در این میان، زنان با موانع و محدودیتهای فراوانی روبرو هستند و همچنان در تضاد دو عقیده بلاتکلیف میمانند. این در حالی است که به نظر می رسد احقاق حقوق زنان برای نامزدهای ریاست جمهوری به شعارهای مطرح شده در مناظره های پیش از انتخابات محدود شود. با این حال، اظهار نظر مردان نامزد ریاست جمهوری به راحتی نشان می دهد که آنها چه نقشی را برای زنان در نظر می گیرند و در چه مسیری قرار خواهند گرفت. بر این اساس با بررسی نظرات نامزدهای انتخاباتی در مورد نقش زنان، حضور آنها در جامعه و البته بحث حجاب می توان متوجه شد که هر کدام در کدام سمت تاریخ ایستاده اند.
محمد باقر قالیباف; به نفع لایحه حجاب
– ما نظام اسلامی هستیم و غیرت دینی داریم، آنچه در شهرداری تهران گفتیم این است که اگر در اتاقی یک عده کارگر باشند که با هم همکاری کنند و سه چهار نفرشان مرد و سه چهار نفر دیگر زن باشند و همه در ارتباط هستند، مثلاً نسبت به بودجه کار می کنند، ممکن است این چهار زن در یک اتاق و چهار مرد در اتاق دیگر کار کنند. نباید اجازه دهیم زن در ساعات کار و روزها و ماه ها بیشتر از همسر و فرزندانش با نامحرم وقت بگذراند. با گذشت زمان این مشکل بر کانون خانواده تأثیر منفی می گذارد. حسادت ما کجا رفت؟ حالا بی بی سی می تواند هر چقدر که می خواهد صحبت کند. خبرگزاری ایسنا – تیر 1393
– یک بار در نماز جمعه گفتم وقتی پارک بانوان و بحث مد و لباس را اجرا کردیم با همین نگاه به سبک زندگی بود و وقتی عده ای اغراق کردند که قالیباف ها گفتند نباید یک منشی زن، اما من می گویم که ما روزانه نان نمی خوریم و باید به زنان احترام بگذاریم. خبرگزاری خبرآنلاین – شهریور 1393
– تاکید ما بر کار فرهنگی در حوزه حجاب است، البته باید با کسانی که با هدف مبارزه با حکم الهی و محجبه به صحنه می آیند برخورد قاطع و قاطع داشته باشیم تا هم نقش بازدارندگی داشته باشد و هم قانون را رعایت کند. خبرگزاری خبرآنلاین – تیر 1402
– نگاه به زن در غرب با نگاه اسلام متفاوت است. غرب زن را ابزاری برای تبلیغ و تحریک میداند و تاکید میکند که زنان باید مانند مردان رفتار و تفکر کنند تا در جامعه پذیرفته شوند. اما در جامعه اسلامی تاکید بر نقش زن است نه جنسیت او و مسئله اصلی عدالت جنسیتی است نه برابری جنسیتی.
خبرگزاری ایرنا – دی 1402
گفت جلیلی؛ به نفع لایحه حجاب
– اگر از این دیدگاه پیروی کنیم که خانواده بنیان است، جامعه نیز بر اساس خانواده شکل می گیرد و در این نگاه تاکید می شود که اگر زن در جامعه حضور فعال دارد، این حضور باید بر اساس حضور معنوی باشد. و آگاهی اجتماعی معنوی
_ما باید حقوق زنان در دنیای غرب را مطالبه کنیم. به گفته آنها نگاه تحقیرآمیز به زن و ابزاری کردن او و پایین آوردن شان و منزلت زن تا حد ابزار اقتصادی را می بینیم در حالی که در اندیشه اسلامی نگاه بالاتری به زن داریم و بر اساس این دیدگاه ما باید حقوق زنان در جهان به ویژه در جهان غرب را مطالبه کند.
در نگرش اسلامی، نقش اصلی بر عهده خانواده است و در واقع خانواده، واحد اساسی جامعه است. همانطور که غرب در طول سالیان متمادی بر اساس نگاه خود به فرد و زن ساختارهایی ایجاد کرده و از ظرفیت استفاده کرده است، ما نیز باید از ظرفیت نگاه خودمان استفاده کنیم و نگاه و دیدگاه خود را به دنیا عرضه کنیم و در آن مسیر تسریع کنیم. . عصر ایران – خرداد 1392
– دشمن واقعاً نمی داند قدرت ما چیست. آنها شعار زندگی آزاد زن را سر می دهند زیرا می دانند رویکرد شما در حفظ حقوق و کرامت واقعی زنان می تواند الگو باشد و تمدن آنها را به چالش بکشد. بدی این است که ما در دفاع از چنین نقطه قوتی زمین می خوریم. انتخابات – ژوئیه 1402
_اگر می گوییم وزیر زن کم داریم، مشکلات زنان حل نمی شود، باید بعد از 4 سال گزارشی ارائه کنیم و بگوییم چه کرده ایم.
