نماینده مجلس: کانون گرد و غبار به اطراف تهران رسیده است/ تاکنون 5 پهنه در خوزستان شناسایی شده است.

نماینده مجلس: کانون گرد و غبار به اطراف تهران رسیده است/ تاکنون 5 پهنه در خوزستان شناسایی شده است.

روز جدید محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: کانون گرد و غبار به دلیل خشکسالی دیگر به تهران رسیده است. حداکثر فشار را به دستگاه های مسئول وارد می کنیم تا به نقطه مورد نظر برسند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: کانون گرد و غبار به دلیل خشکسالی دیگر به اطراف تهران رسیده است و در حال رساندن آن به دستگاه های مسئول هستیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

محمدجواد عسکری با اشاره به آلودگی هوا پس از ورود ریزگردها به ایسنا، گفت: ریزگردها دو منشا داخلی و خارجی دارد که در دولت قبل در یک ماموریت که حول و حوش پنج منطقه بود کانون های گرد و غبار را در خوزستان شناسایی کردیم که تصمیم را اعلام کردیم. دولت قبل اما هیچ اتفاقی نیفتاد. اکنون به دلیل خشکسالی های پی در پی کانون های گرد و غبار به اطراف تهران رسیده است.

وی افزود: نگاه و رویکرد ما حل مشکل است بنابراین بحث استفاده از ظرفیت علمی را به صورت جدی مطرح می کنیم. مالچ پاشی و پرورش درختان مثمر و نابارور را در دستور کار قرار دادیم. در این راستا دو جلسه با دستگاه های مسئول برگزار شد. سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع و ما بر لزوم ارائه راهکار عملیاتی برای این مشکل تاکید کردیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و نخبگان برای پیگیری کار کمک گرفته ایم. در بحث منشاء خارجی، غبار از عراق و عربستان می آید، بنابراین در حوزه دیپلماسی وارد مذاکره می شویم. با وزیر امور خارجه دیدار و جلساتی داشتیم و قرار شد در کمیته های وزارت خارجه و کمیسیون حضور پیدا کنند و موضوع را پیگیری کنند.

عسگری تصریح کرد: یکی از پیشنهادات ما این است که در اولین فرصت نشستی مشترک با همتای عراقی برگزار کنیم تا محدوده ماموریت های دو کشور مشخص شود و هر کدام به سهم خود برای عبور از مشکل و رفع دغدغه های مردم انجام دهند.

نماینده دارابی در مجلس درباره تصمیم کوتاه مدت برای مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: مالچ پاشی در بحث کوتاه مدت قابل ردیابی است. البته این رویکرد مشکلات زیست محیطی دارد اما در برخی موارد چاره ای نداریم و باید به سمت مالچ پاشی برویم، آنچه فرآوری نشده و شوری آن بسیار بالاست، متاسفانه جزو طغیان های آلوده هستند که با مالچ پاشی قابل کنترل هستند. از طرفی در زمین هایی که شرایط خاکی مساعد دارند باید به سمت کاشت و پرورش درختان ضدآب و مقاوم در برابر خشکسالی روی آوریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات نظارتی کمیسیون مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، دستگاه های مسئول باید به صورت ماهانه به کمیسیون کشاورزی گزارش دهند. کمیته کشاورزی اعلام می کند که تا کجا پیش رفته اند، دو کمیته محیط زیست و جنگل ها و مراتع نیز با جدیت به مسائل می پردازند ما حداکثر فشار را وارد می کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید