نگاهی ویژه به پشت صحنه برنامه های جام جهانی/حقوق میلیاردر مجری رادیو و تلویزیون؟

نگاهی ویژه به پشت صحنه برنامه های جام جهانی/حقوق میلیاردر مجری رادیو و تلویزیون؟

یکی از مجریان تلویزیون ادعای مطرح شده در مراسم اخیر جام جهانی فوتبال 2022 مبنی بر پرداخت میلیاردها دلار به برخی مجریان تلویزیون را دور از ذهن نمی داند و به همین دلیل اسپانسر را راه حلی برای پرداخت این حقوق می داند.

آنچه مسلم است این است که مجریان برنامه های ویژه در یک دوره زمانی معین، ارقام چشمگیرتری نسبت به برنامه هایی می گیرند که میزبانی می کنند. حتی مهمانان و کارشناسان این برنامه ها با پیشنهادهایی غیر از شرایط معمول مواجه هستند.

منطقی که در پس روش تخصیص حقوق وجود دارد این است که برای جلب رضایت مجریان برای پذیرش اجرای یک برنامه خاص، رقابت شدیدی وجود دارد و مجری نمی خواهد برنامه های طولانی مدت و نفس گیر را به مدت یک ماه در چند ساعت هر روز میزبانی کند. با حقوق معمول برای تلویزیون راه حل دیگری جز افزایش حقوق با کمک اسپانسر وجود ندارد.

اما واقعاً حقوق مجریان تلویزیون و رادیو بر چه اساسی تعیین می شود؟ آیا سقف و آستانه ای برای این رقم وجود دارد و آیا کسی این حقوق ها را پیگیری می کند؟ بیشترین و کمترین مبلغ دریافتی چقدر است؟ مجریان برنامه های ویژه چقدر حقوق می گیرند؟ و چرا اینقدر تفاوت بین اجرای رادیو و تلویزیون وجود دارد؟

دستمزدهای بالا به اسپانسر بازگردانده می شود

رسول مجیدی یکی از مجریان ویژه تلویزیون جام جهانی که مدیریت «جام بیست و دوم» در شبکه ورزش را بر عهده داشت در واکنش به گمانه زنی ها مبنی بر پرداخت میلیاردی دلار به برخی مجریان جام جهانی می گوید: به طور کلی حقوق ها بسیار پایین است. حداقل این چیزی است که من در اطرافیانم دیدم. بحث حقوق های میلیاردی واقعا در شبکه ورزش مطرح نشد. شاید چنین خبری را شنیده باشیم، اما اگر درست باشد یکی از دلایل این دستمزدهای بالا اسپانسر است.

صداوسیما به هیچکس میلیاردی پرداخت نمی کند

وی با بیان اینکه صداوسیما به کسی پول میلیاردی نمی دهد، در عین حال تصریح کرد: اسپانسرینگ نقش بسیار مهمی در تولید یک برنامه دارد وگرنه صداوسیما به هیچکس پول میلیاردی نمی داد. حتی اگر آن شخص مهران مدیری باشد. صدواسیمها این پول را به مهران نداده بلکه اسپانسر آن شده است. بنابراین بحث خوب بودن یا نبودن برنامه نیست. وقتی اسپانسر 10 برابر پرداخت می کند، نمایندگان 10 برابر یا حداقل پنج برابر می گیرند. من اعداد و ارقام را نمی دانم، اما درباره حقوق میلیاردها دلار شنیده ام، اما هرگز از کسی حقیقت را نپرسیده ام.

بیشترین حقوق جواد خیابانی است

مجری شبکه ورزش سیما با اشاره به دستمزد مجریان شبکه ورزش سیما به ویژه در برنامه جام جهانی یادآور می شود: به گفته تهیه کننده برنامه «جام 22» و با توجه به تجربه اجرایی او بیشترین دستمزد باید به جواد حیانی داده شود که فکر نمی کند بیشتر از 100 میلیون باشد و این دستمزد با توجه به توان اسپانسر پرداخت می شود. بنابراین اگر اسپانسر نباشد دستمزد مجری بسیار کم خواهد بود. اما آنچه ما شنیده ایم تفاوت فاحش حقوق بین مجریان برنامه های جام جهانی است. مثلا شاید کل بودجه ما در شبکه ورزش سیما به اندازه یک برنامه شبکه سه نباشد. اما در هر صورت، معادله قدرتمند در این داستان به اسپانسری برمی‌گردد که اهرمی برای پرداخت آن دستمزدها دارد. اگر پخش زنده مسابقات را داشتیم، شاید شرایط تغییر می کرد. ما اسپانسر بهتری داشتیم و حقوق بیشتری می گرفتیم. وقتی اسپانسر می بیند پخش زنده نداریم قبول نمی کند. من با این اتفاق مخالف نیستم. چون شاید روزی ما هم مثل آنها حقوق بگیریم.

مجیدی درباره فاصله زیاد دستمزدها می گوید: از آنجایی که خود سازمان تلویزیون درگیر این ماجرا نیست، مجری جوان و پیشکسوت برای او اولویت ندارد. مهم این است که این برنامه چقدر پول درآورده است که شاید غیر منطقی نباشد.

تجربه اجرای ویژه برنامه جام جهانی

این مجری تلویزیونی درباره تجربه خود به عنوان مجری برنامه ویژه جام جهانی 2022 قطر چنین می گوید: در اولین دوره کارم با سازمان صدا و سیما یک روزنامه نگار متخصص بودم. مجریان برنامه پیمان یوسفی و مزدک میرزایی بودند. بعدش البته من مجری نبودم. در دو سال بعد، 2018، همکاری من با RTE شدت گرفت، آنجا ماندم و مجری شدم. یک فصل مجری برنامه «شب های فوتبالی» بودم. در جام جهانی گذشته آقای خبانی مجری برنامه بود و من به همراه محمد میر قسمت خبری آن برنامه را بر عهده داشتیم. مدیریت برنامه «لازت فوتبال» را بر عهده داشتم. اما در جام جهانی 2022 مجری برنامه ویژه ای بودم که در محیط های مختلف جامعه پخش می شد.

