تأثیر متغیرهای خارجی و داخلی بر اقتصاد ایران صحبت کنیم.

وی گفت: اولین بی انضباطی در حوزه مالی (بودجه) در حال شکل گیری است. یعنی پول کشور در اختیار نهادها و سازمان هایی قرار می گیرد که این کمک هزینه توجیهی برای آنها وجود ندارد و منجر به افزایش هزینه های دولت شده است.

بودجه های هنگفت برای هیچ …

پازوکی گفت: مثلا; دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی که حدود یک دفتر دارد، بودجه هایی معادل یک وزارتخانه در آن کشور دریافت می کند و نتیجه کارشان را می توان در شرایط فعلی فرهنگی ایران دید. در بودجه شورای تطبیق و سایر نهادها و سازمان ها نیز همین وضعیت مشاهده می شود.

رشد عجیب بودجه هیات امنا در دهه های اخیر

این استاد اقتصاد ادامه داد: هیات امنا 12 نفره اداره می شود و اگر فرض کنیم هر عضو سالانه یک میلیارد تن حقوق بگیرد باید 12 میلیارد تن بودجه دریافت کند اما می بینیم که دولت و مجلس دارای بودجه 207 میلیارد تومانی مورد بررسی قرار گرفته است. این اتفاق تا سال 64 رخ داد. بودجه این شورا پنج میلیون تن بود که امروز به بیش از 200 هزار تن رسیده است.

وی افزود: امروز شاهدیم که نهادهایی مانند هیأت امنا و سایر دستگاه ها برای خود پژوهشکده راه اندازی کرده و از این طریق از بودجه عمومی درآمد کسب می کنند.

دولت به جای چاپ اسکناس، دارایی های مازاد خود را می فروشد

این کارشناس اقتصادی امضاکننده نامه به 61 اقتصاددان پیشنهادی به دولت داد و گفت: اگر دولت می گوید به جای تولید نقدینگی بیشتر در کشور اقتصاد را بهبود می بخشد، باید فروش دارایی های مازاد خود را آغاز کند و از پویش های بی رویه جلوگیری کند. . حتی بخش نظامی نیز می‌تواند با فروش دارایی‌های مازاد خود و سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر، سود بیشتری برای شرکت‌های تابعه خود داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به دومین بی انضباطی اقتصادی کشور به دیده بان ایران گفت: متاسفانه بی انضباطی پولی در نظام بانکی اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است. امروز شاهدیم که معوقات بخش خصوصی و حتی دولتی به سیستم بانکی روز به روز در حال افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: سال هاست که نظام بانکی کشور تسهیلاتی ارائه می کند که کاملاً بی ضابطه بوده و ضمانت پرداخت ندارد.

بانک ها شرکت هایی راه اندازی می کنند

پازوکی گفت: بانک‌ها در ایران از تعهد ذاتی خود فاصله می‌گیرند و شاهد ایجاد شرکت‌هایی هستیم که به شدت برای اقتصاد ایران مضر است.

این استاد اقتصاد بی انضباطی «اداری» را جنبه سوم بی انضباطی اقتصادی عنوان کرد و گفت: سیستم استخدام وزارتخانه های دولتی و بخش های اقتصادی کاملاً اشتباه است. متاسفانه شاهد هستیم که افراد ناکارآمد با سواد بسیار ساده جذب وزارتخانه های اقتصاد می شوند و افرادی که از دانشگاه های معتبر فارغ التحصیل شده اند سهمی از این انتخاب ندارند.

ما انقلاب کردیم تا جلوی بی عدالتی را بگیریم، اما…

پازوکی گفت: انقلاب 1957 برای از بین بردن بی عدالتی و تبعیض و ایجاد ارزش ها طراحی شده است. باید برای جذب افراد واجد شرایط به دولت و تعلیق انتصابات در قبایل تلاش کرد.

وی در پایان این گفتگو گفت: پس از سیزده ماه دیگر دولت سیزدهم نمی تواند ادعا کند که مشکلات بر دوش دولت قبل است. اما نتیجه کار دولت ها نشان داده است که کابینه سیزدهم ضعیف ترین کابینه پس از انقلاب است.

رزومه برخی از کارمندان دولت فقط در کمپین ریاست جمهوری موجود است

پازوکی با اشاره به یکی از دلایل نامه نگاری به رئیس دولت به دیده بان ایران گفت: افرادی در دولت هستند که تنها سابقه حضورشان در ستاد انتخاباتی آقای رئیسی است. این اتفاق تا دولت سیزدهم حتی فراتر از توان اصولگرایان مانند; از «آقای دانش جعفری» و «فرهاد رهبر» استفاده نشد.

دولت احمدی نژاد اقتصاد ایران را به عقب رانده است

وی با اشاره به نفوذ احمدی نژاد در دولت فعلی گفت: کسانی که باعث عقب افتادن کشور از دولت احمدی نژاد شدند امروز در کابینه سیزدهم حضور دارند و اقدامات و تفکر غلط اقتصادی آنها شرایط فعلی را بدتر کرده است. “

دیدگاهتان را بنویسید