ناامیدی در میان دیپلمات های آمریکایی در وزارت خارجه تشدید شده است


ساعت: 20:00
تاریخ انتشار: 1401/02/16
کد خبر: 1836772

در حالی که ایالات متحده با موفقیت یک جبهه متحد غربی را برای دفع تجاوز روسیه به اوکراین رهبری کرده است، واشنگتن در سیاست های خود در قبال ایران، چین و شاخ آفریقا به اندازه کافی موثر نبوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریک; آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اندکی پیش از تایید شدن به عنوان دیپلمات ارشد در سال گذشته، به قانونگذاران گفت که در تلاش است تا با تشکیل یک جبهه متحد علیه ایران و چین، آنچه را “دیپلماسی آسیب دیده آمریکا” خواند، متحد کند. و روسیه تلاش خواهد کرد.

اما دیپلمات های آمریکایی و منابع نزدیک به چندین مقام سابق و فعلی گفتند که وزارت امور خارجه از تصمیم گیری متمرکز تنها در چند موقعیت ناامید شده است.

در حالی که ایالات متحده با موفقیت یک جبهه متحد غربی را با برخی از حمایت‌های آسیایی برای دفع حمله روسیه به اوکراین رهبری کرده است، وزارت امور خارجه در متحد کردن جهان علیه ایران یا چین مؤثر نبوده است.

دو دیپلمات کهنه کار نیز در کمتر از یک سال از سمت خود به عنوان فرستاده ویژه در شاخ آفریقا استعفا داده اند.

در مورد چین، کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال توافقات اقتصادی و امنیتی با پکن هستند زیرا آمریکا به خاورمیانه توجهی ندارد.

در مورد ایران، به نظر می رسد مذاکرات برای از سرگیری توافق هسته ای 2015 به دلیل درخواست تهران برای حذف نام تروریست منتسب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متوقف شده است.

حداقل سه تن از اعضای تیم مذاکره کننده برجام به رهبری رابرت مالی در ماه های اخیر استعفا داده اند.

در ژانویه، زمانی که اعلام شد ریچارد نیووی تصمیم به کناره گیری از سمت معاونت ستاد ارتش گرفته است، وزارت امور خارجه تلاش کرد تا هرگونه حذفیات را کم اهمیت جلوه دهد و گفت که تحرکات کارکنان “بسیار معمول” است.

b9ef38c5 3b38 46fa aa16 cb7fcabc54b8 خبر خاکستری

اما نفیو در توییتر نوشت که در 6 دسامبر “به دلیل اختلاف نظر صمیمانه بر سر سیاست” ترک کرد.

آرین طباطبایی، مشاور ارشد وزارت خارجه نیز از تیم مذاکره کننده ایران استعفا داد. حساب کاربری وی در لینکدین می گوید که او از این ماه به عنوان مشاور ارشد سیاسی در پنتاگون شروع به کار کرد.

منابع آگاه از تصمیم او گفتند که طباطبای تصمیم به ترک این تیم گرفته است زیرا رابرت مالی به سفیر روسیه در وین اجازه داده بود مذاکرات را رهبری کند.

زمانی که العربیه به زبان انگلیسی با او تماس گرفت، طباطبای گفت: «در حال حاضر هیچ گفتگویی با مطبوعات ندارم.

دن شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل نیز حدود هفت ماه بعد از سمت خود به عنوان مشاور ارشد رابرت مالی کنار رفت.

5b226043 7cda 4b7c b51c 2fb82784165f خبر خاکستری

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: «به عنوان فردی که بیش از سه دهه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را رصد می‌کند، امروز اینجا هستم تا نگرانی خود را درباره دور کنونی مذاکرات بر سر یک برنامه اقدام مشترک جامع اعلام کنم». منتقد توافق برجام یک برای مطرح کردن برنامه هسته‌ای خطرناک و سریع ایران که در آستانه داشتن مواد کافی برای سلاح‌های هسته‌ای قرار دارد.

او گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران ما را با یک توافق بد یا یک توافق موقت تهدید کند، زیرا این به ایران اجازه می‌دهد تا به ساخت ظرفیت هسته‌ای خود ادامه دهد».

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید