میثاق شهدای روحانی فانوس حوزه/ جهاد تبیین رسالت مهم حوزه و روحانیت امروز


ساعت: 13:06
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840829

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه حوزه و رسالت مهم ترین ویژگی حوزه های علمیه است، گفت: وصیت نامه شهدا به ویژه شهدای روحانی، همزمان انسان را تهذیب می کند و چراغ راه آینده حوزه های علمیه در سختی ها و مشکلات است. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفت و گو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به برگزاری کنگره شهدای روحانی گفت: اندیشه و تلاش حوزه های علمیه شیعه حاکم بر معنای جهاد در راه خدا و مبارزه برای اداره ارزش های اسلامی در جامعه است. جریان پویای اندیشه اسلامی در حوزه های علمیه ماهیت جهادی دارد. این روحیه قرن ها در زمان ها و اشیاء مختلف حفظ شده است و امروزه با همین شالوده و تکیه گاه جلوه ای درخشان تری دارد.

حوزه های علمیه و روحانیت در انجام و تداوم رسالت خود
وی ادامه داد: روحانیت شیعه چنانکه جهاد در مباحث اعتقادی و فقهی را براساس آیه شریفه «فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» انجام داده و بر آن تأکید ورزیده در جهاد تبلیغ و تبیین نیز بر اساس آیه شریفه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَکَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا» در مسیر و‌ میدان جهاد با معیار تلاش برای خدا و عیار بالای عمل خالص برای خدا و شجاعت در میدان‌های علم و عمل، واهمه‌ای از دشمنان نداشته است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: از تزکیه، تعلیم و تعلم، تفرقه در دین، هجرت، پیشگیری و انتقال پیام های الهی که همواره با مشکلات و گاه شهادت در انجام فرائض الهی همراه است، وظایف مقدسی است که ترکیبی است. از شعر و داستان ، سفر تاریخی باشکوه و باشکوه در دفاع از کیان و نام اسلام و مسلمین.

پاسداری از سنت ها و دستاوردهای پویا حوزه های علمیه و خط مشی روحانیت ضروری است.
وی افزود: آگاهی از تلاش های خستگی ناپذیر روحانیت از آغاز غیبت کبری تا امروز و مجاهدت های سخت و دشوار آنان در راه اعتلای کلام الله مجید و مبارزه با انحرافات و ظلم به اعمال نهفته در سنت حوزوی لازمه نسل جوان.» او با آن آشنا شد و این رویه پویا را در همه زمان ها و موقعیت ها حفظ کرد.
حجت الاسلام بنیادی افزود: اینکه حوزه های علمیه هیچ گاه بیگانه نبوده و نسبت به جریانات جامعه حساس و فعال بوده و از بی تفاوتی متنفر بوده و همواره در مقابل خطراتی که جامعه را تهدید می کند، پیشگام و مبتکر بوده اند، از دیگر مسائلی است که سطوح عالی حوزه های علمیه در کنش و واکنش های اجتماعی ثابت شده است، اما اشباع متعالی وجود داشته است

شناخت حوزه و رسالت، مهمترین ویژگی حوزه های علمیه است
وی خاطرنشان کرد: دایره اجتهاد و فهم امور ابعاد گسترده ای دارد که ملکه فهم نه تنها در تصمیم گیری، بلکه با توجه به قرائن در میان عرصه هایی که دین نقش عمده و اصلاحی دارد، نتیجه آن را درک می کند. معرفت دینی آن خوب است. بر این اساس نشان داده شده است که مهم ترین شاخص اثربخشی و موفقیت حوزه های علمیه و روحانیت شیعه، «شناخت حوزه و رسالت» در هر زمان است.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: رشد سران علم، مقابله با افکار الحادی، مبارزه با شبهات اعتقادی و حضور در جبهه های نبرد با دشمنان، نشان می دهد که روحانیت همواره در عرصه های «نرم» حضور مؤثر و تعیین کننده ای داشته است. جنگ و جنگ سخت.» که از نقاط قوت است و امتیاز و حتی منحصر به فرد بودن حوزه های علمیه شیعه نسبت به سایر حوزه ها، ادیان دیگر را بیشتر نمایان می کند.

نیاز به آشنایی با تاریخ اسلام، تاریخ قرون وسطی، تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب
وی بیان کرد: یکی از نیازهای فعالیت های حوزوی شناخت و شناخت نقش و رسالت حوزه ها و زنجیره از دوره های مختلف حوزه های علمیه است. درست است که آگاهی از سه دوره «تاریخ میانه، تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب» نیز حائز اهمیت است و این به دلیل حلقه زنجیره‌ای این دوره‌هاست که تأثیر علما و سمینارها را برای هدایت و راهنمایی تعیین می‌کند. جامعه را متحول کند

انقلاب اسلامی، شکوه نفوذ حوزه های علمیه شیعه و روحانیت در رویدادهای جهانی
حجت‌الاسلام بنیادی گفت: تاریخ نهضت‌های اسلامی به‌ویژه جایی که روحانیت پیشگام آن‌ها بودند، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های حوزه‌های علمیه است که با انقلاب کبیر اسلامی ایران به اوج خود رسید. خمینی ظاهر بسیار خوبی داشت.
وی ادامه داد: شناخت عمیق محاسبات درونی و بیرونی، پیشگامی و ایثار، ایثار و ایثار در طول تاریخ، رسالت علمی و عملی خود را به انجام رساند و حیات و پویایی اسلام ناب محمدی را در طول تاریخ به نمایش گذاشت. تاریخ، رسالتی که «لَیْکُمْ وَ لا یُخْرُونَ اللَّهِ» که همان مقام با عظمت و رسالت ذاتی روحانیت است تا وعده الهی در ظهور و قیامت بقیه محقق شود. خداوند قادر.

پاسداری مقدس و حضور روحانیت در خط مقدم نبرد با دشمن
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: مهمترین دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس از جنگ عراق علیه ایران بود. و انسان ها در کنار فداکاری هایی که در این دنیا از مال و جان یک ملت فدا کرده اند، از روزهایی است که تمام لحظات تربیت پیروان مجاهد سرشار از ویژگی هایی است که موجب غرور دینی و غرور ملی می شود. به او.
وی ادامه داد: ملتی که سراسر وجودش سرشار از ارادت و اطاعت از امام و اراده پولادین برای شکست متجاوزان بود، لحظه مهمی همراهی، اتحاد و هدف اقشار مختلف در این کارزار، حضور طلاب و روحانیون بود. در میان رزمندگان اسلام در سنگری «یگان مظهر روحانیت» شناخت رسالت و حضور در میدان.
حجت الاسلام بنیادی گفت: تقدیم چهار هزار شهید در دوران نهضت و انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، پاسداری از حریم اهل بیت علیهم السلام و شهدای سلامت دلیل جدی پیشگامی و پیشگامی حوزه های علمیه است. دوشادوش ملت مومن ایران اسلامی و این همراهی رمز موفقیت بزرگ در چهل و سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانی عرفانی در وصف شهدای روحانی فرمودند: خون پاک شهدای حوزه و روحانیت افق فقاهت را تار کرد.

8acf85cb 6c06 44f3 b073 31a02b26e6c5 خبر خاکستری

خواندن و عمل به وصیت شهدای روحانی باعث تهذیب نفس و تقویت عزم آنان می شود.
وی افزود: یکی از بهترین اعمال عبادی و انقلابی خواندن وصیت نامه شهداست که با جان های پاک و پرهای پاک از همه آلودگی های دنیوی نوشته شده است. حوزه در سختی ها و دشواری هاست، گاهی در این وصیت نامه ها -که تعدادشان کم نیست- نکاتی هست که گویا عارف صاحب این حقیقت است که شهدای روحانی واقعاً عارفان گمنام و عاشقان وصال هستند.

جهاد تبیین رسالت مهم امروز حوزه و روحانیت
این کارشناس مذهبی گفت: رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه ای در بیانیه ای مهم، تکلیف حافظان انقلاب به ویژه رهبران نهضت اسلامی را در «تبیین جهاد»، «توضیح برای تنویر افکار عمومی» اعلام کردند. دشمنی با مأموریت‌ها، به ویژه جوانان. درک عمیق این دوران کمتر از درک شرایط دوران دفاع مقدس نیست که واضح‌تر است.

حوزه های علمیه شیعه و روحانیت به عهد خود وفادارند
وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه امروز بیش از هر زمان دیگری مشهود است انگیزه های جهادی و تلاش میدانی در بین حوزویان برای پیروی از پیشگامان جهاد و شهادت و دفاع از دستاوردها و ارزش های انقلاب اسلامی است. این نشان دهنده عهدی ماندگار است و پایانی شیرین و پاک برای شهادت به ارمغان می آورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید