نفتکش ایرانی وارد ونزوئلا شد


ساعت: 23:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855786

رسانه های انگلیسی گزارش دادند که یک نفتکش حامل یک میلیون نفت خام وارد آب های ونزوئلا شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رسانه های انگلیسی روز دوشنبه گزارش دادند که یک نفتکش با پرچم ایران حامل یک میلیون بشکه نفت خام وارد آب های ونزوئلا شده است.

رویترز گزارش می دهد که سند فاش شده نشان می دهد که یک نفتکش ایرانی روز یکشنبه وارد ونزوئلا شده است.

این سومین محموله نفت خام است که شرکت بازرگانی نفت ایران به شرکت دولتی PDVSA در ونزوئلا تحویل می دهد. این محموله پس از امضای قراردادی بین دو کشور برای عرضه نفت سبک به طرف ونزوئلا تحویل شد.

چند روز پیش، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، اقدام ایران برای ارسال چندین نفتکش به کشورش در بحبوحه تحریم ها را «اضطراری» توصیف کرد.

جمهوری اسلامی ایران در می 2020، پنج نفتکش فارست، فورچون، پتونیا، فاکسون و کلاور را که همگی با پرچم ایران فعالیت می‌کردند، به ونزوئلا اعزام کرد. ایران سپس نفتکش دیگری به نام گلسان را در جولای 2020 به این کشور فرستاد.

این اقدام ایران زمانی انجام شد که صنعت پالایش نفت ونزوئلا در سال 2019 به دلیل تحریم‌های شدید اقتصادی دولت دونالد ترامپ سقوط کرد و تامین‌کنندگان سوخت نتوانستند بنزین به این کشور عرضه کنند.

گزارش های رسانه ای در آن زمان حاکی از آن بود که ایران در ماه می 1.53 میلیون بشکه بنزین به ونزوئلا ارسال کرده است. علاوه بر این، نفتکش گلسان بین 190 تا 345 هزار بشکه سوخت داشت.

در آن زمان دولت آمریکا بارها اعلام کرد که در حال بررسی واکنش به اقدام ایران برای لغو تحریم ها است اما در نهایت هیچ اقدامی انجام نداد. روسای جمهور ایران و ونزوئلا نسبت به هرگونه اقدام آمریکا برای توقیف نفتکش ها هشدار داده اند.

نیکلاس مادورو هنگام ورود اولین محموله نفت به ونزوئلا در توییتی نوشت: «از شما متشکرم، ایران». فقط برادری آزادگان می تواند ما را نجات دهد.»

روابط ایران و ونزوئلا با روی کار آمدن هوگو چاوز رئیس جمهور سابق ونزوئلا در سال 1999 و تا زمان مرگش در سال 2013 تقویت شد و با روی کار آمدن مادورو عمیق تر شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید