میزان یارانه به هدف در روش مستقیم بیشتر است/ دادن ارز 4200 حجمی به تولید ضربه می زند.


ساعت: 10:36
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877463

مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به نواقص ارز ترجیحی گفت: اگر یارانه را به مصرف کننده بدهیم و در انتهای زنجیره بدهیم روش بهتری است و میزان این نوع یارانه است. بیشتر می پردازد.”

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یارانه به معنای کمک های دولتی به عموم مردم به طور مستقیم یا غیرمستقیم است. در مدل اول می توان در ابتدای زنجیره به تولیدکنندگان یا واردکنندگان پرداخت کرد. اگرچه این روش برای دولت آسان‌تر است، اما با فساد مرتبط است و احتمالاً توسط افراد سودجو مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. روش دوم به طور مستقیم به مصرف‌کنندگان یارانه می‌دهد.

اما نکته اصلی نحوه اعطای یارانه به خانوارها است. آیا بهتر است یارانه به صورت نقدی به مصرف کنندگان داده شود و از طریق راهکارهایی مانند کالابرگ در اختیار مردم قرار گیرد؟

«اگر» و «اما» در این زمینه بسیار است و کارشناسان اقتصادی نظرات متفاوتی را ارائه کرده اند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.


ترجیحی می تواند با پایین نگه داشتن قیمت ها تولید را سرکوب کند

مهدی موحدی هیچکس, استاد دانشگاه و مشاور وزیر اقتصاد در پاسخ به شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی خاطرنشان کرد: بدون شک ارز ترجیحی می تواند با پایین نگه داشتن قیمت ها به تولید داخلی آسیب برساند و در مواقعی که سیاستی سخت است باید شرایط را بررسی کرد و اینکه چه سیاست های بهتری وجود دارد و تفاوت بد و بد را جویا شد. , “بدتر از آن، چه کسی را انتخاب کنیم؟”



وی گفت: واقعیت این است که وقتی برای هر چیزی قیمتی کمتر از قیمت بازار آزاد تعیین می کنیم، معمولاً منجر به توزیع نامناسب کالا و مشکل قاچاق می شود. بعد.



موحدی تصریح کرد: اعطای ارز ترجیحی مشکلاتی از جمله عدم مدیریت صحیح تقاضای ارز را برای کشور به همراه داشته است، اینها مهمترین استدلال هایی است که اقتصاددانان برای مشکلات ارز ترجیحی مطرح می کنند که همه بر آن اتفاق نظر دارند.


در دوران سلطنت هشت دهک اول مردم آمریکا یارانه مستقیم دریافت کردند

وی گفت: نگاهی به عملکرد کشورهای مختلف نشان می دهد که یارانه هم پرداخت می کنند و این طبیعی است. حتی کشوری مثل آمریکا که مدعی مهد سرمایه داری است به مردمش یارانه می دهد. به عنوان مثال در دوران تاج، هشت دهک اول این کشور، تعداد قابل توجهی از یارانه بهره مند شدند.



وی تاکید کرد: بنابراین یارانه ها ماهیت اقتصاد، حق مردم است چرا که برخی افراد در چرخه اقتصاد در آستانه حذف هستند. باید با ابزارهایی که توزیع بهینه درآمد را کنترل می کند، آنها را در چرخه اقتصادی کشور حفظ کنیم. اما در اینجا سوال این است که چگونه می توان یارانه را از مردم گرفت.



این تحلیلگر اقتصادی: وقتی از یارانه صحبت می کنیم باید در نظر داشته باشیم که یارانه ها به شکل های مختلف است و مدل های پرداخت متفاوتی دارد. ما باید بهترین راه را برای ارائه یارانه به مصرف کنندگان پیدا کنیم.


نظارت دقیق بر طول زنجیره تولید و مصرف به روش غیرمستقیم فرآیند پیچیده ای است

وی با بیان اینکه در اقتصاد، انتخاب مشکلی با جمع صفر نیست، ادامه داد: نحوه پرداخت یارانه مردم از جامعه ای به جامعه دیگر، محصولی به محصول دیگر و خدماتی به خدمت دیگر متفاوت است. گاهی اوقات تصمیم گرفته می شود که یارانه به تولیدکننده داده شود، در اینجا باید از نظر اطلاعاتی آنقدر قوی باشیم که بتوانیم یارانه را در کل زنجیره با دقت دنبال کنیم و ببینیم که آیا این یارانه در نهایت به دست مصرف کننده می رسد یا خیر…



موحدی در تشریح روش دوم گفت: روش دیگر این است که یارانه را مستقیماً در اختیار مصرف کننده قرار می دهیم و در انتهای زنجیره می دهیم. به نظر من روش دوم بهتر است و میزان یارانه به هدف با این روش بیشتر است. مگر اینکه هدف ما حمایت از سازنده باشد. در این صورت باید یارانه را به تولیدکننده بدهیم.

45f4b538 fd81 4c7e aa19 8d2e0d252788 خبر خاکستری

وی خاطرنشان کرد: البته حمایت از مصرف کننده در انتهای زنجیره در واقع از تولیدکننده حمایت می کند زیرا با یارانه دادن به مصرف کنندگان قدرت خرید آنها را افزایش می دهیم که این نیز مستقیما به نفع تولیدکننده است. “

این استاد دانشگاه شاهد تاکید کرد: من هیچ اعتراضی به ضرر ارز ترجیحی ندارم و قبول دارم که این سیاست مشکلاتی داشت و اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرد. اما بهتر است دولت حذف ارز ترجیحی را ترجیح دهد.


ضرورت ایجاد شناسنامه مالی خانوار برای تحقق اهداف نظام یارانه

وی تصریح کرد: یکی از این پیش نیازها دستیابی به نظام یکپارچه مراقبت اجتماعی است. چه خوب که در ابتدا کارت مالی، اقتصادی و اجتماعی برای همه خانوارهای کشور ایجاد شد. مشخص شد سرپرست خانوار چه نوع کار و درآمدی دارد و چه نوع حمایتی باید از آنها انجام شود.



مشاور وزیر اقتصاد در پایان گفت: اگر این نظام اجتماعی یکپارچه را داشتیم در مرحله اجرا خیلی جلوتر بودیم. هدف اصلی ما حمایت از اقشار ضعیف جامعه است که بدون این توافقات امکان پذیر نیست. اکنون دولت باید برای ایجاد این هویت مالی و اقتصادی برای خانوارها گام بردارد تا سیاست جدید هدفمندی یارانه ها را بهتر اجرا کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید