نسل حسینی، مبتکر ظهور/ واقعه عاشورا، بزرگترین دانشگاه علم بشری است.


ساعت: 09:14
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887802

واقعه عاشورا بزرگترین دانشگاه تعلیم بشریت است و گرمای عشق به امام حسین (ع) در دلهای مؤمنان هرگز سرد نخواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، با فرا رسیدن محرم همه جا به رنگ حزن و ماتم در می آید، پارچه های سیاه و پرچم های عزا به نشانه عزا برافراشته می شود و شیفتگان امام حسین (ع) به صورت خودجوش دست به تهیه لباس های عزا می زنند. و هر یک از عزاداران در این ایام سعی در نشان دادن ارادت خود به سرور و سالار شهیدان دارند.

امام حسین (ع) و یاران بزرگوارش در راه حق و احیای دین جان خود را فدا کردند و از سیره و سیره سیدالشهدا (ع) و یارانش درس های بزرگی می توان گرفت، بنابراین واقعه عاشورا بزرگترین دانشگاه علم بشری است که بدانیم برای احیای ارزش ها و آزادی باید با دشمنان ظالم و ظالم روبرو شد.

قیام امام حسین (ع) ماندگار و در تاریخ بی نظیر است، قیامی که پیامدهای آن به قله های تاریخ بازمی گردد و امروز این عشق و ارادت به امام حسین (ع) در سینه همه شیعیان نهفته است. کودکانی که هستند. لباس کوچکی از مصیبت امام حسین علیه السلام می پوشند و در مجالس عزاداری آن ایام با زنجیر زدن یا سینه زدن و یا هر چه که می توانند عزاداری می کنند.

در همین راستا گفتگویی با حجت الاسلام محمد پیریایی کارشناس مذهبی انجام شده است که در ادامه می خوانید.


نسل حسینی چگونه به وجود آمد؟

امام حسین (علیه السلام) انسان کامل و حجت خدا و نور هدایت است و هرکس با علم و علاقه و آگاهی در راه هدایت باشد امام حسین است که پیامبر (ص) در دل مؤمنان می فرماید: از محبت امام حسین (ع) گرم است که سرد نمی شود، این نشانه آن است که امام با محبت به ارادتمندان خود رسیدگی می کند و به ارادتمندان خود عنایت می کند.

نور هدایت امام حسین(ع) ملت را از جهل و ظلم خاندان پهلوی رهایی بخشید، مؤمنان با علم و آگاهی به این آزادی و عزت و استقلال در زیر پرچم هدایت اهل بیت(ع) دست یافتند. خود تصمیم بگیرند و نباید تحت حاکمیت بیگانگان باشند، در واقع هرکسی که در مسیر هدایت الهی و ائمه اطهار (علیهم السلام) است، به ویژه امام حسین (علیه السلام) که از نظر مشکلات پیشرو در میان ائمه است. آزمایش هایی که او با آن روبرو شد به این معنی است که او راه هدایت و تکامل را دنبال کرد.

ظهور منجی عالم بشریت یعنی ظهور همه فضایل و زایل شدن همه رذیلت ها، کسانی که می توانند مقدمات ظهور باشند که نسل حسینی دارند، نسل حسینی یعنی کسانی که دل و اندیشه و کردارشان است. در جهت تكامل الهي با هم متحد شوند، در جهت معرفت و آگاهي، در جهت جذبه و شعور الهي است، كساني كه دل و زبان و عملشان مصداق بارز قيام امام حسين(ع) است. در راستای احیای معارف الهی و احیای امر به معروف و نهی از منکر.

احیای ارزش های الهی تنها با گفتار و مناجات نیست، بلکه کسانی که می توانند احیاگر دین و همه فضایل باشند و خود از فضیلت های مسلک خود هستند و آگاهانه در راه ایجاد مدینه فاضله گام بردارند، تنها نسل شیعه حسینی می توانند. پیشرو ظاهر باشد

امام حسین (علیه السلام) منتظر پیوستن دیگران به او نبود، زیرا با اطلاع رسانی به مردم و نسلی که در کنار خود داشتند، همه را به قیام و احیای امر به معروف و نهی از منکر و احیای احکام از دست رفته دین آگاه کردند. یک نسل حسینی نسلی است که منتظر نمی ماند که عده ای اول حرکت کنند و از دیگران عقب بمانند، بلکه قیام برای احیای امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه خود می دانند.


ثمره و برکات نسل حسینی چیست؟

برکات نسل حسینی را در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس می بینیم که مدیریت جنگ بر عهده چه کسی بود؟ چه کسانی در خط مقدم پیروزی انقلاب بودند؟ در واقع همین جوانان بودند که زیر بار ظلم نرفتند، با دشمن مقابله کردند و به پیروزی حق بر باطل دست یافتند.

چه کسانی اکنون صادقانه تلاش می کنند مکان هایی را که حضورشان در آن ها لازم است توضیح دهند؟ بنابراین یکی از بزرگترین ثمرات نسل حسین برای کشور ما این است که این نسل منتظر دستور نمی ماند و وظیفه خود را به صورت خودجوش انجام می دهد، همان گونه که یاران و یاران امام حسین(ع) در حمایت از رهبری به وظیفه خود عمل می کنند. حجت خدا منتظر دیگران نبودند و با چند نفر انقلابی عظیم و قیام بزرگی به وجود آوردند.

یکی از ثمرات نسل حسینی این است که پدران و مادران دارای فرزندانی هستند که ادامه دهنده راه والدین خدا، ائمه اطهار (ع) و در مسیر کمال، تکامل، اخلاق، آزادگی، منش انسانی و الهی هستند. تازه ترین ثمره نسل هاست، عشق و اطاعت از رهبر بزرگ عالم بشریت حضرت حسین (ع) است.


چگونه از محرم نهایت استفاده را ببریم؟

از آنجایی که انسان موجودی نامتناهی است و برای تکامل ابدی آفریده شده است، باید همواره از فرصت زندگی برای رسیدن به کمال و تکامل استفاده کند، بنابراین چند لحظه و چند ماه می تواند پیشرفت ما را به سوی این تکامل تسریع کند. روحیه، اخلاق و صفات سخاوتمند خود را به کمال برساند و محرم ماهی است که می تواند سرعت تکامل ما را افزایش دهد.

برای اینکه بتوانیم به هدف نهایی خلقت دست یابیم، ابتدا باید در مسیر صحیح هدایت قرار بگیریم و سپس از صفات کامل بزرگان و نشانه های هدایت بهره کافی ببریم.

فرصت زندگی ما کوتاه است و از این ماه محرم می توانیم بهترین درس ها را از امام حسین (ع) بیاموزیم که تمام وجودش را فدا کرد تا بشریت امروز نور هدایت و قرآن را ببیند. این فرصت امام حسین (ع) است تا ما یاران خود را بشناسیم و هدف خود را بشناسیم و صفات آنان را در زندگی مثال بزنیم و به مقصد اصلی که خداوند در نظر گرفته است و خداوند به ما این فرصت را داده است تا دلها و دلها را لمس کنیم. محبت امام حسین (ع) و توانایی دوست داشتن. غیر خدا را از دل خود دور کنیم و از آنها بهترین استفاده را ببریم.


بزرگترین درس قیام عاشورا چیست؟

شهادت امام حسین(ع) و یارانش درس های بزرگی به ما می دهد که ما را در مسیر کمال و تکامل قرار می دهد و می تواند بشر را از انحطاط اخلاقی نجات دهد، از شهادت عباس بن علی(ع) می توانیم درس بگیریم. وفاداری از شهادت حضرت علی اکبر(ع) درس می آموزیم، می توان آرزوی جوانی و اطاعت مطلق و بی چون و چرا از ولی عصر را آموخت، امید به آینده را از شهادت یارانی چون حبیب بن مظاهر آموخت. از شهادت حضرت علی اصغر (علیه السلام) می توان از ایثار حضرت زینب (س) و صبری که در برابر مصیبت های بزرگ کشیدند درس گرفت و برای هدایت بشر امروز می توان درس صبر، بردباری و زیبایی فداکاری، ما می توانیم حیا و حیا را بیاموزیم.

خاندان امام حسین (ع) پس از شهادت عزیزانشان هرگز تسلیم دشمن نشدند و در حالی که دست و پایشان بسته بود و شهر به شهر تسخیر شده بود، تسلیم دشمن نشدند و حقیقت را گفتند. نظام ستمگر زمانشان برای همیشه آبروریزی شد و این کار را کردند و به بشریت نشان دادند که می توان در مقابل دشمن خونین و ظالم ایستاد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید