موتور سیکلت در این مکان ها ممنوع است

روز جدید :

ایرنا: معاون فرهنگی اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت: با ممنوعیت تردد موتورسیکلت در تونل ها ایمنی بیشتر و ترافیک کمتری خواهیم داشت.

تردد موتورسیکلت در تونل های پایتخت را ممنوع کردند.

موتور سیکلت در این مکان ها ممنوع است

سرهنگ فیروز کاشیر روز شنبه درباره دلایل ممنوعیت تردد موتورسیکلت در تونل ها افزود: تونل ها به دلیل محدودیت فضا و محیط بسته خطر بیشتری برای موتورسواران دارند.

به گفته وی، تونل ها دارای سیستم های تهویه خاصی هستند که برای تخلیه دود و گازهای سمی طراحی شده اند در صورت بروز حادثه یا نقص فنی، تهویه تونل ممکن است قادر به تخلیه سریع دود و گازهای خطرناک نباشد که برای تونل ها بسیار خطرناک است. ممکن است سطوح لغزنده به دلیل رطوبت و تجمع آب وجود داشته باشد که کنترل موتورسیکلت ها را دشوارتر می کند.

سرهنگ صندوقدار ادامه داد: موتورسیکلت ها عموما با سرعت های متفاوتی نسبت به خودرو حرکت می کنند که این اختلاف سرعت می تواند سرعت کلی تردد در تونل ها را کاهش داده و ازدحام را افزایش دهد.

وی یادآور شد: موتورسیکلت ها با توجه به ابعاد کوچکتر و قابلیت حرکت سریع بین خطوط می توانند شرایط خطرناکی را برای خودروها و سایر وسایل نقلیه ایجاد کنند، به دلیل محدودیت نور و پیچ های تند، حضور موتورسیکلت ها محدودتر است که این شرایط می تواند خطرات بیشتری را ایجاد کند.

سرهنگ صندوقدار تاکید کرد: در بسیاری از کشورها مقررات خاصی برای جلوگیری از تردد موتورسیکلت ها در تونل ها وجود دارد، این قوانین بر اساس مطالعات ایمنی و تجربیات بین المللی تدوین شده است، به عنوان مثال در کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان، تردد موتورسیکلت ها در مدت زمان طولانی تری انجام می شود. تونل ها از یک کیلومتری ممنوع است.

وی افزود: بسیاری از شهرها و مناطق محلی نیز قوانین خود را برای ممنوعیت تردد موتورسیکلت در تونل ها وضع کرده اند. این قوانین معمولاً با علائم و علائم هشدار دهنده مشخص می شود تا رانندگان و موتورسواران از ورود آنها به تونل های اصلی شهر منع شوند و این ممنوعیت با نصب علائم هشدار دهنده اعلام می شود.

به گفته سرهنگ صندوقدار، بر اساس آمارهای موجود تصادفات موتور سیکلت در تونل ها به طور متوسط ​​بیشتر و شدیدتر از جاهای دیگر است. به عنوان مثال، طبق مطالعات انجام شده، میزان تصادف موتورسیکلت ها در تونل ها 2.5 برابر بیشتر از سایرین است. علاوه بر این، میزان مرگ و میر ناشی از این حوادث نیز بسیار بیشتر است.

معاون فرهنگی اجتماعی و ترافیکی پلیس راهور، آموزش موتورسواران را عاملی در کاهش تصادفات دانست و تصریح کرد: در خصوص خطرات رانندگی در تونل ها و رعایت قوانین مربوطه می تواند به کاهش تصادفات کمک کند، این آموزش ها قابل انجام است. از طریق رسانه های مختلف، آموزشگاه های رانندگی و کمپین های اطلاع رسانی.

وی ادامه داد: استفاده از فناوری های نوین از جمله سیستم های هشدار دهنده و کنترل ورودی تونل می تواند به کاهش تردد موتورسیکلت ها کمک کند. این سیستم ها ممکن است شامل دوربین های نظارتی، پانل های هشدار الکترونیکی و سیستم های تشخیص خودکار موتور سیکلت باشند.

به گفته وی ایجاد مسیرهای جایگزین برای موتورسواران در مناطق مجاور تونل ها می تواند تردد آنها را تسهیل کرده و از ورود آنها به داخل تونل جلوگیری کند. این مسیرها باید طوری طراحی شوند که موتورسواران بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند و به مقصد برسند.

سرهنگ کشیر افزود: با توجه به خطرات و مشکلاتی که تردد موتورسیکلت ها در تونل ها به همراه دارد، ممنوعیت این تردد اقدامی ضروری و موثر برای افزایش ایمنی و روان تردد، اجرای قوانین مناسب، افزایش آگاهی عمومی و استفاده از فناوری های نوین می تواند باعث بهبود شرایط و کاهش تصادفات به ایجاد مسیرهای جایگزین شود و توجه به نیاز موتورسواران از دیگر اقداماتی است که می تواند در این زمینه موثر باشد.