باید برای آموزش و پرورش برنامه ریزی درستی داشته باشیم. زنان علاوه بر درس خواندن باید نقش مادری خود را تقویت کنند که هر کدام جایگاه خود را دارند. این حرف ها را باید تبدیل به برنامه کرد و بعد عمل کرد. جهش ایران نیاز به برنامه و ایمان و اراده دارد. باید باور کنیم که نیمی از جمعیت ما می توانند در این جهش نقش داشته باشند و برای آن برنامه ریزی کنند و آن طرح را اجرا کنند. ایسنا-خرداد 1400
مسعود بزیکیان; مخالفت با لایحه حجاب
-حق زن رو گرفتیم…اگه به مردم حق بدیم چه مشکلی باهاشون داریم؟
پایگاه خبری ویژه – خرداد 1403
– نمی شود زنان را مجبور به حجاب کرد… من هیچ وقت نتوانستم و نمی توانم فرزندان و نوه هایم را مجبور کنم آنطور که می گویم لباس بپوشند. پس میخواهیم به جامعه بگوییم آنطور که ما میخواهیم لباس بپوش؟ فکر نمی کنم امکان پذیر باشد. برخورد ما با این موضوع باید آموزشی و دستوری باشد نه مداخله گرانه و تجویزی. پایگاه خبری تابناک – مرداد 1402
– مشکل من حجاب نیست، مشکل من بی عدالتی و بی انصافی است. بالاخره ما اصول و فروع داریم، بسیاری از مصادیق اصول و فروع دین روی زمین مانده است. ما اصولی را در جامعه رعایت نمی کنیم و حتی صنایع مغفول مانده، می خواهند مورد زیر فرعی را در اولویت قرار دهند. پایگاه خبری عصر ایران – خرداد 1403
– نمی دانم هدف نمایندگان از بررسی لایحه حجاب و عفاف در کمیسیون به جای صحن چیست؟ خودشان می گویند چون تعداد بندهایی که دارند زیاد است و می خواهند سریع حلش کنند اما رفتاری که رفتار است با اجبار و زور و قانون نمی توانند حل کنند. خبرگزاری خبرآنلاین – مرداد 1402
– چطور در نماز جمعه زن و مرد با هم هستند یا وقتی مراسم مذهبی هست زن و مرد هم حضور دارند، چرا اجازه نمی دهیم در مراسمی که فکر می کنیم خوب نیست زن و مرد با هم نباشند. اما جایی که ما فکر می کنیم، خوب است، آنها باید باشند. این دیدگاه اشکال دارد، باید از نظر فرهنگی کاری انجام می دادیم که به همان دلیلی که خانم ها می توانند در این مکان ها و رویدادها حضور پیدا کنند، در ورزشگاه ها هم حضور داشته باشند. پایگاه خبری جماران – خرداد 1401
—-
امیرحسین قاضی زاده هاشمی; به نفع لایحه حجاب
– رویکرد اصلی حکومت، یعنی حکومت سلام، خانواده است و زن محور خانواده است. ما می خواهیم یک وزارت خانواده ایجاد کنیم. به نظر ما زنان علایق متفاوتی دارند. دولت وظیفه دارد به زندگی زنان کمک کند تا به همه چیز برسند و مجبور نباشند چیزی را فدای چیز دیگری کنند.
خبرگزاری ایرنا – خرداد 1400
– من به عنوان خادم شهدا از خانواده معظم ایثار و شهادت انتظار دارم که به مجاهدت و اهداف پدرانشان احترام بگذارند، نه اینکه دلشان را مشکل ساز کنند و بگویند این موی ماست؟ بله، این موهای شماست. ما برای حفظ آبروی یک زن شهید دادیم. شما در وصیت نامه شهدا چیزی جز اسلام نمی بینید. پایگاه خبری منتخب – 1401
– کسانی که در انتخابات شرکت می کنند به سراغ بحث حجاب و دوچرخه سواری و … می روند. اینها مشکلات اصلی کشور نیست و با کار جدی باید مدل مدیریت دولتی را تغییر دهیم. نظام به ما اعتماد کرده و به ما لطف کرده تا این برنامه را انجام دهیم و باید برای آن تلاش کنیم. ایلانا – خرداد 1400
– در اسلام و تفکر دینی ما نگاه ویژه ای به زن شده است، مبارزه امروز دنیا بر سر تعریف زن است. تفکر غربی مبتنی بر جنبش های فمینیستی مبتنی بر تبعیض زنان بود. در غرب به زن به عنوان یک کالا نگاه می شد، می خواستند این نگاه را تغییر دهند. من آثار تبعیض بین زن و مرد را در جهان غرب می بینم. این انحطاط را می توان در افسردگی و خودکشی زنان در جهان مرفه غرب مشاهده کرد، اگر این زنان به نقطه ایده آل خود رسیده بودند در این کشورها اینقدر انحطاط وجود نداشت. تسنیم – آذر 1402
مصطفی پورمحمدی; سکوت در برابر لایحه حجاب
– رفع نیازهای زنان و دختران و وضعیت شغلی آنان در نظر گرفته شود. ما نباید مسائل زنان را به حجاب و حجاب محدود کنیم. نیمی از جوامع را زنان و دختران تشکیل می دهند و طبیعتاً جامعه ما نیز چنین است. نگاه ما به زن باید جامع و کامل باشد. جامعه بدون احترام به زن و حضور شفاف زنان اصلاً انسان نیست. اگر انسان ما اخلاق و ادب را رعایت نکند و اعمال خود را حفظ نکند، هنجار شکن هم می شود. نباید بین زن و مرد ما تفاوتی وجود داشته باشد، اما متوجه می شویم که وقتی در جامعه به زنان می رسیم محدودیت های ما بیشتر می شود. خبرگزاری تسنیم – خرداد 1403
– این روزها دشمن موضوع حقوق زنان را بهانه ای برای فشار به جمهوری اسلامی می کند. در حالی که در ایران زنان از جایگاه بالایی برخوردارند و ما خواستار برابری در عرصه احقاق کرامت انسانی و حقوق زنان هستیم. مرکز اسناد انقلاب اسلامی – آذر 1401
– زنان ممکن است تبیین کننده اصلی اقتصاد مقاومتی در خانواده با برنامه ریزی قوی باشند. امروز دغدغه همه ما بحث تربیتی و تبیین حجاب و عفاف است که متاسفانه با آسیب های جدی همراه است. تحمیل و اجبار در تبیین عفاف و حجاب کارساز نیست، اعتقاد عمیق قلبی به حفظ عفاف و حجاب باید در بین زنان جامعه گسترش یابد. وکیل زن باید موضوع حقوق بشر و کمال گرایی را در بین دختران جامعه ترویج دهند. خبرگزاری ایسنا – اردیبهشت 1395
– اگر وضعیت دختر و پسر جامعه مناسب نباشد تقصیر ماست. معضلات فرهنگی را نمی توان با نقطه و بستن و تعطیلی حل کرد. خبرگزاری آریا – اردیبهشت 1392
علیرضا زاکانی; به نفع لایحه حجاب
– پس از انقلاب، اداره امور بر عهده افرادی قرار گرفت که به دنبال الگوبرداری از غرب در امور مربوط به زنان بودند. خیانت جریان رقیب، پرسش های فرهنگی-سیاسی را به پرسش های سیاسی و امنیتی تبدیل کرد. مهر – خرداد 1400
حجاب یک امر شرعی و شرعی است نه سلیقه شخصی; این بیشتر یک موضوع اجتماعی است و درست است که هرکسی می تواند در خانه هر کاری دلش می خواهد بکند و هیچکس حق راه رفتن ندارد اما در مسائل عمومی باید به حریم خصوصی دیگران احترام گذاشت. بحث حجاب را از هفت تا هشت ماه پیش در شهرداری تهران شروع کردیم و این موضوع به اتفاقات اخیر مربوط نمی شود و بحث حجاب و عفاف را یک بحث جامع می دانیم که هم جنبه تبعیض دارد و هم جنبه تبلیغی دارد. به عنوان اطلاع رسانی و این یک هشدار است و مبتنی بر موضوعاتی است که چارچوب قانونی دارد و باید اقدام و پیشگیری کنیم. ایسنا – اردیبهشت 1402
– شهرداری در این زمینه تکلیف قانونی، اخلاقی و شرعی دارد و آن این است که بتواند محیط زیست را حفظ کند تا فضای بداخلاقی و حجاب در جامعه گسترش نیابد. در این زمینه اردویی تشکیل شده و کار در حال انجام است، اما به دلیل القاعده باید این تلاش ها دوچندان شود. مسخره – می 1403
– رعایت حجاب در جاهایی که خدمات عمومی شهری ارائه می شود ضروری است. بحث حجاب یک موضوع شرعی، قانونی و اجتماعی است و سلیقه شخصی نیست. مسخره – می 1402