نرخ همه چیز کم شده جز تورم!

نرخ همه چیز کم شده جز تورم!

سال اول قرن جدید با کاهش نرخ بهره بر همه چیز به جز تورم به پایان رسید! یعنی غول تورم از جام بیرون آمده و این بار غیر از کالاهای سرمایه ای، کالاهای مصرفی را نیز هدف گرفته است.

افزایش عجیب قیمت غذا در ایران در کمتر از یک سال یعنی. بین اردیبهشت تا پایان اسفند ماه، غذا را به یک موضوع مهم برای خانوارهای ایرانی تبدیل کرد.

پیش از این، مسکن به یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش‌های هزینه‌ای پرتفوی خانوارهای ایرانی تبدیل شده است.

بنابراین بخش مهمی از درآمد ایرانیان صرف هزینه های جاری می شود. تامین مسکن و غذا در ایران که البته منجر به کاهش سطح رفاه خانوارها شده است. سهم فرهنگ و سرگرمی در خانواده های ایرانی به دلیل افزایش شدید تورم با کاهش قابل توجهی روبه رو است و این نشان می دهد که خانواده های ایرانی بخش مهمی از درآمد خود را صرف تامین امور روزمره خود می کنند.

حذف ارز از 4200 تومان

جراحی اقتصادی یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را می توان یکی از مهم ترین سیاست های اجرایی امسال دانست. اگرچه دولت با استناد به اینکه یارانه ارزی به هدف نرسیده، ارز را از 4200 تومان حذف کرد، اما در عمل تورم در حوزه مواد غذایی با رشد فزاینده ای مواجه شد و در ساده ترین حالت تورم مواد غذایی در بهمن ماه از مرز 71 درصد گذشت.

اگرچه برخی از حامیان لغو ارز 4200 تومانی معتقد بودند که وجود این ارز باعث فشار هزینه بر قیمت ارز شده است، اما لغو این ارز نتوانست فشار هزینه ای را بر قیمت ها کاهش دهد.

کارشناسان معتقدند در این فضا تورم و بحران های اقتصادی به همراه جامعه ایران به سال 1402 خواهد رسید و تورم در سال آینده به معضلی مهم و اساسی برای مردم تبدیل خواهد شد، بنابراین ایرانیان برای پنجمین سال متوالی تورم بالایی را تجربه خواهند کرد.

زمانی که تورم مواد غذایی از حد مجاز فراتر رفت، بسیاری پای جنگ اوکراین را وسط گذاشتند و از بحران جهانی غذا صحبت کردند، در حالی که سیاست ارزی دولت سیزدهم به مرحله نهایی خود رسید، تقریباً سه ماه از جنگ اوکراین می گذشت. نکته اینجاست که کشورهای دیگر نیز در نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین با بحران غذایی مواجه هستند اما حجم رشد قیمت مواد غذایی در ایران بسیار بیشتر از سایر کشورهاست.

در یک بررسی ساده قیمت محصولاتی مانند روغن، برنج و گوشت بین 100 تا 300 درصد افزایش را نشان می دهد.

قطار قیمت شروع شده است

در حالی که ایران در نیمه اول سال با تورم ریالی بالای 40 درصد دست و پنجه نرم می کرد، قیمت دلار در نیمه دوم سال روند صعودی داشت. این افزایش قیمت ارز، موتور تورم را دوباره به کار انداخت و با توجه به افزایش قیمت ارز، قیمت ها بار دیگر افزایش چشمگیری را تجربه کردند.

رشد غیرقابل کنترل ارز و رسیدن قیمت دلار از کانال 30 هزار تومانی به بالای 50 هزار تومان و ارز نزدیک به 60 هزار تومان، دولت را بر آن داشت تا سیاست تثبیت نرخ ارز را دوباره در پیش بگیرد. و با گذشت چند ماه از حذف ارز 4200 تومانی، قیمت 28 هزار و 500 تومانی را برای واردات کالاهای اساسی در نظر بگیرید.

بنابراین بازگشت دولت به این سیاست نمی تواند مشکلات را حل کند و دولتی که مدعی بود قصد ندارد برجام، مذاکرات خارجی و تحریم ها را به میز مردم گره بزند، در روزهای پایانی سال به ایجاد برجام. روابط ایران و عربستان سعودی مدعی گشایش در شرایط اقتصادی بود و تاکید مقامات دولتی این بود که با بازکردن درهای ورودی درهم به ایران، مشکلات حل خواهد شد.

رشد قیمت ماراتن در بازارها

اینطور شد که در نیمه دوم ماراتن، گرانی در بازارها و قیمت هر خودرو، هر مترمربع مسکن و هر سکه در کل بهار آزادی و… آغاز شد. رکوردهای عجیبی به جا گذاشت ارزان ترین خودروهای ایران که در ایام نوروز حتی اجازه ورود به کیش و قشم را ندارند از مرز 300 میلیون تومان گذشت و هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به میانگین 55 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر باید در نظر داشت که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی از مرز 30 میلیون تومان گذشت و همه اینها نه تنها سرمایه گذاری در بازار را با مشکل مواجه کرد، بلکه به کاهش ارزش پول ملی نیز منجر شد. روز به روز بیشتر از گذشته

حتی برقراری روابط سیاسی بین ایران و عربستان نیز نتوانست این معادلات را تغییر دهد و در عمل در مدت زمان بسیار کوتاهی نوسانات قیمتی در این بازارها رخ داد.

دولت چه می گوید؟

آمارهای دولتی اما وضعیت اقتصادی ایران را مطلوب توصیف می کند. احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت که مسئولیت وزارت اقتصاد و دارایی را نیز بر عهده دارد در آخرین دیدار خود با خبرنگاران در سمت سخنگویی در سال 1401 اعلام کرد که بر اساس آمار 9 ماهه مرکز آمار ایران اقتصاد ایران 3.3 درصد رشد داشته است. به گفته وی، رشد سرمایه گذاری خارجی 3.4 درصد اعلام شد و نرخ بیکاری در پاییز امسال به 8.2 درصد رسید. وی از تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در کشور خبر داد و تاکید کرد: با اقدامات انجام شده در حوزه واردات خودرو، عرضه خودرو در کشور مطمئن تر از گذشته خواهد بود.

توقف قرعه کشی از دیگر نکاتی بود که هاندوزی به آن اشاره کرد. او کاهش بدهی را یکی دیگر از رویدادهای مهم می داند. به گفته وی، وصول بدهی ها تا بهار سال 1401 افزایش یافت اما در تابستان 190 هزار میلیارد تومان بدهی کاهش یافت که رکورد قابل توجهی است.

با وجود رضایت دولت از وضعیت اقتصادی، کارشناسان معتقدند در این فضا، قطار تورم و بحران های اقتصادی در سال 1402 به جامعه ایران خواهد آمد و تورم در سال آینده برای پنجمین متوالی به معضل مهم و اساسی مردم تبدیل خواهد شد. سال با تورم بالا

دیدگاهتان را بنویسید