نقش شبکه راه آهن در کاهش تلفات جاده ای و صدمات جسمی دائمی

آلمان جمعیتی برابر با ایران دارد و تعداد خودروهای آن کشور حدود دو برابر ایران است اما تعداد کشته شدگان تصادفات جاده ای در آن کشور 3600 نفر و مجروحان 25000 نفر است که 2500 نفر هستند. صدمات دائمی دلیل اصلی تعداد بسیار کمتر کشته ها و مجروحان در آلمان، شبکه گسترده و مدرن ریلی این کشور است که بیشتر بار و مسافران را از طریق این شبکه گسترده ریلی جابجا می کند. کشورهایی که شبکه های ریلی گسترده و توسعه یافته دارند، کمترین تعداد تلفات جاده ای را دارند.

به عنوان مثال، شبکه ریلی مدرن و گسترده چین سالانه سه میلیارد تن بار و 1.2 میلیارد مسافر را جابجا می کند. شبکه ریلی گسترده هند سالانه 6 میلیارد مسافر و 1 میلیارد تن بار را در سراسر کشور جابه جا می کند. شبکه ریلی ایران سالانه 40 میلیون تن بار و 30 میلیون مسافر را جابجا می کند.

ترافیک حمل و نقل ریلی در اتحادیه اروپا در سال 2010 بالغ بر 2.3 تریلیون تن (53٪ در طول 300 کیلومتر و سهم بیش از 300 کیلومتر 25٪) بود و پیش بینی می شود که با افزایش 50٪ به 3500 میلیارد تن کیلومتر در سال 2050 افزایش یابد. در فواصل بیش از 300 کیلومتر تا 60 درصد

حدود 43 درصد از بار در ایالات متحده توسط راه آهن حمل می شود. در ایالات متحده، هر یک میلیارد دلار سرمایه گذاری فدرال در حمل و نقل عمومی، برای 47500 نفر شغل ایجاد می کند.

سالانه 1.7 میلیارد سفر توسط راه آهن بریتانیا انجام می شود. راه آهن نقش مهمی در حمل و نقل کالا و مسافر در اتحادیه اروپا دارد. کل سرمایه گذاری در صنعت ریلی جهانی یک دهه پیش حدود 1.3 تریلیون دلار بود، اما برنامه سرمایه گذاری زیرساخت های ریلی جهانی به طور چشمگیری افزایش یافته است، به طوری که صدها میلیارد دلار در زیرساخت های ریلی جهانی در دهه آینده سرمایه گذاری خواهد شد. چین، هند، ایالات متحده و چندین کشور اروپایی برنامه‌های بزرگی برای توسعه شبکه راه‌آهن دارند و چین به تنهایی قصد دارد ۱۱۶ میلیارد دلار در زیرساخت‌های راه‌آهن سرمایه‌گذاری کند.

ایران برای اجرای پروژه‌های راه‌آهن شهری و حومه‌ای در صورت سرمایه‌گذاری و اجرای تمامی خطوط مترو در شهرهای بزرگ و اجرای پروژه‌های راه‌آهن حومه‌ای با اولویت پنج پروژه بزرگ ریلی عسلویه – شیراز، رشت انزلی، کرمانشاه – خسروی به حدود 30 میلیارد دلار نیاز دارد. شلمچه بصره و چابهار زاهدان و سایر پروژه های مهم و بزرگ مانند برقی سازی راه آهن تهران- مشهد و اصفهان- تهران. در صورت اجرای خط ریلی جوین – بجنورد در ترکمنستان و سایر خطوط ریلی می توان حجم حمل بار به شبکه ریلی را از 40 میلیون تن به 200 میلیون تن افزایش داد. همچنین حجم تردد مسافر در شبکه ریلی می تواند از 30 میلیون نفر در سال به 150 تا 200 میلیون سفر در سال افزایش یابد. با اجرای کلیه پروژه های ریلی و انتقال بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر از شبکه ریلی، تعداد فوتی ها از 18000 نفر در سال به حدود 5000 نفر و تعداد معلولان جسمی و ذهنی دائمی از 50000 نفر کاهش می یابد. در سال. به حدود کاهش از 7 تا 8 هزار نفر در سال.

به این ترتیب با سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری در زیرساخت های ریلی کشور ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود 500 هزار نفر، سالانه بیش از 50 هزار نفر کشته و معلول خواهند شد. به ازای هر یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت های ریلی، سالانه 430 نفر جان خود را از دست می دهند و سالانه 1700 نفر معلول می شوند. با این تغییر درآمد شرکت راه آهن از یک میلیارد دلار در سال فراتر می رود و باعث کاهش انتشار میلیون ها تن کربن در محیط زیست و مصرف میلیاردها دلار بنزین و گازوئیل می شود.

جدول زیر کشورهایی را نشان می دهد که گسترده ترین شبکه ریلی را دارند که تعداد مرگ و میرهای بسیار کمتری در تصادفات جاده ای دارند.

دیدگاهتان را بنویسید