ایرنا: معاون فرهنگی اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت: با ممنوعیت تردد موتورسیکلت در تونل ها ایمنی بیشتر و ترافیک کمتری خواهیم داشت.
تردد موتورسیکلت در تونل های پایتخت را ممنوع کردند.
سرهنگ فیروز کاشیر روز شنبه درباره دلایل ممنوعیت تردد موتورسیکلت در تونل ها افزود: تونل ها به دلیل محدودیت فضا و محیط بسته خطر بیشتری برای موتورسواران دارند.
به گفته وی، تونل ها دارای سیستم های تهویه خاصی هستند که برای تخلیه دود و گازهای سمی طراحی شده اند در صورت بروز حادثه یا نقص فنی، تهویه تونل ممکن است قادر به تخلیه سریع دود و گازهای خطرناک نباشد که برای تونل ها بسیار خطرناک است. ممکن است سطوح لغزنده به دلیل رطوبت و تجمع آب وجود داشته باشد که کنترل موتورسیکلت ها را دشوارتر می کند.
سرهنگ صندوقدار ادامه داد: موتورسیکلت ها عموما با سرعت های متفاوتی نسبت به خودرو حرکت می کنند که این اختلاف سرعت می تواند سرعت کلی تردد در تونل ها را کاهش داده و ازدحام را افزایش دهد.
وی یادآور شد: موتورسیکلت ها با توجه به ابعاد کوچکتر و قابلیت حرکت سریع بین خطوط می توانند شرایط خطرناکی را برای خودروها و سایر وسایل نقلیه ایجاد کنند، به دلیل محدودیت نور و پیچ های تند، حضور موتورسیکلت ها محدودتر است که این شرایط می تواند خطرات بیشتری را ایجاد کند.
سرهنگ صندوقدار تاکید کرد: در بسیاری از کشورها مقررات خاصی برای جلوگیری از تردد موتورسیکلت ها در تونل ها وجود دارد، این قوانین بر اساس مطالعات ایمنی و تجربیات بین المللی تدوین شده است، به عنوان مثال در کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان، تردد موتورسیکلت ها در مدت زمان طولانی تری انجام می شود. تونل ها از یک کیلومتری ممنوع است.
وی افزود: بسیاری از شهرها و مناطق محلی نیز قوانین خود را برای ممنوعیت تردد موتورسیکلت در تونل ها وضع کرده اند. این قوانین معمولاً با علائم و علائم هشدار دهنده مشخص می شود تا رانندگان و موتورسواران از ورود آنها به تونل های اصلی شهر منع شوند و این ممنوعیت با نصب علائم هشدار دهنده اعلام می شود.
به گفته سرهنگ صندوقدار، بر اساس آمارهای موجود تصادفات موتور سیکلت در تونل ها به طور متوسط بیشتر و شدیدتر از جاهای دیگر است. به عنوان مثال، طبق مطالعات انجام شده، میزان تصادف موتورسیکلت ها در تونل ها 2.5 برابر بیشتر از سایرین است. علاوه بر این، میزان مرگ و میر ناشی از این حوادث نیز بسیار بیشتر است.
معاون فرهنگی اجتماعی و ترافیکی پلیس راهور، آموزش موتورسواران را عاملی در کاهش تصادفات دانست و تصریح کرد: در خصوص خطرات رانندگی در تونل ها و رعایت قوانین مربوطه می تواند به کاهش تصادفات کمک کند، این آموزش ها قابل انجام است. از طریق رسانه های مختلف، آموزشگاه های رانندگی و کمپین های اطلاع رسانی.
وی ادامه داد: استفاده از فناوری های نوین از جمله سیستم های هشدار دهنده و کنترل ورودی تونل می تواند به کاهش تردد موتورسیکلت ها کمک کند. این سیستم ها ممکن است شامل دوربین های نظارتی، پانل های هشدار الکترونیکی و سیستم های تشخیص خودکار موتور سیکلت باشند.
به گفته وی ایجاد مسیرهای جایگزین برای موتورسواران در مناطق مجاور تونل ها می تواند تردد آنها را تسهیل کرده و از ورود آنها به داخل تونل جلوگیری کند. این مسیرها باید طوری طراحی شوند که موتورسواران بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند و به مقصد برسند.
سرهنگ کشیر افزود: با توجه به خطرات و مشکلاتی که تردد موتورسیکلت ها در تونل ها به همراه دارد، ممنوعیت این تردد اقدامی ضروری و موثر برای افزایش ایمنی و روان تردد، اجرای قوانین مناسب، افزایش آگاهی عمومی و استفاده از فناوری های نوین می تواند باعث بهبود شرایط و کاهش تصادفات به ایجاد مسیرهای جایگزین شود و توجه به نیاز موتورسواران از دیگر اقداماتی است که می تواند در این زمینه موثر باشد.