نتوانستیم مهمان دعوت کنیم

وی درباره تجربه ارائه یک برنامه فوتبالی ویژه در محیط های مختلف جامعه می گوید: در مورد دعوت از مهمانان بهانه های زیادی داشتیم. فضای مجازی هم آتش گرفت. بارها اخبار را از فضای مجازی دنبال کرده ایم اما در این شرایط کامل نبود. اما به نظرم با همه این شرایط برنامه خوبی بود. با توجه به اینکه اکثر شبکه ها برای جام جهانی 2022 برنامه داشتند، قطعا رقابت وجود داشت و این کار را برای ما سخت می کرد. البته شبکه ورزش مسابقات را به صورت زنده پخش نکرد و به همین دلیل به قسمت تحلیلی دعواها توجه بیشتری کرد. به هر حال ابزار اصلی پخش زنده بازی هاست که ما نداشتیم. علیرغم همه اینها پیام های زیادی داشتم که مشخصاً از شبکه سه فوتبال می بینند اما بین نیمه تا بعد از بازی در حال تماشای بازی از شبکه ورزش سیما هستند.

به دلیل کمبود اینترنت اقلام ما توزیع نمی شود

این مجری که اجرای برنامه «لازت فوتبال» را بر عهده دارد درباره ایجاد المان های ویژه برنامه جام جهانی و سختی های آن در نبود اینترنت می گوید: آنچه در برنامه «لازت فوتبال» شرکت می کنیم اینترنت است. ; زیرا اکثر تصاویر خود را در بازی های خارجی از طریق اینترنت عرضه می کنیم. نکته دیگر این است که وقتی متوجه می شوید عنصری از برنامه شما به صورت آنلاین دیده شده است. ما مطالب زیادی پخش کردیم چون ساعت های زیادی روی آنتن بودیم اما همه آن مطالب پرمخاطب نبود. ما مطالبی داشتیم که برای اولین بار با طنز به جام جهانی نزدیک شدیم. چیزی که در سال های گذشته وجود نداشت. ما سعی کردیم از عناصری که فیفا ارائه کرده است استفاده کنیم. تعدادی از عناصر روتین مانند معرفی کشورها و تیم ها وجود داشت که هر برنامه ای باید داشته باشد. اما سعی کردیم از دیدگاه دیگری استفاده کنیم. ما از راویان و گزارشگران خوبمان از جمله حمید محمدی استفاده کردیم.

مجیدی با بیان اینکه از مردادماه امسال پیش تولید و پخش ویژه برنامه «جام 22» را آغاز کرده اند، در عین حال توضیح داد: با توجه به شرایط، چیز دیگری از جمله میهمانان برنامه مطرح شد. بر این اساس سعی کردیم «جام 22» را به عنوان برنامه پرمخاطب دنیا با کارشناسان ثابت ادامه دهیم.

کار با جواد کاشانی سخت و شیرین است

این مجری با وجود اینکه مخالف اجرای دو نفر در یک برنامه تلویزیونی است و حس خوبی نسبت به آن ندارد، در عین حال تجربه اجرا با جواد ختانی را متفاوت می داند و اظهار می کند: کار با جواد ختانی بسیار سخت است، اما در همون هوا شیرینه خدا را شکر آنها هم مرا دوست داشتند چون اگر کسی را دوست نداشته باشند اذیت می شوند. آقای خیابانی مرد را به چالش می کشد. در کل همکاری خوبی بود. اما در مجموع من با هر دو اجرا موافق نیستم زیرا ممکن است خیلی از آهنگ فاصله بگیرند. مگر اینکه دو مجری مکمل هم باشد که به نظر می رسد در برنامه «جام 22» ریتم خوبی دارد. از آنجایی که آقای خبانی از منظر تاریخی متفاوت و با لحن خاص خود به فوتبال نگاه می کند، شاید از شنیدن مطالبی تعجب کنم. من هم کار خودم را انجام می دهم. بنابراین در این مدل برنامه دو ارائه کننده نباید در یک سطح باشند. یکی متخصص تر است، یکی نتایج قوی تر و بهتری دارد. وگرنه کار موازی است. اما آقای حبانی به دلیل اینکه ظاهری قدیمی و تاریخی دارد و حرف خاصی دارد در نظر عموم جذاب است.

وی معتقد است که صحبت های جواد کیانی و برخی از قسمت های سخنرانی او در فضای مجازی در حال پخش شدن است: در این مدت متوجه شدم برخی از جملات آقای حیانی در حال پخش شدن است و برخی فکر می کنند این یک گاف است که اینطور نیست، می دانند. رسانه ها به خوبی می دانند چگونه مخاطب جذب کنند و اگر منطقی باشد، فکر می شود.

رسول مجیدی در ادامه درباره نتیجه ویژه برنامه جام 22 خاطرنشان کرد: جام جهانی فرصت خوبی بود و بازخوردها متفاوت بود. بعضی از آیتم های آن برنامه، نمی دانم به خاطر حضور آقای خبانی بود یا دلیل دیگری، مثل مطالبی که با حضور آقای تاج پخش کردیم، خیلی پخش شد. به همین دلیل بسیاری از مخاطبان بیش از گذشته قدردانی کردند و مشخص است که برنامه جام بیست و دوم دیده شد.

دیدگاهتان را بنویسید