مونتاژ خودرو توسط روس ها و ترک ها در ایران

مونتاژ خودرو توسط روس ها و ترک ها در ایران

روز جدید : وزیر صمت به دلیل شکست در سیاست های صنعتی خود به ویژه خودرو یکشنبه شب در برنامه تلویزیونی طرح جدید مونتاژ خودرو با روسیه و ترکیه و واردات خودروهای اروپایی و چینی ارزان قیمت وزارت صمت در «فعلا» استیضاح می شود. سمند و چیبا گفتند: در کشور یک و نیم میلیون تقاضا وجود دارد اما تولید زیر یک میلیون است. شکاف بین تقاضا و تولید باید با واردات و افزایش تولید پر شود. محمدرضا نجفی منش، یکی از اعضای اتاق بازرگانی در این خصوص گفت: در دولت های گذشته بحث صنعت خودرو با مشارکت روس ها مطرح بود اما راه به جایی نبرده است، اما اکنون که روسیه زیر دست غرب است. تحریم، اروپا “برای تحویل از ایران. از سوی دیگر مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از همکاری با روسیه گفت: بازار خودرو روسیه زیان ده، بدون کیفیت و تکنولوژی و وابسته به روش های کمونیستی و مافیایی است. همکاری با روسیه منجر به تولید خودروهای باکیفیت در ایران نخواهد شد. گزارش بعدی به این موضوع می پردازد.

جزئیات جدید واردات خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه وضعیت امروز صنعت خودرو چیزی نیست که بتوانم به عنوان وزیر آن را تایید کنم، گفت: جایگزین خودروهای ارزان قیمت داخلی که مانند چیبا و سمند حذف شده اند.
سیدرضا فاطمی امین در یک برنامه تلویزیونی بابیان اینکه عرضه و تقاضا باید نزدیک باشد تا قرعه کشی حذف شود، گفت: در حال حاضر یک و نیم میلیون تقاضا وجود دارد اما تولید زیر یک میلیون است. این تفاوت باید با واردات و افزایش تولید جبران شود.

این مقام مسئول در ادامه به تهیه آیین نامه 10 ماده ای برای واردات خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: تاکید بر واردات خودروهای اقتصادی است یعنی. کمتر از 10000 دلار چیبا و سمند و پژو که از رده خارج شده اند ارزان ترند و شاهین و تارا و … که مانده اند گران ترند. پس باید برای گروهی که خودروی ارزان می خواهند محصول داشته باشیم و کم کم به سمت تولید خودروهای ارزان قیمت بی کیفیت برویم تا سبد محصولات تکمیل شود. این خودروهای ارزان قیمت لزوما چینی نیستند، بلکه اروپایی هستند.

توافق با روسیه برای تولید خودرو

فاطمی امین درباره وضعیت قرارداد خودرو با روسیه گفت: در پی مشکلات ناشی از جنگ با اوکراین در روسیه، آنها علاقه مند به همکاری با ایران به ویژه در بخش قطعه سازی هستند. در حال حاضر مذاکراتی بین شرکت ها در حال انجام است و نقش وزارت صمت تنها تسهیل گری است.

جزئیات توافق با روسیه

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تهران جزئیات برنامه مشترک تولید خودرو ایران و روسیه را ارائه کرد. به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا نجفی منش گفت: چند سال پیش در نشست های مشترک قطعه سازان ایرانی و ترکیه ای، اولین طرح تولید خودروی مشترک با محوریت این دو کشور و روسیه مطرح شد که ما نیز از آن استقبال می کنیم. . طرحی که توافق اولیه آن در سفر اخیر رئیس سازمان توسعه تجارت به روسیه نهایی شد، در واقع ادامه این مذاکرات است.

وی بابیان اینکه پیشنهاد تولید این خودرو از چند سال پیش مطرح شد، گفت: طی مذاکرات اخیر با سازمان توسعه تجارت، مذاکرات این سازمان با مقامات روسی منجر به توافق اولیه شد. البته این در حال حاضر در سطح توافق اولیه است و باید در آینده گام های نهایی بیشتری برداشته شود.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران در تشریح جزئیات این مدل پیشنهادی گفت: طبق برنامه اولیه، با توجه به ظرفیتی که در بین قطعه سازان سه کشور وجود دارد، این طرح به گونه ای اجرا می شود که مسئولیت تامین قطعات و تجهیزات بین سه کشور.

نجفی منش ادامه داد: آنچه در این زمینه بسیار مهم است بحث تقسیم کار و اشتراک منافع است. با توجه به تجهیزات مونتاژ موجود در این سه کشور، می‌توان بر اساس توافق بر سر قطعات تولید نهایی توافق کرد و قطعات تمیزتر را بین سه کشور جابه‌جا کرد. یعنی در این چارچوب نباید فروش نقدی داشته باشیم، بلکه سه کشور با ارائه سهام خود خودرو را در کشور خود تولید خواهند کرد.

وی همچنین درباره ابعاد اجرایی این برنامه توضیح داد: قرار است خط تولید این خودرو در هر سه کشور فعال شود و قطعه سازان به اندازه نیاز خط تولید کار کنند.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران درباره ظرفیت قطعه سازان ایرانی در این حوزه نیز گفت: ما ظرفیت تولید قطعه برای دو میلیون دستگاه خودرو در سال را در کشور داریم که با توجه به تولید فعلی خودروسازان ایرانی در کشورهای تولیدکننده محصولات جدید در دستور کار قرار دارد. در این زمینه ایران، خودرو و سایپا نیز می توانند وارد همکاری و مشارکت جدیدی شوند تا این محصول مشترک با روسیه و ترکیه در نهایت به تولید نهایی برسد.

