موج جدید تورم در بازار مسکن

اقتصاددانان افزایش اجاره بهای مسکن در سال 1401 را نتیجه سیاست های تورمی در سال گذشته می دانند. مسکن اجاره ای بدون برنامه ریزی برای افزایش تولید مسکن امسال با افزایش عجیب قیمت مواجه می شود. فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور به اقتصاد۲۴ گفت: در این پروسه ۱۰ ساله بیش از ۵۰ درصد خانوارها در مسکن اجاره ای زندگی می کردند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی، این خانواده ها علیرغم تمایل به سکونت در منازل شخصی، به اقامتگاه های استیجاری نقل مکان کردند. 36 درصد از 8 میلیون خانوار کشور از مسکن اجاره ای استفاده می کنند و شرایط برای این خانوارها در سال های اخیر بسیار دشوارتر شده است.

پورحاجت دلیل افزایش استفاده خانوارها از مسکن استیجاری را کاهش قدرت خرید مسکن شخصی دانست و ادامه داد: سال هاست که دولت و سیاستمداران شرایط مسکن مناسبی را در ایران فراهم نمی کنند هر روز بدتر می شود.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور ادامه داد: در اولین ماه سال جدید علاوه بر افزایش حقوق پایه، انرژی با قیمت جدید، افزایش هزینه های خدمات (سازمان های مختلف) در حوزه مسکن، هزینه تمام شده مصالح ساختمانی و حقوق کارگران سایر متغیرها تورم اقتصادی و در نهایت رو به افزایش در اقتصاد موجب شده شرایط مسکن سخت شود.

به گفته این فعال صنعت ساختمان؛ کاهش تولید مسکن به عامل اصلی گرانی اجاره این محصول تبدیل شده است. روند تولید مسکن بخش خصوصی به دلیل ادغام شرایط سخت اقتصادی و عدم حمایت، تسهیل و بهبود فضای کسب و کار و از همه مهمتر ارائه آمارهای اغراق آمیز توسط مسئولان مسکن دلیلی برای خصوصی سازی شده است. تولید پذیرش بخش

وی گفت: شرایط بازار مسکن در سال 1401 با تداوم شعارهای پوپولیستی مناسب نیست و بخش خصوصی فعال در این حوزه با توجه به سیاست اجرایی دولت تنها در کریدورهای ادارات مختلف به دنبال رفع موانع تولید است. و نهادها

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: ایجاد هزینه های بالا در صنعت ساختمان، قیمت های عجیبی را در بازار مسکن ایجاد کرده که شرایط مسکن را به خطر انداخته و البته بازار اجاره نیز با مشکلات خاصی مواجه شده است.

پور حاجی گفت که دولت واقعا باید برای افزایش تولید مسکن برنامه ریزی کند. بازار اجاره مسکن باید کنترل شود.

این فعال صنعت ساختمان با اشاره به افزایش تسهیلات مسکن گفت: برای حل بازار مسکن صحبتی از درمان نشده است. افزایش مسکن به 2 میلیارد تن یکی از سیاست های تورمی در حوزه مسکن است. تورم بالا همواره تبعات شدیدی برای اقتصاد کشور دارد و ادامه این روند طی 5 سال آینده ارزش 2 میلیاردی تسهیلات را بی معنا می کند که قدرت خرید مسکن را از اکثر مردم سلب می کند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور درباره نرخ تورم اجاره بها و قیمت مسکن در ماه های پایانی سال 1401 گفت: مسکن کالایی با کارایی بالا است. اثرات مدت تورم بخش در حال تبدیل شدن به یک سونامی گران قیمت حدودا 4-5 ساله است و در نهایت تورم در بخش مسکن به ویژه مسکن اجاره ای به عنوان چشمه ای در اقتصاد کشور عمل می کند. تولید کننده به دنبال محصولات ارزان قیمت بوده و تحویل کالا به مردم را تسهیل می کند. افزایش قیمت در بخش مسکن به نفع تولیدکننده نیست و او از این روش استقبال نمی کند. در عین حال، دولت و فرمانداران محلی و سیاستمداران اصلی کشور همواره پایه گذاران اصلی افزایش قیمت در بخش مسکن بوده اند.

به گفته حاج مستمندان; با توجه به افزایش شدید عوارض، مصالح ساختمانی و سایر مولفه های موثر بر قیمت نهایی تولید، نمی توان انتظار ثبات قیمت در بازار مسکن را داشت. این نوع سیاست های اجرایی موج جدیدی از افزایش قیمت ها را در بازار اجاره مسکن ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید