نشست سه جانبه ایران، عراق و ترکیه در بغداد برگزار می شود


زمان: 00:08
تاریخ انتشار: 1401/03/16
کد خبر: 1843824

وزیر منابع آب عراق از برگزاری نشست سه جانبه با ایران و ترکیه درباره خط لوله آب عراق در بغداد خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی رشید الحمدانی، وزیر آب عراق امروز (یکشنبه) گفت که به زودی نشستی با نمایندگان ایران و ترکیه در بغداد برگزار می شود تا در مورد حقوق آب عراق گفتگو شود. وی به تاریخ این دیدار اشاره ای نکرد.

الحمدانی به خبرگزاری رسمی عراق (WAA) گفت که بغداد در حال ادامه رایزنی با کشورهای همسایه در زمینه منابع آبی است و قرار است فرستاده ویژه رئیس جمهور ترکیه به بغداد سفر کند، اما هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نشده است.

این مقام عراقی ابراز امیدواری کرد که به زودی نشست سه جانبه با ایران و ترکیه برای دستیابی به سهم عادلانه از منابع آبی عراق برگزار شود.

وزیر انرژی عراق همچنین گفت که وزیر انرژی ایران به عراق نیز سفر خواهد کرد و هدف آن سفر علی صلاح، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست ایران و هیئت همراه به بغداد در 27 ژوئن است. الحمدانی همچنین قول داد که رایزنی ها در مورد بازگشت آب به عراق را ادامه دهد.

وی افزود: ما مشتاقانه منتظر سفر ایران و ترکیه هستیم و تاکید می کنیم با توجه به ماهیت روابط ما با دو کشور و منافع مشترکی که داریم، این سفرها به زودی انجام خواهد شد.

وزیر عراقی در پایان تاکید کرد که معتقدم حق آبه عراق خط قرمز است و در این موضوع کوتاهی نکرده است.

در عین حال، برهم صالح رئیس جمهور عراق در نشست امروز خود گفت: کمبود آب در عراق تا سال 2035 به دلیل کاهش آب ورودی به دجله و فرات و افزایش تبخیر آب در پشت سدها و عدم به روز رسانی روش است. برای آبیاری تا 10 تغییر اقلیم به 8.8 میلیارد مترمکعب خواهد رسید و تغییر اقلیم باید در اولویت قرار گیرد و پیامدهای این تغییرات می تواند عراق را در آینده تهدید کند.

کاهش شدید جریان آب به دجله و فرات، دو شریان حیاتی عراق، بسیاری از گروه‌ها و احزاب مدنی عراقی را در سال‌های اخیر بر آن داشته است تا کشاورزی و محیط زیست این کشور را به دلیل سدهای ترکیه نجات دهند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید