نفوذ طلای تقلبی به بازار/ فروش دلار سفید به قیمت دلار آبی

بازار ارز و سکه از روز دوشنبه با افزایش آغاز و با کاهش به پایان رسید. دلار در هرات، تهران و سلیمانیه با گپ مثبت باز شد، اما نتوانست فاصله خود را با قیمت دیروز حفظ کند.

در هرات بازار به طور کلی سقوط کرد و 44 را از دست داد، اما در تهران قیمت ها تا حدودی ثابت بود.

دلیل کاهش قیمت ها در بازار ارز
دلیل اصلی کاهش قیمت در حوزه سیاسی و امنیتی است. بازار روز یکشنبه تحت تاثیر حمله پهپاد به یک مجموعه کارگاهی وابسته به وزارت دفاع در اصفهان رونق گرفت.

دلیل افزایش نگرانی از واکنش تلافی جویانه ایران و افزایش سطح تنش است. اما سفر وزیر خارجه قطر به ایران اثر آرام بخشی داشت. تاجران معتقدند وزیر خارجه قطر برای میانجیگری و کمک به از سرگیری مذاکرات به تهران سفر کرده است. قطر پیش از این تلاش کرده تا با عمان نقش آفرینی کند.

تکرار یک الگو در بازار دلار
این تصور منجر به تغییر کامل جهت جو به سمت فروش در نیمه دوم روز و کاهش قیمت شد. با این اتفاق، الگوی روز اواسط بازار تکرار شد. این الگو از یکشنبه هفته گذشته در بازار مشاهده شد و قیمت ها یک روز افزایش و روز بعد کاهش یافت.

دلیل مثبت بودن سفر وزیر امور خارجه قطر، انتشار چند روز پیش روزنامه وال استریت ژورنال بود که از تجدید مذاکرات صحبت می کرد، اما رسانه های غربی در مورد این سفر خارجی نظر دیگری داشتند. وزیر قطر

ظاهراً او حامل پیامی در رابطه با ادعای اوکراین مبنی بر کمک ایران به روسیه بوده است. به گفته طرف غربی، یکی از عوامل موثر بر احیای برجام تسویه ادعاهای طرف اوکراینی است. اما به طور کلی بازار روایت اول را ترجیح می دهد زیرا معامله گران می گویند ما همیشه از دیپلماسی بیشتر از میدانی استقبال می کنیم.

چه کسی در نوسانات بازار مقصر است؟
در بازار دوشنبه خبر خبرگزاری اصولگرای فارس درباره وضعیت بازار ارز باز هم مورد توجه قرار گرفت. توجه بازاریابان به این دلیل است که یک خبرگزاری با گرایش سیاسی بر روی روندهای فنی متمرکز شده است که معمولا ابزاری برای سایت های فنی و تخصصی است. نکته دیگر این خبر آستانه قیمتی دلار بود. از نگاه تحلیل فنی خبرگزاری فارس، پایین ترین قیمت دلار 37 هزار و 500 تومان بود که برای معامله گران نیز جالب بود. سومین نکته این مقاله، ادعای این بود که اقدام دولت می تواند دلار را تا آن حد پایین بیاورد، اما دلالان مانع بودند. معامله گران در پاسخ به این اتهام، فهرستی از عواملی که دولت باعث افزایش قیمت شده است را برشمرد و در دفاع از خود سعی کردند دولت و بازارساز را به بی ثباتی متهم کنند.

سکه رفاه سبقت گرفت
در معاملات روز دوشنبه سکه رفاه نسبت به سکه بازار پیشی گرفت. سکه رفاه نیز که در هفته گذشته 5 میلیون تومان از سکه بازار عقب بود، به 24 میلیون و 100 هزار تومان رسید.

سهمیه 5000 یورویی به مرز نقل و انتقالات رسیده است
معمای سرگرم کننده در بازار خرید سهمیه 5000 یورویی توسط معامله گران بود. سهمیه تعیین شده برای مدیریت بازار ارز اما با قیمت روز یورو به مرز نقل و انتقال پول رسیده است.

معامله گران ارزش سهمیه یورو را بر اساس قیمت روز بیش از 200 میلیون تومان اعلام کردند اما سقف واگذاری آن 100 میلیون تومان است. سوال معامله گران این بود که ملت چگونه می توانند سهمیه 5000 یورویی را خریداری کنند؟

روز دوشنبه بحثی پیرامون پدیده دلار آبی سفید در بازار مطرح شد. دلار آبی دلار جدید است و قیمت های ذکر شده برای آن دلار است. دلار سفید دلار قدیمی است و قیمت آن در ایران کمتر از دلار آبی است.

معامله گران مدعی هستند که بازارساز سهمیه ارزی را به صورت دلار سفید اما به قیمت دلار آبی می دهد که به نفع خود و به ضرر خریدار است. شوخی آنها این بود که مثل این بود که گنجشک را نقاشی کنند و به جای قناری بفروشند.

یک نکته جالب در مورد قیمت تتر
اولین نکته قیمت تتر در بازار است. قیمت تتر به مرز 45000 می چسبد و به گفته معامله گران با واکنش ارتباطی روبرو شده است، در حالی که دلار در میانه کانال 44 تهران قرار دارد.

نکته بعدی این است که بعد از سکه های تقلبی، طلای تقلبی نیز در بازار دیده می شود و مراقب آن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید