مکرون اکثریت حزبی خود را در پارلمان از دست داد

مکرون اکثریت حزبی خود را در پارلمان از دست داد

روز جدید حزب امانوئل ماکرون برای حفظ اکثریت پارلمان باید حداقل 289 کرسی را حفظ می کرد، اما نتایج نشان می دهد که او تنها 245 کرسی از 300 کرسی پارلمان قبلی را حفظ خواهد کرد.

بی بی سی: تنها دو ماه پس از انتخاب مجدد امانوئل مکرون به عنوان رئیس جمهور فرانسه، او و حزب حاکم 55 کرسی در پارلمان فرانسه را از دست دادند و اکنون باید برای تصویب لایحه های اصلاحی کابینه را اصلاح کنند. با ائتلاف نوظهور «نه» که متشکل از احزاب چپ و سبز است، مذاکره کنید.

روز یکشنبه ۱۹ ژوئن، در آخرین دور انتخابات پارلمانی، سرنوشت ۵۷۷ کرسی مشخص شد و به گفته وزارت کشور فرانسه در ساعات اولیه صبح دوشنبه، حزب آقای مکرون ۵۵ کرسی دیگر را به اکثریت ۳۰۰ کرسی از دست داد. آوریل باخت آقای مکرون به مارین لوپن از دست رفت.

اگرچه حزب میانه رو ماکرون با 245 کرسی همچنان بیشترین سهم را با 577 کرسی در پارلمان دارد، اما به گفته وزارت کشور فرانسه، نتایج نهایی بسیار کمتر از حد نصاب اکثریت 289 کرسی پارلمان است. برای پیشبرد برنامه های خود و حتی حکومت، او باید به دنبال اتحاد با سایر احزاب اصلی باشد که همه آنها در یکشنبه شب خوشحال بودند.

پیروزی بزرگ در انتخابات روز یکشنبه به Knop رسید، ائتلاف احزاب چپ و سبز که 145 کرسی به دست آورد.

حزب راست افراطی مارین لوپن نیز با 89 کرسی به بزرگترین حزب راستگرای پارلمان فرانسه تبدیل شد.

نتایج ناامید کننده حزب امانوئل ماکرون به حدی بود که الیزابت بورن، نخست وزیر، آن را در تاریخ معاصر فرانسه منحصر به فرد خواند و آن را خطری همراه با سایر تهدیدات داخلی و بین المللی برای دولت فرانسه توصیف کرد، اگرچه او صبح دوشنبه وعده داد که برای تشکیل موثر تلاش کند. ائتلاف با احزاب دیگر

پیشنهاد امانوئل مکرون برای افزایش سن بازنشستگی از 62 به 65 سال اکنون با دیوار سختی به نام ائتلاف جدید روبرو خواهد شد که به طور تصادفی مدعی کاهش سن بازنشستگی از 62 به 60 سال است.

ائتلاف چپ-سبز به رهبری ژان لوک ملانشون اکنون با کسب مقام دوم در انتخابات پارلمانی تهدیدی برای مکرون برای کشور تلقی می شود.

ائتلاف علاوه بر کاهش سن بازنشستگی، وعده توقف افزایش قیمت ۱۰۰ کالای اساسی و ایجاد یک میلیون شغل را داده است.

با از دست دادن اکثریت پارلمان، مکرون احتمالا مجبور خواهد شد برخی از وزرای کابینه خود را با وزرای جدید مورد توافق ائتلاف جایگزین کند.

در همین حال، به نظر می رسد ژان لوک ملانشون، رهبر ائتلاف جدید، با متحد کردن احزاب اصلی و جمع آوری طیف گسترده ای از رای دهندگان، موفق به تشکیل یک ائتلاف بزرگ شده است.

ناپ به معنای اتحاد اکولوژیکی و اجتماعی مردم جدید است.

او روز یکشنبه به هوادارانش گفت که حزب حاکم ضربه سختی خورده است و اکنون فرصت های زیادی در دست ائتلاف چپ-سبز است.

مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «مجلس ملی» نیز روز یکشنبه با شادی و احساس پیروزی در مقابل هواداران خود ظاهر شد.

حزب راست‌گرای جمهوری‌خواه نیز از نتایج خرسند است، زیرا در پاسخ به ترس هواداران از کاهش سهم این حزب در پارلمان، توانستند کرسی‌های خود را حفظ کنند. کریستین ژاکوب، دبیرکل این حزب، انتخابات را «نیش شکست» برای امانوئل ماکرون خواند.

آوریل گذشته، زمانی که امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با اختلاف قابل توجهی مارین لوپن را شکست داد، حزب او 300 کرسی پارلمان را به دست آورد که در حال اتمام بود، اما همانطور که نتایج انتخابات امروز نشان می دهد، حزب آقای ماکرون باقی خواهد ماند. 245 کرسی، او برای حفظ اکثریت به حداقل 289 کرسی نیاز داشت. حزب او در این انتخابات حتی فراتر از انتظارات نظرسنجی ها کرسی های خود را از دست داد.

تفاوت در سیاست ها

با تغییر ساختاری کرسی های پارلمان فرانسه، از این پس سیاست ها و برنامه های دو حزب اصلی در تقابل با یکدیگر قرار خواهند گرفت. از یک سو، حزب میانه رو امانوئل ماکرون همچنان مدعی «شیوه جدید» برای اداره فرانسه است و به مردم پیشنهاد می کند:

ایجاد “شورای ملی بنیانگذاران” متشکل از مردم مناطق مختلف برای هموار کردن راه برای حکومت دمکراتیک تر در فرانسه.

کاهش هزینه های بالای زندگی با اصلاحات اساسی و حرکت به سمت حداکثر اشتغال و همچنین انتشار کربن صفر
در نهایت، مهمترین بخش از اصلاحات پیشنهادی دولت آقای ماکرون افزایش تدریجی سن بازنشستگی به 65 سال است.

وعده در برابر ائتلاف NOP (چپ-سبز):

کاهش سن بازنشستگی از 62 سال به 60 سال
حداقل دستمزد ماهانه را 15 درصد افزایش دهید و به 1500 یورو در ماه افزایش دهید
افزایش قیمت کالاها را متوقف کنید و حدود یک میلیون شغل جدید ایجاد کنید

جیانلوک ملانشون کیست؟

آقای ملانشون می گوید هدف او جلوگیری از تشکیل دولت آینده فرانسه توسط مکرون است. او به همراه حزب سبز فرانسه، سوسیالیست ها و کمونیست ها ائتلافی به نام نوپ تشکیل داد.

در سال 2005، همزمان با همه پرسی قانون اساسی اتحادیه اروپا، یک بحران ملی بین احزاب رسمی به ویژه حزب سوسیالیست فرانسه در گرفت. چهره هایی مانند ژان لوک ملانشون با این لایحه مخالفت کردند، در حالی که فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سابق فرانسه و اطرافیانش از رای “آری” دفاع کردند که محافظه کاران و جناح راست میانه رو می خواستند.

سرانجام فرانسوی ها به پیش نویس قانون اساسی اتحادیه اروپا نه گفتند. اما تنش ها در درون حزب تا انتخابات ریاست جمهوری 2007 ادامه یافت. پس از شکست سوسیالیست ها، ژان لوک ملانشون حزب را ترک کرد و در سال 2009 حزب چپ فرانسه را تأسیس کرد. حزبی که او می گوید «هرگز با حق سازش نمی کند».

حزب چپ که بعداً به فرانسه شکست ناپذیر تغییر نام داد، با کمونیست ها و تعدادی دیگر از احزاب چپ کوچکتر فرانسه متحد شد و در برخی از انتخابات محلی و ملی پیروز شد. ملانشون سخنران قوی ای است، او می داند که چه می خواهد و چگونه آن را بیان کند. گفتمان رادیکال او قلب بسیاری از جوانان را به دست آورد و امیدها برای تغییر اساسی و اصلاح نظام سیاسی کشور را زنده کرد.

ژان لوک ملانشون به زودی در آخرین انتخابات ریاست جمهوری سوم شد.

ژان لوک ملانشون از سمت منشی و روزنامه نگاری در طول فعالیت چپ خود در دهه 1970 استعفا داد. او برای مدت کوتاهی در زمان نخست وزیر سوسیالیست لیونل جوسپن وزیر آموزش بود، اما در اوایل دهه 2000 از چرخش سوسیالیست ها به سمت راست ناامید شد.

او 19.6 درصد آرا را در انتخابات ریاست جمهوری 2017 و 21.95 درصد را در انتخابات ریاست جمهوری 2022 به دست آورد و تعدادی از رای دهندگان چپ را به خود جلب کرد.

او بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری شعار «نخست وزیر مالیخولیا» سر داد.

در دوران ریاست جمهوری مکرون، آقای ملانشون با سیاست های ماکرون مخالفت کرد و از اعتراضات جلیقه زردها علیه نابرابری اقتصادی حمایت کرد.

البته آقای ملانشون پس از اعلام موضع خود در قبال خروج فرانسه از ناتو، با انتقادات زیادی مواجه شد.

دیدگاهتان را بنویسید