نگاه ما به پلتفرم ها حمایتی است نه رقابتی


ساعت: 18:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890427

رئیس سازمان تنظیم مقررات جهانی صدا و تصویر با اشاره به جنجال شبکه خانگی گفت: رویکرد صداوسیما و ساترا به آثار و پلتفرم ها حمایتی است نه رقابتی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید مقیسه رئیس ساترا امروز سه شنبه 4 مردادماه در صداوسیما با حضور معاونان سازمان جهانی صدا و سیما از جمله محمد صادق افراسیابی معاون کاربران دیدار و گفتگو کرد.

رئیس ساترا در سخنانی گفت: یکی از ابعاد مهم یک سازمان رسانه ای و نظارتی، تعامل مهم با جامعه خبرنگاری است و امیدواریم تعامل ما طولانی تر و بهتر از گذشته شود.

وی با اشاره به همکاری با دانشگاه صداوسیما در برگزاری دوره های رسانه ای و رویکرد پژوهشگاه فضای مجازی در تعامل با ساترا، فضای مجازی صداوسیما و دانشگاه صداوسیما، گفت: این پژوهشکده می تواند مطابق با ماموریت های دوسویه سازمان صداوسیما خدمات ارائه کند. ساترا و روزنامه نگاران و همچنین مطالعات خبری کمک می کنند.

مقیسه در خصوص مدل پخش در صدا و سیما توضیح داد: چند مدل پخش در صدا و سیما داریم. شرکت های دیگری مانند TVnet، Lenz، Ayo و TVA هستند که برند آنها نیمی از سازمان است. آنها همچنین حق پخش زنده و تحت وب را دارند. بقیه این شرکت ها مانند VOD ها خارج از سازمان هستند.

وی به مناسبت صدور سه مجوز در مرحله انتشار گفت: تاکنون حدود سیصد رسانه مجوز خدمات و بستر را دریافت کرده اند. ما هم مجوز تولید اثر داریم و هم مجوز انتشار و این مجوز سوم برای آثار جانبی مانند فیلم و سریال خارجی و همچنین کارهای تولیدی است.

مقیسه درباره برخی از قوانین و مقررات ساترا که همچنان مورد تردید است، گفت: بسیاری از قوانین و فرآیندهایی که برخی افراد آن را جاهل اعلام می کنند در سایت ساترا قرار می گیرد و حتی این قوانین آموزش داده می شود. ممیزی که قبلا به صورت خارجی انجام می شد، اکنون به صورت رایگان انجام می شود. مسائل زیرساختی وجود دارد که در آینده اعلام خواهیم کرد. خدمات مشاوره و تبلیغات در صدا و سیما برای پلتفرم ها خواهیم داشت.

وی در خصوص برخی اظهارات ساترا گفت: به ما قانونی داده شده و ملزم به انجام آن هستیم و از بخش های مختلف سازمان خواسته شده است. حالا این ادعا نیست که همه چیز روی پلتفرم ها از ممیزی ساترا عبور نکرده باشد، بلکه مهلت داده شده است تا برخی تغییرات با کمی اولویت انجام شود.

بالاخره گفت: ما اولین VOD و اولین و بزرگترین IPTV را در کشور داشتیم، می توانیم نیازها را تشخیص دهیم. اگر تعمیر و نگهداری را به یک نهاد خارجی که هیچ ارتباطی با محتوا ندارد برون سپاری کنید، چگونه می تواند آن را حفظ کند؟ در رسانه باید نظام و فرآیند طوری تنظیم شود که هم افزایی وجود داشته باشد. صداوسیما رسما VOD ها را مکمل فعالیت خود در فضای مجازی می داند نه به عنوان رقیب. اینکه سازمان درباره آثار می گوید حقوقش را می خرم نشان از حمایت دارد نه رقابت. یا اگر شخصی اثری را در برنامه ندیده و برای پرداخت به VOD مراجعه کند، این حمایت سازمان است.

دیدگاهتان را بنویسید