با این حال خودروسازان ایرانی با روسیه

مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو در گفت و گو با ایرنا، روسیه را بزرگترین خودروساز کشور با تولید محصولاتی مانند هیوندای دانست و گفت: حدود 60 درصد از این شرکت متعلق به شرکت خودروسازی “آتوواز” و “رنو” است. اما نکته مهم این است که ساختار این شرکت در روسیه مشابه ساختار ایران خودرو است و طبق آخرین اطلاعات این شرکت نیز مانند ایران خودرو دارای زیان و توان مازاد است.

وی ادامه داد: خودروسازی در روسیه نیز ساختار کمونیستی و مافیایی دارد، نمی گویم این ساختار کاملاً با ایران همخوانی دارد، اما شباهت هایی بین آنها وجود دارد. تا زمانی که آقازاده به شرکت های مادر در ایران دسترسی دارد، همین فضا در روسیه حاکم است.

کارشناس صنعت خودرو بابیان اینکه از منظر اقتصاد سیاسی شرایط مشابهی در صنعت خودرو در هر دو کشور وجود دارد، گفت: اگرچه شرکت های اروپایی در صنعت خودروی روسیه حضور داشتند، اما AvtoVAZ مانند ایران خودرو و سایپا از حمایت قابل توجهی از سوی دولت برخوردار است.

مصطفوی تاکید کرد: معتقدم اگر قصد توسعه داشته باشیم و بخواهیم کیفیت را ارتقا دهیم می توانیم در شرایط فعلی با شرکت های قوی چینی همکاری کنیم. درست است که در گذشته برندهای ضعیفی از چین به ایران وارد می شد، اما امروزه چین محصولات باکیفیتی در صنعت خودرو تولید می کند و شرکت های بزرگ خودروسازی در چین فعال هستند. امروزه، شراکت با شرکت‌های پیشرفته مانند چین، بهتر از همکاری با روسیه است.

وی گفت: اما اگر به دنبال رشد اندک قطعات در صنعت خودروسازی کشورمان و از نظر کمی یعنی افزایش تعداد و حجم صادرات روسیه هستیم، این گزینه خوبی است زیرا بسیاری از برندهای اروپایی روسیه را ترک کرده اند. و رنو که حدود 60 درصد است، روسیه را ترک کردند، بنابراین این فرصت خوبی برای بخش قطعه سازی در صنعت خودروسازی کشورمان است. صنعت ایران قطعاتی مشابه محصولات رنو و پژو دارد و همان قطعات را می توان با توجه به شرایط بازار روسیه تولید و صادر کرد، بنابراین روسیه پتانسیل خوبی برای افزایش جزئی در تولید و صادرات قطعات خواهد داشت.

مصطفوی با اشاره به مذاکرات قبلی با روسیه در زمینه تولید مشترک گفت: پیش از این نیز مذاکرات زیادی با روسیه انجام شده بود اما اینکه چرا این مذاکرات انجام نشد به این دلیل است که کشور ساختار اقتصادی سیاسی بسیار بسته ای دارد و بازار خودرو در این کشور رقابتی نیست. بنابراین برای حضور در بازار باید به مافیا پیوست. از سوی دیگر، روسیه قبل از این به این بازار نیازی نداشت و به راحتی می توانست با اروپا همکاری کند. این برای روسیه خوب است و فرصت وجود دارد. برای همکاری ناب.بنابراین ایران نیز گزینه خوبی برای روسیه است.

وی گفت: با این همکاری حجم تولید و صادرات ایران افزایش می یابد اما وضعیت کیفی تغییر نمی کند زیرا روسیه دانش فنی و فناوری تولید خودرو را ندارد. در شرایط فعلی بازار روسیه به شدت جذب صادرات قطعات ایران شده است و در هر دو کشور شرایط صنعت خودرو مشابه است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: معتقدم در کوتاه مدت دو کشور فناوری ندارند و نمی توانند کیفیت محصول را ارتقا دهند و بهره وری کاهش می یابد. اصولاً در شرایط فساد امکان توسعه فناوری وجود ندارد. در این شرایط روسیه نیز با کمبود مواجه است و به همین دلیل به خودروهای غیراروپایی روی آورد که با توجه به شدت تحریم ها و رها شدن شرکت های اروپایی با مشکل بیشتری مواجه نخواهند شد.

گرانی پژو و کاهش قیمت سمند و دنا

روز گذشته روند قیمت خودروهای پژو افزایش یافت اما خودروهای دنا و سمند کاهش قیمت داشتند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی نوسانات قیمت بازار خودرو نشان می دهد که در بین خودروهای پژو موجود در بازار خودرو پژو از سال 1387، سال 1398 طی یک روز 10 میلیون تومان گران شد و با یک میلیارد و افت قیمت مواجه شد. 320 میلیون تومان. پژو 206 تیپ 2 مدل 1399 نیز از 284 میلیون تومان دیروز به 285 میلیون تومان افزایش یافت و مدل 1400 این خودرو نیز در این مدت یک میلیون تومان افزایش قیمت و 295 میلیون تومان کاهش قیمت و مدل 1401 این خودرو از 304 افزایش یافت. میلیون تومان دیروز به 305 میلیون تن رسید.

خودروهای پژو پارس نیز در این مدت افزایش یافتند، بنابراین پژو پارس 1400 دیروز از 364 میلیون تومان به 365 میلیون تومان رسید.

اما خودروهای سمند در این مدت ارزان شدند به طوری که سمند LX 1401 از 306 میلیون تن به 304 میلیون تن رسید.

خودروی معمولی دنا مدل 1401 دیروز از 405 میلیون تومان به 404 میلیون تومان رسید و مدل 1400 این خودرو افزایش قیمت داشت و دیروز 394 میلیون تومان به 394 میلیون تومان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید